קפיצת מדרגה היסטרית

גילוי זיופים בעולם היודאיקה בעזרת בינה מלאכותית Ai

הבינה המלאכותית בשירות עולם העתיקות – האם Al יזהה חתימות של תלמידי חתם סופר והדברי חיים מצאנז?? בבית המכירות המוביל 'תפארת' לא מפסיקים לחדש, לחקור ולהפתיע (מעניין)

(צילום: באדיבות המצלם)

בחודשים האחרונים חדרה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית (AI) והיא פרצה במהירות ובסערה, תוך שלא משאירה בדרך שום דבר וודאי.

התחזיות הזהירות מדברות על כך כי מקצועות רבים יהפכו להיות בלתי רלוונטיים, יש רבים וביניהם גם מומחים שקולים ואחראיים, המזהירים כי האנושות כולה תשתנה, ותראה אחרת.

קפיצת המדרגה ההיסטרית וההיסטורית שעשו תוכנות הבינה המלאכותית מדהימה את העולם, וכאמור, גורמת לחשש לא מבוטל, אולם לא ניתן להתעלם מהמעלות והיתרונות העצומים שהבינה המלאכותית מביאה עמה.

הבינה המלאכותית, משמשת היום החל מסקרנים ומובטלים, אשר באמצעות בקשה פשוטה מתוכנת GPT מקבלים תמונות נוף או פוטושופ שהם מבקשים לקבל לצורך הנאה או שעשוע, עבור דרך כל האתרים המסחריים וענפי המסחר כולם העושים שימוש בAl לצורך קידום האתרים והמוצרים שלהם, בדרך מתוחכמת ומדוייקת יותר, והבינה המלאכותית מגיעה לעולם הרפואה – שם היא מחוללת פלאות ממש.

למען האמת, עולם הרפואה עושה שימוש בבינה מלאכותית לסוגיה השונים, כבר למעלה מ 40 שנה, למשל שימוש באבחון מידע, למידת וניתוח צילומי רנטגן ועוד ועוד באינספור תחומים.

-------------

ובמעבר חד – לעולם תוכן שנראה הכי רחוק שיש מטכנולוגייה עתידית, ומשם, לאלו המבקשים לחבר ביניהם ולהשתמש ביכולות העתיד לזיהוי ודיוק באוצרות העבר.

ענף היודאיקה התורנית, ספרות קודש עתיקה, ספרים חשובים מדפוסים מיוחסים, או מכתבי רבנים וגדולי ישראל, צדיקי החסידות ופוסקי הדורות, מגלגל בכל שנה מליארדים רבים, אלפי מתעניינים ואספנים המחזיקים בכספת בביתם אוצרות רוח ופריטי הוד מהמורשת המפוארת היהדות לדורותיה.

בין האספנים והסוחרים, יש שמבקשים לשמר את הגנזים החשובים האלו, שאין ערוך לחשיבותם, רבים הם גם – במיוחד בעידן פוסט קורונה – שמבקשים להשקיע את כספם בפריטים בעלי ערך רב שערכו ומחירו רק הולך ועולה כל העת, ולכן קניית כתבי יד עתיקים, הולכת וגוברת מאז הקורונה, ויש העושים כך לשם תחביב.

אלו כמו אלו – כל המתעסקים בתחום, מכירים את החשש הגדול מזיופים, את האתגר הקשה לזהות כתבי יד, לשייך אותם לרב מסוים ולאבחן במדויק כי זהו כתב ידו, לא כתב יד של תלמיד או העתק מאוחר יותר.

ניקח לדוגמא את החתם סופר רבי משה סופר מפרשבורג גדול הדורות.

כתב ידו המיוחד והמאופיין, היווה השראה לתלמידים רבים שחיקו את רבם בכל דבר ועניין, עד כדי כך, שמבלי משים כתב ידם נעשה דומה לכתב ידו. עומד הסוחר או האספן המתחיל, מבקש לרכוש את כתב ידו של מרן החתם סופר, והוא זקוק לזיהוי, לפענוח מדויק ולמישהו שיאשש את זהות כתב היד.

הלצה מוכרת לעוסקים בתחום היודאיקה, יודעת לספר על אחד ממפענחי כתבי היד שטוען בתוקף כי הוא מכיר את כתב יד החתם סופר הרבה יותר טוב מהחתם סופר בעצמו...

הרב יהודה ברייער מירושלים ומומחי בית המכירות המוביל 'תפארת', משקיעים כוח ומרץ, משאבים ואינספור שעות וריכוז, לזהות, לאבחן, להשוות ולפענח כל כתב יד חשוב שמגיע לשולחנם, ושמם המקצועי והאמין ידוע כמזהי ומאבחני כתבי יד רבניים, מפענחים מדויקים ומומחים.

לגבי הצמח צדק מליובאוויטש למשל, הזיהוי נעשה קשה הרבה יותר. תלמידיו וחסידי הרבי הצמח צדק, ישבו ועמלו שעות וימים לחקות במדוייק את כתב יד רבם, ניסו ואף הצליחו, והעבודה לפענח את כתב היד המדוייק, מה של הרבי ומה של אחד מכותבי תורותיו - היא מהמלאכות הקשות במקדש.

ובדור האחרון, משפחתו ותלמידיו של החזון איש, חיקו את נוסח מכתביו וחלקם גם ניסו לחקות את כתב ידו עצמו, ובהצלחה לא מבוטלת.

"זו ליבת הפעילות שלנו בבית המכירות 'תפארת'לזהות ולפענח כתבי יד, שלא תהיינה טעויות או אבחונים שגויים"– מסביר המייסד ואיש החזון והאוצרות הרב יהודה ברייער.

מומחי הפענוח שלנו, שהם היסטוריונים, מומחים בכתבי יד, חוקרים תורניים ואנשי ידע נרחב, יכולים לשבת שבועות מול כתב יד, עד כדי כך שבאמצע הלילה הם יכולים לתאר לך במדוייק כל קו וכל רישום, כל ביטוי וכל נוסח ייחודי במכתב או בכתב היד, ולפעמים מדובר על מאות עמודים של כתב יד או פיסת ניר קטנטנה – כל אחד והאתגר שלו".

התחלנו בבית המכירות תפארת, להכין מאגר ענק של כתבי יד שהצטברו תחת ידינו, עם כל המסקנות וכל המחקרים שעשינו עליהם, מאגר שיעזור לנו בהמשך לזהות כתבי יד ולהיות הרבה יותר מדוייקים וברורים.

אחרי שהתחילו להצטבר אצלנו אלפים רבים של כתבי ידות, חשבנו, מדוע רק אנחנו נהנה? המאגר יכול להיות שימושי לכל מי שמתחיל את דרכו בעתיקות, כל מי שמתלבט אודות כתב יד או מכתב של רב מסויים, יפנה אלינו ואנחנו נבדוק מתוך המאגר, נזהה את כתב היד של הרב הזה, בצעירותו, בימיו המבוגרים, במהירות או ביישוב הדעת, וכך נשווה ונאבחן – ומכך יוכל אותו אספן או סוחר לדעת את ערכו המלא ושוויו של כתב היד שברשותו.

ואז פרצה לחיינו הבינה המלאכותית.

וכמו כל העולם, אנו עומדים ומשתאים נוכח יכולותיה המדהימות לסייע בידי אומנים, מעצבים גרפיים ועוד תחומים דומים לתחום זיהוי כתבי היד העתיקים.

הבנו כי אנחנו יכולים לעשות שימוש בטכנולוגיית העתיד – גם במה שנדמה הכי רחוק מזה, הכי ישן.

גם ענף היודאיקה והעתיקות, המרגש כל כך, העתיק כל כך, המיסתורי והמיסטי הזה, גם הוא יכול להיעזר בטכנולוגיית העתיד.

ברייער ממשיך ומדביק אותנו בהתלהבותו: אתן לך דוגמא. לפני כמה שנים, הגיעה אלינו למשרד מקטרת שמיוחסת עד מרן הבעל שם טוב הקדוש עצמו. הדבר הראשון שעשינו – במקביל לבירור הייחוס המשפחתי ומציאת המקורות המדויקים והאמינים ביותר לייחוס החשוב הזה, באותו זמן ממש, שלחנו את המקטרת למעבדת חקר שנטלה ממנה דוגמית קטנה לזהות את החומר עצמו שהוא אכן בן 250 שנה לפחות.

כך עשינו גם עם ספר תורה שהגיע אלינו, ומייד נשלח גם לחוקר מנהגי כתיבת ספרי תורה לדורותיהם, שאישש ובירר במדויק כי אכן ספר התורה הזה נכתב בדיוק בתקופה ובארץ שתאמה את המסורת - ספר תורה של הרבי מפרשיסחא.

כעת אנו מבקשים – בעזרת הטכנולוגיה העתידית – לעשות מעין מעבדה מחקרית כזאת, גם על כתבי יד.

אמנם כתבי יד של בני אדם משתנים מעט או הרבה במהלך חייהם, אבל יש מאפיינים יחודיים שכמעט ולא משתנים בפרט בגילאי האמצע – בין גיל 22 בערך לגיל 60.

השאיפה שלנו, שמאגר הנתונים הענק של תפארת, ההולך וגדל כל העת בצעדי ענק, יוזן ויוטמע בתוך תוכנות מתקדמות היודעות לאפיין ולזהות כתבי יד, והדבר יקל על חוקרים, מפענחים, סוחרים או רוכשים רגילים בכל העולם.

אנחנו כעת רק בשלבים מוקדמים של המהפכה הזאת, אבל היא תבוא בלי שום ספק, וכשהיא תבוא ותהיה שימושית, היא תצעיד את עולם היודאיקה וכתבי היד של הרבנים – באופן בלתי נתפס.

הרב ברייער הוא איש של חזון ותכניות, אבל לרגע אל תטעו בו. המעשיות מחוברת בנשמתו עם החזון, וכמו ש'תפארת' בראשותו הכניסה סטנדרטים חדשים וגבוהים ביודאיקה, בזיהוי, בהגשת הפריטים ותיאור כתיבתם, בזיהוי כתבי יד מיוחסים וחשובים ששנים עמדו בלתי מזוהים,

כשם שבחזונו הקים הרב יהודה ברייער את 'תפארת'והביא אותו בס"ד לקדמת עולם העתיקות, בהיותו בית המכירות המוביל והאמין ומהגדולים ביותר בעולם, תסמכו עליו ועל הבינה המלאכותית שבסייעתא דשמיא, גם המאגר הזה יהפוך להיות משהו שבעתיד נאמר: איך בעבר הקרוב הסתדרו חוקרי העבר הרחוק – בלי טכנולוגיית העתיד'.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר