היו קשובים לליקוי בתפקוד השמיעה

ילדכם מדבר בקול רם וצועק? לא מגיב להשמעת קול בעוצמות שונות? מדור משפחה מגיש: כך תזהו ליקויים בתפקוד השמיעה

מערכת מדור משפחה | כיכר השבת |
(פלאש 90)

חוש השמיעה פועל כבר אצל העובר בהיותו עדיין ברחם. הקולות שהוא שומע הם עמומים ושקטים ומחקרים הוכיחו כי כאשר משמיעים לתינוקות בני מספר ימים רעש של פעימות לב (במוניטור), הם רגועים ומגיבים לקול ככזה המוכר להם. באותו שנייה שנולד התינוק צריך הוא להתרגל ולשמוע רעשים מסוגים שונים, בעלי צלילים בגבהים שונים. בגיל המוקדם מאד מגיב התינוק בבהלה לרעשים חזקים ופתאומיים אך במהלך גדילתו תגובתו נחלשת. קולטי חוש השמיעה נמצאים בתוך האוזן הפנימית בתעלה שנקראת שבלול, משם הם מועברים אל המוח. חשוב לחשוף תינוק לקולות וצלילים מגוונים וכן לדיבור שכן כל אלו מעשירים את ההתנסות השמיעתית לו ויעזרו לו לבנות את השפה בעתיד.

אם נשמיע לתינוק בן שלושה חודשים צלילים, הוא יתקשה לזהות את הכיוון משם הוא מגיע אך בערך בגיל חצי שנה כששומע התינוק צליל כלשהו הוא מפנה את ראשו לאותו כיוון. ליקויי שמיעה מתחלקים לשני סוגים עיקריים: תפקודי שמיעה - שמיעה לקוייה או חלקית ותפיסה שמיעתית.

מאפיינים של ליקוי בתפקוד השמיעה:

• הילד אינו מגיב להשמעת קול בעוצמות שונות

• הילד נראה בוהה ומרבה לשאול "מה"?

• הילד מדבר בקול רם או צועק לעיתים קרובות

• ישנו איחור בהתפתחות השפה ושיבושים בהיגוי נכון של המילים

אם זיהיתם אחד או יותר סימנים אצל ילדיכם חשוב לפנות בהקדם אל רופא משפחה כדי לקבל הפנייה לבדיקת שמיעה.

תפיסה שמיעתית

תפיסה שמיעתית איננה קשורה כלל לתפקודי שמיעה. זאת אומרת שהילד שומע מצויין את כל הצלילים והקולות שמסביבו אך המוח מתקשה לפענח אותם נכון. ילד כזה יעבור בהצלחה מרובה מבחן שמיעה אך עדיין יתקשה בתפיסה השמיעתית.

ליקויים בתפיסה השמיעתית, מה זה אומר?

• קושי להבחין במילים ובצלילים מסויימים. לדוגמא לבלבל בין ג' לק', בין ב' לפ' ובין ת' לד'. במקרים כאלו יגיד הילד גיר במקום קיר או כבר במקום כפר

• קושי להקיש על שולחן או למחוא כפיים לפי קצב מסודר

• ליקוי באבחנה בין "דמות" ל"רקע": קושי להבחין בקול העיקרי, לדוגמא- כאשר קוראים בשמו של הילד וברקע קיים קול של מזגן, או שירים שמתנגנים, יתקשה הילד לזהות את הקול העיקרי- שמו.

• ליקוי בזיכרון שמיעתי- ילדים המתקשים לעקוב אחרי סדר הצלילים במילה, לדוגמא- רשותים במקום שירותים, קרמל במקום קלמר, קלבת שבת במקום קבלת שבת ועוד.

• שיבושים כאלו הם "חמודים", אבל רק עד גיל חמש בערך. ילד שממשיך להחליף בין חלקי המילה יתקשה בעתיד בקריאה של סיפורים, משפטים ואפילו מילים.

אז מה עושים?

כמו תמיד, משחקים ופעילויות נחמדים בהם ניתן לשלב את כל ילדי המשפחה ולשמוח ביחד. רעיונות אלו ניתן לשלב בשעת ארוחת ערב, באמבטיה, בדרך אל הגן ועוד.

• משחק זיכרון שמיעתי: מתחילים סיפור עם משפט אחד לדוגמא: "הלכתי למכולת וקניתי חלב". אחד הילדים חוזר על אותו משפט ומוסיף מילה אחת: "הלכתי למכולת וקניתי חלב ולחם". הילד הבא מוסיף עוד מילה למשפט וכן הלאה

• בוחרים שניים מילדי המשפחה. אחד אומר ארבע מילים והשני מקשיב היטב וצריך לזכור אותן. אחר כך חוזר הילד על שלוש מילים בלבד והשני צריך לגלות איזו מילה חסרה. ניתן להחליט שהמילים תהיינה קשורות לנושא מסויים- חיות, צורות, חודשים ועוד.

• משחקי הקשה לפי קצב עם הידיים או הרגליים או עם כלים שונים, רקיעות רגליים לפי קצב

• הוראות מורכבות לדוגמא: כל הילדים מרימים את הידיים למעלה ומוחאים כף, אחר כך קופצים שלוש קפיצות ואחר כך מורידים ראש על השולחן

• אבחנה שמיעתית לדוגמא: מה מתחיל בא... או במה מתחיל כיסא, איזו חיה נגמרת ברה או איזה כלי תחבורה מתחיל באו

• חלוקת מילים להברות לדוגמא: מה זה בק ועוד בוק, שול ועוד חן. בהמשך אפשר לבקש מהילדים שימציאו מילים משלהם.

בהצלחה!

שאלות? רוצים להתייעץ? כתבו אלינו. am@kikar.net

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר