המזימה נכשלה

מנכ"ל עיריית בית שמש חושף: העירייה ניסתה לבלום החרדים

"בתקופת ועקנין ניסינו למנוע מהחרדים לבוא לעיר בכל דרך, גם משרד השיכון היה שותף למאמץ. לא הצליח. הם היחידים שקונים כאן וכך יהיה הלאה" - את הדברים הללו חושף מנכ"ל עיריית בית שמש, מתי חותה, במהלך דיון סוער בעירייה. וגם: המעורבות של משרד השיכון (אקטואליה, ארץ)

בני סגל | כיכר השבת |
חרדים בבית-שמש. לא רוצים אותם בעיר (פלאש 90)

סערה של ממש השבוע בבית שמש, שבשיאה מגלה האיש שהיה מעורב בכל המהלכים להקמת הפרויקטים הגדולים בבית שמש בעשורים האחרונים: העירייה ומשרדי הממשלה, ניסו לעשות הכל כדי למנוע הגעת חרדים לעיר.

הדברים שאומר מתי חותה השבוע במהלך דיון סוער בו ח"כ דני דנון מהליכוד הופך לגרוע שבאויבי החרדים, אילו היו נחשפים כלפי הציבור הערבי בישראל, האחראים היו מועמדים וודאים לחקירה פלילית על אפלייה ברורה ושקופה, על רקע השתייכות אמונית. אפלייה שפרשת עמנואל חיוורת לידה.

מי שהציל מעט את המצב בדיון הסוער, היה דווקא מנכ"ל העירייה עו"ד מתי חותה, שהחליט לדבר באופן חופשי, וסיפר על דברים שנלחשו עד היום בחדרי חדרים בלבד. הוא פירט על ההיסטוריה של תכנון ובניית שכונות רמת בית שמש הקיימות, אותה הוא מכיר היטב מתוקף תפקידו הקודם כיו"ר הועדה המחוזית לתכנון ובנייה. הוא סיפר על התנכלות העירייה והממשלה למגזר החרדי שביקש לבוא לעיר, וכינה את מעשיהם "פשע".

דבריו נחשפו הבוקר בעיתון המקומי 'חדש בבית שמש'. "חשוב שתדעו כולכם" פתח חותה, "רמת בית שמש לא תוכננה למגזר החרדי. נקודה. אחרי אכלוס הקריה החרדית בציבור חרדי, כשהחרדים רצו עוד דירות בעיר הזו, ישבו במשרד השיכון ובעיריית בית שמש בראשות וקנין, וחשבו איך למנוע מהם לבוא. הייתי אז יו"ר הועדה המחוזית, אני יודע טוב מאוד מה אני מדבר. רמב"ש א' ו-ב' היו מיועדות לציבור כללי, והחרדים לא היו אמורים לקבל דריסת רגל.

"המציאות הייתה שונה. החילונים והדתיים לאומיים פשוט לא קנו שם. העירייה ניסתה דרכים לא חוקיות, עשו תנאים עם קבלנים כדי לבלום את החרדים, אבל דבר לא עזר. מי שקנה את שתי השכונות בכסף מלא היו החרדים, למעט אזורים לא גדולים ברמת בית שמש א'. כלומר: הממסד היה נגדם, לא רצה אותם, אבל אף אחד אחר לא רצה לקנות את הדירות, אז נוצר וואקום והחרדים באו וקנו בהמוניהם.

"במהלך אכלוס השכונות, היה תכנון רמב"ש ג'. המדינה רצתה לעצור את החרדים, הדברים נאמרו אז במפורש גם לי, אז בוצע שינוי תכנון כללי לשכונה הזו, והוכנסו לשם דירות גדולות ו-200 בתי 'בנה ביתך' ששווקו בקמפיין אגרסיבי לציבור החילוני ("'שחר', עיר חדשה, עיר בשבילך"). מעטפות המכרזים נפתחו, והנה שוד ושבר: רוב הזוכים - חרדים. אז המדינה החליטה לבטל את המכרז. חד וחלק. זה נקרא כוחות שוק. זו ההוכחה האולטימטיבית שרק החרדים רוצים לקנות דירות בבית שמש.

"אני מודה ומתוודה. כיהנתי כמנכ"ל גם בימי דני ועקנין, ואז עשינו הכול כדי לעצור את הציבור החרדי. ראינו שזה לא הולך, אז החליט ועקנין להקפיא את כל הבנייה בעיר באופן כללי וכך בלם את קידום הפרויקטים. באותו זמן, לדוגמה, ניסיתי להביא יזמיים שיקנו שטח שתוכנן לדירות גדולות - רק שלא ילך גם לחרדים. זה לא הצליח. ומי יגור שם? במכרזים שיצאו לפני שנה זכו שוב חרדים ב-90% מהמגרשים.

ואתם בוכים?

"אתם צריכים להפנים. היצע וביקוש הם לא רק מספרים, אלו הם כללי הדמוקרטיה. חרדים צריכים דירות? זכותם לקנות בבית שמש. לא נוח לכם? תקנו גם אתם דירות, יש מבחר ושפע. יש 30,000 יח"ד מתוכננות כרגע בתוכנית מתאר, גם אם כל הדור הצעיר של העיר הוותיקה של רמת בית שמש יקנה דירות ברמת בית שמש - הוא לא ימלא אפילו 10% מהכמות הזו. אז מי יקנה? רק הציבור החרדי".

ח"כ דני דנון: מה יהיה כאן בעוד 10 שנים?

חותה: "לציבור הדתי לאומי יש פרויקטים. לציבור החילוני גם כן יוצאים עכשיו פרויקטים בעיר הוותיקה. מאות דירות במתחם פינוי בינוי ברחוב ביאליק. מאות דירות שכבר קיבלו היתר בנייה במתחם שערי העיר, ועוד תוכניות לכ-1,000 יחידות דיור ליד 'ביג'. לגבי רמת בית שמש, היא תאוכלס על ידי אוכלוסיה חיצונית. ואוכלוסיה חיצונית זה חרדים. הם היחידים שיבואו לגור שם. זו המציאות.

דנון: יש דרך למנוע את זה? לעצור את זה?

חותה: "כן, יש דרך אחת - לעצור את השיווקים. את זה לא נעשה".

לאורך הדיון, נמשכה מתקפת ההסתה והעליהום על החרדים, במילים חריפות שאת חלקן אסור להעלות על הכתב. אבוטבול ניסה להדוף את הטענות, ועקץ בחריפות את יו"ר הועדה לקליטת עלייה ח"כ דנון, כשאמר לו: "נערכתי לדיון של הועדה לקליטת עלייה, והנה אני נמצא בדיון של 'הועדה לקליטת הסתה'. אבקש לעדכן אותי בפעם הבאה מראש. אם הייתי יודע במה מדובר, הייתי מביא עמי אנשים שיהוו כוח נגד וישיבו לכם מנה אחת אפיים".

לגופן של טענות, ראש העיר השיב בנאום ארוך, שנקטע ללא הרף בצרחות ובקריאות משפילות. להלן עיקרי הדברים: "הראשון שהביא חרדים לעיר היה ראש העיר מר שלום פדידה, שבנה את קריית נחלה ומנוחה. אני מבקש להזכיר את תרומתו הנכבדה של פדידה להתחרדות העיר, כשהביא 1,500 משפחות ראשונות לקריה החרדית. משם הכול התגלגל על ידי כוחות השוק, למרות שהעירייה ניסתה למנוע ולהתנכל. כך אוכלסו רמת בית שמש א' ו-ב', יפה נוף ושכונת חפציבה. בכוח דמוגרפי בלבד. זו האמת!

"אני לא רואה צורך להתנצל על כך שאני מקדם בנייה גם לציבור החרדי. להיפך, אני גאה בכך מאוד ורואה בזה זכות גדולה. מבחינתי הציבור החרדי הם אזרחים שווי זכויות, כך אני מתייחס וכך אמשיך להתייחס אליהם.

"נבחרתי לפני כשנתיים וחצי על ידי אוכלוסיות רבות, כולל מפלגת העבודה, כולל מפלגת הצעירים של ממלא מקומי מאיר בלעיש, כולל ידידי שסייע לי בתחילת הדרך ואני מכיר לו תודה מר שלום אדרי.

אני מבחינתי מודיע בצורה ברורה: כל מי שרוצה לבוא ולגור בתוך העיר, מוזמן בברכה (עוד התפרצות צעקות, וראש העיר משתיק: "קצת כבוד, תתאפקו עם זה").

"אני מזמין אוכלוסיות נוספות לעיר. אני בא ובונה פה דברים שלא היו שלושים שנה. אני מצעיד את העיר קדימה ולא מסתכל לאחור, ואתם בוכים? בא נראה מה יש באמתחתי עבור ציבור תושבי העיר הוותיקה: 3 מרכזי קניות מודרניים שהולכים ונבנים, פרויקט שערי העיר שהחלה בנייתו ובו 340 יחידות דיור, שיפוץ העיר הוותיקה בסכום של 18מיליון שקל, אולם כינוסים, כיכרות מטופחות ושינוי אמיתי בפני העיר. זה לא נעשה עבור הציבור החרדי, תרשמו לפניכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר