בית-המשפט:

"הפלסטינים לא יכולים לדון בנוגע לרכוש יהודי בחברון"

בית-המשפט המחוזי בירושלים קבע כי תביעת הבעלות על "בית השלום" בחברון תתנהל בבית משפט ישראלי, ולא בבית משפט פלסטיני, כפי שדרשו הנתבעים – המוכרים הערבים: "אין לרשות הפלסטינית ולבתי המשפט שלה סמכות לדון בשאלות בעלות הנוגעות לרכושם של ישראלים הנמצא בעיר חברון" (בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
בית השלום (צילום ארכיון: פלאש 90)

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע היום, כי תביעת הבעלות על "בית השלום" בחברון תתנהל בבית משפט ישראלי, ולא בבית משפט פלסטיני, כפי שדרשו הנתבעים – המוכרים הערבים.

יותר משנה לאחר שפונה בית השלום בחברון מיושביו, נפתחה סוף-סוף הדרך לניהול תביעת הבעלות שהגישו הקונים היהודיים של הבית, חברת טל השקעות, נגד המוכרים הערבים. זאת לאחר, שהבקשה התמוהה והמקוממת שהגישו הנתבעים הערבים לבית המשפט - להעביר את הדיון לבית משפט פלסטיני, נדחתה היום ע"י השופט המחוזי יצחק ענבר.

השופט קיבל את טענותיו של עו"ד זאב שרף, המייצג את חברת טל השקעות, וקבע כי "אין לרשות הפלסטינית ולבתי המשפט שלה סמכות לדון בשאלות בעלות הנוגעות לרכושם של ישראלים הנמצא בעיר חברון", אך מצא לנכון לציין כי "אפילו אניח כי לבתי המשפט הפלסטיניים שבחברון קיימת סמכות כזו, הרי שבנסיבות העניין נראה כי מימושה אינו מעשי" וזאת משני נימוקים:

בנימוק הראשון מציין השופט ענבר את סוגיית הנגישות: "לא זו בלבד שכניסת ישראלים לשטחים אלו כרוכה בסכנת חיים, אלא שהיא נאסרה בצווים שיצאו מלפני המפקד הצבאי באזור יהודה ושומרון".

ואילו בנימוק השני הוא מציין את סוגיית החוק הפלסטיני האוסר מכירת קרקעות ליהודים והמטיל עונש מוות על "עבירה" זו: "ספק רב אם המשיבה תזכה למשפט צדק ברשות הפלסטינית" – כותב השופט ענבר – "הרשויות המוסמכות של הרשות הפלסטינית רואות במכירת קרקעות לידיים ישראליות מעשה בגידה הראוי לענישה מחמירה עד כדי גזר דין מוות...קיים חשש מוחשי כי תביעתם של גורמים ישראליים לאכיפת הסכם רכישת מקרקעין שמוכר פלסטיני נדונה מראש לדחיה..."

והוא מוסיף: "על פי הנטען בכתב התביעה עסקת המכר בין המבקשים לבין המשיבה בוצעה באמצעות נתבע 3 (המתווך) וזאת לבקשת המבקשים (כלומר: לבקשת המוכרים הערבים) על מנת לאפשר להם לטעון, כאשר יוודע דבר העסקה, שהזכויות נמכרו לגורם ערבי ולא לידיים יהודיות.

בנסיבות אלו ברי כי ציפייתם הסבירה של הצדדים היתה שאם יתגלע סכסוך ביניהם בנוגע לעסקת המכר, הסכסוך יידון בבית משפט ישראלי, שהרי כאמור ברשות הפלסטינית התקשרות כזו מהווה עבירה, ואין ספק כי למבקשים לא היה כל אינטרס כי סכסוך בנוגע לעסקת המכר יידון בבית משפט פלסטיני".

לסיום, מעיר השופט ענבר כי המוכרים הערבים דוקא סמכו בעבר על בתי המשפט הישראליים וכי הם "כבר עתרו בעבר לערכאת שיפוט ישראלית ובכך גילו דעתם כי בתי המשפט בישראל הם הפורום הראוי להתדיינות".

על בקשת הסרק הזו ישלמו הנתבעים לתובעים הוצאות בסך 10,000 ₪. הדיון הבא בתיק יתקיים ביום ראשון הבא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר