דעה: בריוני המהדרין הורסים את הציבור החרדי

כשמאן דהו מחליט להודיע לקניון מסוים על חרם שיוטל עליו אם לא יעביר שומרת מתפקידה ולמנהל יש בסיס מוצק לחשוב שהאיש לא מדבר רק מגרונו אלא מגרונם של מאות אחרים ששותקים, יש לנו מה להתלונן על זה שככה נטפלים אלינו? אריאל דרעי זועק: עד כאן. דעה (חדשות, אקטואליה)

עו"ד אריאל דרעי | כיכר השבת |

האיום האיראני כבר לא כל כך מפחיד. גם לא הכאוס ההולך ומתרחב במצרים השכנה שעלולה להפוך בין לילה לאויבת המרה כמו לפני ארבעה עשורים ואפילו הדרמות הפוליטיות המתחילות לבעבע מתחת לפני השטח לא הצליחו לייצר אפקט תקשורתי גדול יותר מזה שיצר המונח החדש שנטבע בנו בשבועות האחרונים- הדרת נשים במרחב הציבורי.

אבל לפני שדנים באפקט התקשורתי והציבורי של התופעה צריך לומר בקול ברור וצלול, כבודה ומעמדה של האישה בהשקפת עולמה של היהדות אסור לו שיהיה מוטל בספק. גם אלף הפרדות באוטובוסים ואלף טיפשים שיורקים ומבזים נשים באוטובוסים וביתר השטחים הציבוריים לא יצליחו להקטין במלא הנימה את מעמדה האיתן והמבוסס של האישה בעיניה של ההשקפה התורנית הבריאה ובעיני יהודים שומרי תורה ומצוות וזאת כפי ששום דת אות תנועה חברתית לא הצליחה ולא השכילה לייצר.

ובכל זאת. ההתעסקות הלא פרופורציונאלית ,המגמתיות השקופה ובעיקר התזמון והתיזמור מעלים הרבה יותר משמץ של חשד, שהטיפול וההתעסקות בנושא לא מגיעים ממקום חיובי נקי וטהור ובהתאם לכך הם גם לא יובילו לשום מקום מעשי ויעיל. הפוליטיקאיות הבכירות שפתאום התעוררו לחיים או אלו שלפתע גילו את הנשים החרדיות הן האחרונות שיכולות להבין מה בדיוק מפריע לנשים החרדיות ואיך ניתן לתקן את זה בלי שהנזק יהיה גדול יותר מהתועלת. העיתון של המדינה בקמפיין הבוטה והאגרסיבי שלו והניסיון הפתטי שלו להפוך נוסעת באוטובוס לסמל המאבק ולייצר בכוח סדר יום ציבורי, לא באמת מתכוון להטיב את מצבן של הנשים החרדיות שמעולם לא העסיקו אותו יתר על המידה. הלהט הזה במרדף האין סופי אחר הכותרת הראשית בעיקר מדרדר את השיח שבין שתי קבוצות האוכלוסייה השונות כל כך ורק מכניס כל אחת מהן עמוק יותר לתוך הקונכיה שלה.

מישהו בכלל עצר רגע ושאל האם זו הדרך שבה ניתן לפתור את הנושא הזה? האם מישהו באמת חשב על הנזקים שקמפיין מתוזמר שכזה עלול לגרום למעמדה של האישה החרדית? .וגם אם נניח ובאמת מדובר בסוג של הדרה פסולה וחשוכה שנפלה על החברה החרדית פתאום מישהו חשב באמת שניתן לגרש חושך במקלות ובמלחמות?

עברו כל גבול

ועד שאנחנו מתעסקים בהיבט השלילי של העניין לא כדאי לקום ולשאול את כל אותן גופים, עיתונים ואנשי ציבור מה בדיוק עשיתם כדי לקדם במשהו את תעסוקתן של הנשים החרדיות, את הכשרתן המקצועית, את רווחת ילדיהם או את שיפור סביבת מגוריהן? האם פעם ראינו את הפוליטיקאיות הבכירות יוצאות למלחמה כדי ששכרן של הנשים החרדיות העובדות בהיי טק יעלה מעבר לזה שמקבל מקבליהן בהודו? או שהכול מס שפתיים והזדמנות פז לייצר סדר יום ציבורי לקראת הבחירות ואם אפשר לקבל עוד כמה נקודות ועוד על גבם של החרדים מה רע?

ולא שהמצב בתוכנו באמת טוב!. קבוצות מיעוט קיצוניות מושכות פעם אחרי פעם את כל הציבור החרדי באף ישר לתוך לועה הרושף של התקשורת וההתלהמות הציבורית. מתי מעט שרואים בקושי את ד' אמותיהם מייצרים לנו, לציבור הסטנדרטי שרק רוצה לחיות את חיו, סדר יום בלתי אפשרי בלי לחשוב לרגע על ההשלכות הקריטיות של מעשים אלו.

כל בריון שמחליט שהוא זה שצריך לדאוג לקדושת האוטובוס קובע דין לעצמו ובמעשיו האלימים גורם נזק בל יתואר לנו כציבור ולעניין המהותי שעליו לכאורה הוא בא להגן.

וכשזה מה שהציבור רואה יש מקום להתפלא מדוע לפתע פתאום נפל עלינו העניין הזה? וכשיתר נוסעי האוטובוס והבוחרים בקלפי בשכונות החרדיות של ירושלים בורחים מפני חבורת פורעים שמגרשים נשים בביזיון ובחוסר צניעות מוחלט והם שותקים, מישהו עוד יכול להתפלא למה ראש הממשלה ואפילו שרת החוץ של ארצות הברית חושבים שהנושא עבר אל כל הגבולות האפשריים.

כשמאן דהו מחליט להודיע לקניון מסוים על חרם שיוטל עליו אם לא יעביר שומרת מתפקידה ולמנהל יש בסיס מוצק לחשוב שהאיש לא מדבר רק מגרונו אלא מגרונם של מאות אחרים ששותקים, יש לנו מה להתלונן על זה שככה נטפלים אלינו?

וכמו בכדור של המתגלגל במורד ההר, מעשה מצטרף למעשה והחמרה גוררת החמרה נוספת גם אם אין בה לא צורך לא דעה ולא מחשבה. ופתאום גם הקולות השפויים כבר לא ממש יכולים להישאר מאחור ולהצטייר כאחרוני המקלים והפשרנים. ומשרדי הפרסום והחברות העסקיות ומשרדי הממשלה והרשויות המקומיות עושות לעצמן חישוב של נזק מול תועלת, הפגנה אלימה או אפילו חרם מול התקפלות קטנה ולכאורה לא מזיקה ודי בקלות הם מעניקים לאותם גורמים את השליטה שכוחו של האיום מעניק אפילו מבלי שימומש.

אז מצד אחד עומדים הקיצוניים שבתוכנו שכוחם בפיהם או בידיהם והם לא מהססים להשתמש בהם כנגד מי שלא הולך בדיוק בתלם שאותו יצרו. ומצד שני הקיצוניים האחרים שפועלים כמו פיל בחנות חרסינה בלי כיוון ובלי דרך כשהתחרות בינם לבין עצמם על הסקופ העיתונאי או על הראיון המוצלח והפאנל המדובר הם אלו שקובעים עבורם את סדר היום. ובאמצע עומד ציבור שלם שמנסה להבין על מה בדיוק מדובר? איך זה שפתאום מדביקים לו תדמית שלא ממש קשורה להוויה שלו ? איך זה שבלי שהוא ידע הוא הפך לסמל המחאה החדש של חורף תשע"ב ואף אחד לא הודיע לו על כך.

אז גם לאלו וגם לאלו צריך לומר תירגעו. אנחנו בהחלט יכולים ורוצים להסתדר בלעדיכם. אנחנו לא נקיים מליקויים וגם לא מכישלונות אבל את מה שצריך לתקן אנחנו נעשה בדרך ובקצב שלנו. לא עיתון חשוב כלל שיהיה ולא פורום נשים מכובדות ככל שתהיינה יצליחו להתקרב להבנה שעומדת מאחורי עולם הערכים שמרכיבים את החברה החרדי ובטח לא לשנות בה מנהגים וסדרי עולם.

לאותן נשים חרדיות שמצטרפות עכשיו לכל מיני פורמים לרגע ופאנלים לדקה בעניין הדרת נשים כדאי לכן רק לבדוק מה בדיוק המטרה והיעד של כל אותן התארגנויות. האם הן באמת מתכוונות להיטיב את מצבה של האישה החרדית והאשה בכלל או רק להשתמש בכן כמודל משופר לניגוח החברה החרדית?

ואחרונים ולא ממש חביבים, לאלו מתוכנו שפעם אחר פעם לוקחים אותנו לקצוות, מותחים את החבל עד שהוא מאיים להיקרע בפנים של כולנו, אנחנו אומרים תעזבו אותנו לנפשנו. הסתדרנו אלפי שנים בגלויות ועוד כמה עשרות שנים כאן בישראל בלי ההליכה על הקצה שאתם לוקחים אותנו אליה ובלי ההקצנה שאין לה תכלית שאותה אתם מובילים. אנחנו בהחלט יכולים להמשיך להסתדר בלעדיכם גם הלאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר