מסמך מצמרר

"שלום, אני חייל בצבא ההגנה לישראל ואני מלווה אותך כדי שתגיע הביתה": כך תתבצע קליטת הילדים החטופים בישראל

בישראל נערכים לקראת חזרתם של החטופים ביממה הקרובה, ובהם עשרות ילדים ותינוקות. במשרד הרווחה הפיצו תדריך מיוחד שהופץ למנהלי ועובדי המחלקות לשירותי חברתיים, וכן לחיילים שיקבלו את הילדים. כך זה יתבצע | חדשות, בארץ

ישי כהן | כיכר השבת |
תמונת הילדים החטופים (צילום: נועם גלאי)

היערכות שיא בישראל לקראת חזרתם של החטופים ביממה הקרובה. במשרד הרווחה נערכים בין היתר באמצעות תדריך מיוחד שהופץ למנהלי ועובדי המחלקות לשירותי חברתיים.

"תדריך זה עוסק בהשבת חטופים קטינים, אשר נכתב לבקשתנו על ידי פרופ' כרמית כץ וצוות אנשי מקצוע נבחרים ממכון חרוב", נכתב בפתח המסמך שהגיע לידי 'כיכר השבת'.

ההנחיות שוגרו גם לאנשי הצבא שיקלטו ראשונים את הילדים.

"במפגש של החייל עם הילד", נכתב במסמך, "הוא יציג את עצמו באופן הבא: 'שלום, שמי... אני חייל בצבא ההגנה לישראל ואני מלווה אותך כדי שתגיע הביתה. אתה נמצא במקום בטוח. אני פה כדי לדאוג לך, אתה בטוח".

ואלה השאלות שהחיילים ישאלו את הילדים החטופים:

"האם קר לך או חם לך?", "האם אתה צמא?". במידה והחייל יזהה ילד שמתקשה ללכת, הוא יציע לו: "האם אני יכול לתת לך יד? האם זה בסדר שאני ארים אותך ואעזור לך ללכת?".

החיילים גם הונחו, איך להתמודד עם השאלות הקשות. "הילדים ישאלו שאלות כגון 'איפה אמא? איפה אבא?'. על החיילים לא לענות על שאלות אלו, גם במידה והם יודעים את התשובות", נכתב במסמך.

"יש לענות על כל שאלה בנוסח כדוגמת 'חמוד, אני מצטער, אני לא יודע. התפקיד שלי הוא להביא אותך לישראל למקום בטוח, שם יחכו לך אנשים שאתה מכיר ויענו לך לכל השאלות'".

במשרד הרווחה, הדגישו במסמך צעדים בשלבי ההכנה, טרם קליטת הילדים: "צעדים אלה הינם הכרחיים על מנת לקדם קבלה מותאמת ובלתי מזיקה לילדים".

וכך נכתב במסמך: מיפוי ידע אודות משפחתו וקהילתו של הילד - יש משמעות מרכזית ללמידת היבט זה בחייו של הילד תוך מענה לסוגיות הבאות:

א. האם הילד איבד דמויות משמעותיות? (מידע זה הכרחי כי סביר להניח שאלו יהיו השאלות הראשונות של הילדים, ואנשי המקצוע צריכים להיות מוכנים ל"בישור בשורה מרה").

ב. מי הן הדמויות המשמעותיות, העוגנים שנותרו בחייו של הילד וכיצד ניתן ליצור איתם קשר ולצרף אותם לתהליך הקליטה בנקודות המתאימות. במידה ואפשרי זה יהיה מצוין שהעובדת הסוציאלית שתלווה את הילד ומשפחתו תקיים שיחת הכנה לאותן דמויות לקראת קבלתו של הילד.

ג. מה היו מערכות היחסים במשפחה לפני המלחמה? חשוב לבדוק באופן ספציפי האם מדובר במשפחה שידוע כי מתמודדות עם אלימות? סכסוך גירושים בעצימות גבוהה? או כל משבר אחר.

ד. במידה ואין הורה בנמצא, מי האפוטרופוס של הילד? זה הכרחי החל מהשלב הראשון בו הילד יצטרך לעבור בדיקות רפואיות.

כלקחים מהעבר, במסמך ההנחיות ישנו דגש על איסור מגע של הילדים עם התקשורת. "יש לאסור באופן מוחלט כל מפגש של הילדים עם התקשורת, בכל צורה שהיא, ב-24 שעות הראשונות שלאחר שחרורם", נכתב.

במסמך ניתן דגש על ההיערכות לקליטת הילדים: הכנת תיק עם ציוד בסיסי עבור הילד: ביגוד תואם לעונה, נעליים, מברשת ומשחת שיניים, בקבוק מים, ספר/משחק אהוב, תרופות, משקפיים במידת הצורך וכדומה.

"להתכונן למתן בשורות מרות במידת הצורך", נכתב במסמך ההנחיות, "יש להתייעץ עם העובד הסוציאלי המלווה לגביי האופן בו יש לבשר לילד – ביחס לדמויות משמעותיות שאינן (בני משפחה/ חברים/ אחרים משמעותיים) ולבית והקהילה. שיח זה יתבצע בליווי מקצועי ובנוכחות העובד הסוציאלי אך מומלץ שיעשה על ידכם".

ויש גם התייחסות לחיילים ולעובדי המשרד: "לשמור על עצמכם ועל הוויסות שלכם: המפגש עם הילד עלול לעורר גם אצלכם חוויה של הצפה רגשית ואולי לצד ההתרגשות אף מצוקה ותזכורת לכלל האירועים הקשים והטראומטיים שהתחוללו. יש להיעזר באיש מקצוע על מנת להוות עוגן בטוח ומאפשר לילד ברגע המפגש ולאחריו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר