נתניהו לבייניש: "בואו נלמד מפרשת יתרו"

בנאום פרידה מדורית בייניש, ראש-הממשלה נתניהו בחר להביא מסר מפרשת השבוע: "קראתי את פרשת יתרו בשבת וקראתי את יתרו שאומר 'נבול, תיבול' כי העומס כבד מדי. אני חושב שהעומס מאד כבד, חשבתי שאני צריך לטפל בזה ובזמנו של אהרון ברק התחלנו להוסיף עוזרים למטלה הבלתי אפשרית הזאת שאתם עומדים בפניה"

ישראל אהרן | כיכר השבת |

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בבית המשפט העליון עם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש. ראש הממשלה יזם את הביקור הראשון מסוגו במטרה להוקיר את פעילותה של הנשיאה היוצאת ושל מערכת המשפט בישראל.

בפגישה השתתפו כל סגל שופטי בית המשפט העליון, לרבות הנשיא הנבחר, השופט אשר גרוניס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני ביקשתי את המפגש הזה כי רציתי להגיד קודם כל לך כמה דברים. רציתי פשוט להודות לך בשם עם ישראל ומדינת ישראל על השירות הארוך והאמיץ והחשוב שלך, לשמור על בית המשפט העליון. עשית את זה בצורה מופלאה, בתקופה לא פשוטה, תחת חצי בקורת וזה לא קל לאף אחד. אבל זה במיוחד לא קל לשופטים משום שהם בעצם נעדרים בדרך כלל את היכולת של תגובה ישירה, אבל אני חושב שעמדת בפרץ בצורה מרשימה ביותר. אני לא חושב שנרתעת ולא שינית דבר מהשקפתך על מה צריך לעשות שהוא נכון, חוקי ודרוש למדינת ישראל".

עוד אמר ראש-הממשלה: "תמיד כשאני מסתובב עולם, אני נותן, בתשובה לשאלות או התרסות על מדינת ישראל, אני נותן את בית המשפט – מערכת המשפט ובית המשפט העליון בפרט כדוגמה לבית משפט מופתי. אני חושב שבעולם מעריכים אותו כנדבך יסוד בדמוקרטיה שלנו. אני לא אסתיר שגם הוספתי, אפרופו שוויון בין המינים, יש לנו אישה שהיא נשיאת בית המשפט העליון.

"אבל לא בזה אנחנו מתברכים אלא בסגולות האובייקטיביות שאת והשופטים האחרים מביאים לתפקיד הזה שהוא באמת, הייתי אומר שזה קודקוד הפירמידה, תלוי איך מעמידים אותה, אבל בוודאי אחד מהיסודות האיתנים ביותר של הדמוקרטיה הישראלית.

"אני חושב שעצמאות בית המשפט היא דבר מובנה והכרחי. אנחנו יכולים להבדיל בין משטרים למשטרים ביחס למידת העצמאות ואי התלות של בית המשפט. בישראל בית המשפט היה, הינו ויישאר עצמאי. כל ניסיון להביא דברים שיפגעו בעצמאות בית המשפט נופלים. אמר אחד מעמיתייך, שהיה בתפקידך קודם לכן, שסופם של דברים רעים ליפול. אני חושב שתחילתם ליפול. בסך הכול גנזתי כל הצעה שנועדה לפגוע, לקצץ בכל צורה שהיא בעצמאותו של בית המשפט וזה מתוך השקפה עמוקה שגם ירשתי בבית אבא וגם "התקלקלתי" במהלך שנות לימודיי, בדברים שתפסתי, זה דבר יסודי. ברגע שאתה נוגע בדבר הזה אז יתר חלקי המשולש מתפרקים, משולש הברזל הזה לא מחזיק מעמד אם אתה פוגע באחד היסודות".

המסר מיתרו

וראש-הממשלה הביא מסר מפרשת השבוע. "אני חושב שישנן בעיות שאנחנו דיברנו עליהן, דיברתי על זה גם עם אהרון ברק והספקתי להחליף מילה עם השופט גרוניס. קראתי את פרשת יתרו בשבת וקראתי את יתרו שאומר "נבול, תיבול" כי העומס כבד מדי. אני חושב שהעומס מאד כבד, חשבתי שאני צריך לטפל בזה ובזמנו של אהרון ברק התחלנו להוסיף עוזרים למטלה הבלתי אפשרית הזאת שאתם עומדים בפניה. אני חושב שעדיין היד נטויה. צריך לחשוב איך להקל עליכם.

"אני חושב שזה בלתי אנושי במידה רבה מה שאתם נדרשים לעשות. ואנחנו מחפשים לעשות זאת, אבל אחד הדברים החשובים ביותר נעשו על ידי שר המשפטים יעקב נאמן ידידנו, משום שהוא העביר 211 שופטים, זה כולל גם את המשודרגים, וזאת תוספת מאד משמעותית של שופטים לחיזוק מערכת המשפט ובית המשפט בישראל. אני חושב שזה, ועוד שינויים ועוד עזרה, והוא לא מרפה ממני, זה עולה גם בכסף, כסף טוב באמת במקרה הזה, ואנחנו נמשיך לעשות זאת.

אני רוצה לברך אותך, השופט גרוניס, אתה ממשיך במסורת ומורשת מפוארת. אין מילה אחרת, מפוארת, שהיא יסוד מוסד בקיום הלאומי שלנו. אני חושב שהדמוקרטיה היא חלק מהקיום הלאומי שלנו ובית המשפט הוא אבן יסוד בדמוקרטיה שלנו. אלה לא אמירות מהשפה אל החוץ. אלה דברים שאני, ומי שמסייע לצידי וגם באופוזיציה מאמינים בהם. אני חושב שדמוקרטיה איננה נבחנת בהצעות הרדיקליות שעולות מתוכה. היא נבחנת בתגובה של המנהיגות של המסה הקריטית של האלקטורט והמנהיגות הפוליטית, כיצד היא מתנהגת מול תופעות רדיקליות. במקרה שלנו אני חושב שמדינת ישראל היא מדינה אחראית עם מורשת אחראית והיא תישאר. יש שופטים בירושלים, יהיו שופטים בירושלים ואני שמח שיש היום יותר שופטים בירושלים, וזה יישאר. לכן, אני רוצה פשוט להודות לך על השירות הנפלא שעשית למען מדינת ישראל".

נאום בייניש

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש: "תודה רבה אדוני ראש הממשלה. הדברים שלך מבחינתי מרגשים גם במישור האישי וגם במישור של בית המשפט. אולי לא תמיד כולם יודעים אבל אני יודעת שברגעים מאד קשים בשל אילוצים כאלה ואחרים היה לי חשש כבד שיכולה להיות פגיעה בשיטה שלנו. ואני ידעתי כמו שאמרת כבר היום, שהרקע שלך, תפיסת העולם שלך, וכל מה שאתה מייצג, בכל אופן לא תיתן לפגוע בבית המשפט. היו לנו כמה שיחות, שאני חושבת שאף אחד לא יודע עליהן, את התוצאות ואת הרצון הטוב ראינו, בהקשר המקצועי הזה ברגעים קשים.

"זה תפקיד לא פשוט, אנחנו יושבים בקצה האחר של המשולש, אין לנו בעיות של קואליציה, של שותפים פוליטיים. ברור שלדרג הפוליטי זה קיים ואז מתווה מי שעומד בראש ועוד בתחילת תפקידך, הפנית אותי אז כשמתעוררות בעיות למזכיר הממשלה ואחר כך אליך ואני חושבת, בתחושה שלי, שגם שלא תמיד רווית נחת מכל פסקי הדין שלנו, אבל זה חלק מהמערך הזה של כיבוד הדדי וחשתי שישנו הכבוד הזה והגיבוי הזה לבית המשפט.

"על זה אני רוצה להביע תודה והערכה ויש לי תחושה שגם במישור המקצועי וגם במישור האישי ידעתי שראש הממשלה, לא במרכאות, לא יפקיר אותנו. זה חשוב. אנחנו חזקים, אנחנו חזקים מאד, אבל אנחנו גם צריכים את העורף של הרשויות האחרות וחשתי שזה קיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר