הגרי"מ לאו: "כשאנחנו הגענו, הפלסטינים כבר היו פה"

"ברור שהרצוי הוא ארץ ישראל על פי התורה, אבל אם תקום ממשלה שתגיד שיש לרכז התיישבות בגושים גדולים וצריך לוותר על התנחלויות מבודדות — אני יכול להבין את זה", כך אומר הגרי"מ לאו - רבה הראשי של תל אביב-יפו, בראיון מיוחד ל'ידיעות תל אביב' לרגל החג (אקטואליה)

יוסי וייס | כיכר השבת |
הגרי"מ לאו (פלאש 90)

"ברור שהרצוי הוא ארץ ישראל על פי התורה, אבל אם תקום ממשלה שתגיד שיש לרכז התיישבות בגושים גדולים וצריך לוותר על התנחלויות מבודדות — אני יכול להבין את זה. זה בדיוק כפי שבגין החזיר את חצי האי סיני והחריב את ימית, אבל איש לא טען שהוא עוכר ישראל", כך אומר הגאון רבי ישראל מאיר לאו, בראיון לעיתון 'ידיעות תל אביב'. "כשהגענו כבר היה כאן עם שישב פה הרבה שנים", הוא מנמק.

הרב לאו גם אינו מתחמק מלהתייחס לסוגית ירושלים - אם וכאשר תעלה על שולחן המשא ומתן: "את ירושלים צריך להשאיר לסוף המשא ומתן", הוא פוסק. "אני מקווה שהיא לא תיפגע. אפשר להמשיך לחיות שם כמו היום, הרי גם אחרי ששת הימים בן גוריון הורה לטדי קולק להוריד את החומה ולאחד את מזרח ומערב ירושלים לרשות אחת. מה, תל אביב ויפו לא חיות בשלום? בחיפה לא חיים ערבים ויהודים בשלום?".

גם בסוגיה הטעונה של פינוי התנחלויות גדולות - הוא מפתיע: "אלה דברים למשא ומתן. אני חולם על הרצוי, אבל יודע שיש מצוי ומוכן להקריב בשבילו לא מעט. אני לא מצייר מפות".

תגובות נזעמות

והתגובות הקשות לא מאחרות לבוא: הרב אברהם שמואל לוין מזכ"ל קונגרס הרבנים למען השלום, המאגד 350 רבני ישראל, מפרסם את ההודעה דלהלן:

"נבהלתי מתוכן הדברים שהודפסו בשם הרב לאו שליט"א. זכיתי להכיר את הרב לאו שנים רבות, אף תרגמתי את שיעוריו המאלפים לאנגלית, והפצתי אותם בעיתוני ארה"ב. אינני מוכן להאמין שדברים מבהילים אלו אלו נאמרו מפיו.

"דברים אלו מנוגדים לקטע המפורסם, אולי המפורסם ביותר, בדברי רש"י על החומש, הקטע הפותח את פירושו על התורה. שם אומר רש"י שכל הסיבה שהתורה מתחילה בסיפור בריאת העולם, האבות, השבטים והירידה למצרים, ולא במצוות התורה – היא מפני "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים, שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארץ שבעה גויים ("הם היו כאן קודם"..) הם אומרים להם – כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו" – ומאז ארץ ישראל שייכת לעם ישראל.

"היעלה על הדעת שבזמן שמנהיגי ישראל נלחמים על כל קול במלחמת ההסברה הישראלית, יבוא הרב לאו ויצדד בעמדתם של אויבינו? הרי רק אתמול התווכחו מר נתניהו ואבו-מאזן בנאומיהם בשאלה "מי היה כאן קודם" – עכשיו יכול אבו-מאזן לנפנף בדברי הרב לאו כהוכחה לדבריו...

"האבסורד מרקיע שחקים, כאשר לטענת העיתון הביא הרב לאו סימוכין מ'אם כל חטאת' – החזרת סיני והחרבת ימית: והרי כבר בגין עוד בחייו התחרט מעומק ליבו על הצעד הנמהר, כשראה שבכך הביא ללחץ לסגת משטחים חיוניים עוד יותר, וכיום רואים איך זה הביא בפועל להקמת השלוחה

האיראנית במרחק דקות מערי ישראל וגני ילדים. שלא לדבר על כך שכיום כל ההסכם הזה תלוי על בלימה, ואיש אינו יודע מה יילד יום וכמה עוד נתאבל, ח"ו, על תוצאות הנסיגה הזאת.

"בהמשך הריאיון נאמרים דברים חמורים עוד יותר, כביכול – שפינוי התנחלויות גדולות ואפילו ירושלים(!) עומד ל(סוף) המשא ומתן! וכי יש פתי המאמין שכך יאמר מי שהיה הרב הראשי לישראל, חלילה וחס? לי אישית ברור שלא.

"התקשרו אלינו רבני ערים חשובים בדרישה להחתים מאות רבנים על מחאה כנגד הדברים. אך לדעתי אין כל מקום לכך, כי ודאי מדובר באי-הבנה או בטעות כלשהי. אנו מקוים שכבוד הרב לאו ודאי יוציא בקרוב הבהרה שהדברים שנדפסו לא יצאו מפיו, וכי גם הוא מאמין, ככל יהודי, שארץ ישראל שייכת לעם ישראל על-פי הבטחת ה' לאבותינו; ש"עם ישראל היה כאן קודם" – לא לפני מאה ולא לפני מאתיים שנה, אלא משך אלפי שנים מעולם לא נטש את ארץ הקודש; ושכל נסיגה מכל שטח שהוא אסור על-פי הלכה כ'פיקוח נפש' גמור. אנו מצפים להבהרה זו".

גם "המטה למען נפגעי הטרור" פרסם תגובה חריפה ביותר: "קול דמם הטרי של התינוק בן השנה יונתן פלמר ואביו אשר פלמר זועקים אליך מהאדמה הטרייה חזור בך לפני יום הדין הציטוט שלך וכח הדיבור שלך נגד ההתיישבות כרב בישראל מביא קטרוג ונותן כח לאיוביים הכי מסוכנים יותר מהנאצים לפגוע באחינו היהודים בתינוקות שמסרו את נפשם ומוסרים את נפשם על ההתנחלויות המבודדות לפי דבריך הקדושים רחמנא ליצלן לעיתון שונא ישראל בעירך הלא מבודדת והקדושה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר