היסטוריה ואקטואליה

דורון לוי בן ה-10 טייל ברצועת עזה, וזה מה שהוא ראה שם

בקיץ תשכ"ח, לאחר ניצחונה המהדהד של מדינת ישראל במלחמת ששת הימים, יצא מקיבוץ בית קשת בגליל התחתון, הילד דורון לוי בן ה-10 לטיול ברצועת עזה - בו בזמן ששר הביטחון דהיום היה בגיל 9 והשתעשע בגינות השעשועים בשכונת מגוריו 'גבעת עלייה' (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
עזה בשנת 1969 (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)

בקיץ תשכ"ח, לאחר ניצחונה המהדהד של מדינת ישראל במלחמת ששת הימים, יצא מקיבוץ בית קשת בגליל התחתון, הילד דורון לוי בן ה-10 לטיול ברצועת עזה.

מסתבר שהנסיעה הארוכה (4-5 שעות) הייתה שווה, שכן דורון ראה: "ערבים מוכרים כל מיני דברים מזכוכית... שטיחים וכל מיני דברים סרוגים".

את רשמיו של דורון הילד בן ה-10, אנו למדים מעיתון דָּבָר[1] שבאותן השנים היה עיתונה היומי של ההסתדרות הכללית, בו פורסם מכתב למערכת במוסף הילדים שכונה 'דבר לילדים'.

וכך מכתבו המלא של דורון לוי:

"אני ואבי יצאנו לטיול בעזה וראינו איך הערבים עובדים בתעלות ואחר כך נכנסנו יותר הלאה לתוך העיר. ראינו איך הם מוכרים כל מיני דברים מזכוכית וחומר וכל מיני מחזיקי מפתחות וצעצועים מפלסטיק. אחר כך הלכנו לרחוב אחר בעזה וראינו שטיחים וכל מיני דברים סרוגים. המשכנו לטייל וראינו איך הביוב עובד באמצע העיר עזה. היה כבר מאוחר והחלטנו לחזור אל דודי. אחר שהתקלחנו הלכנו לישון".
דורון לוי. בן 10, בית קשת
עיתון דבר לילדים מתאריך כ"ח אלול תשכ"ח, בו פורסם מכתבו למערכת של דואון לוי בין ה-10 מקיבוץ בית קשת (באדיבות אשרת רביבו, ישר כח לאריה אולמן)

בימים אלה לאחר שהתבטא שר הביטחון יואב גלנט שאיננה אפשרית שליטה ישראלית ברצועת עזה ו"זה לא נכון למדינת ישראל ולא אסכים לכך", נחזור קמעה לימים שהיה פשוט לקברניטי ממשלת ישראל, ששליטה ישראלית חייבת להיות ברצועת עזה, וישראלים רבים טיילו בעיר החוף הנהדרת בין תושבי העיר, ולא נגעו לרעה במבקרים "כִּי נָפַל פַּחַד מָרְדֳּכַי עֲלֵיהֶם".

כך בקיץ 1967 פרסמה תנועת החרות על טיול מאורגן לרצועת עזה.

טיול מאורגן לרצועת עזה. מתוך עיתון היום (תל אביב), 24  אוגוסט 1967 (עיתונות יהודית היסטורית)

אם נחזור לראשית המאה ה-20, מתברר שכבר בשנת 1923 בית הספר למל הגיע לטייל ברצועת עזה לאחר מלחמת העולם הראשונה, ביחד עם שני מורים.

תלמידות בית ספר למל מבקרים בעזה. (מתוך עיתון דאר היום, 22 אוגוסט 1923) (עיתונות יהודית היסטורית)

לאחר מלחמת ששת הימים, האטרקציה המרכזית הייתה לערוך טיסה אווירית מתל אביב, עד עזה, חאן יוניס, רפיח ומדבר סיני.

טיסה אווירית מתל אביב עד מדבר סיני כולל עזה, חאן יונס ורפיח. מתוך עיתון היום (תל אביב), 15 ספטמבר 1967 (עיתונות יהודית היסטורית)

בעבר פרסמנו תיעוד של כרטיס נסיעה ברכבת ישראל בקו תל אביב עזה ובה צוין המחיר: 10 אגורות בלבד.

10 אגורות בלבד מתל אביב לעזה (באדיבות יזהר באר מפעיל הפודקאסט/בלוג 'פרות קדושות – מיתוסים ישראלים")

אף ילדי בית ספר נסעו לטיול שנתי באותם ימים, וכפי שנחשף בבמה זו  טיול לילדים כיתות ז'-ח'  שכלל תצפית בגבעת עלי מונטר (הר שמשון), סיור ברחובה של העיר עזה, ביקור בבית חרושת לסירות, וארוחת צהריים במסעדת אבוחצירה.

הטיול יצא ע"י מדרשת הדרום בניהולה של הגברת דתיה הרשקוביץ ואובטח בידי כל הגורמים. מארגני הטיול כתבו להורים ההורים מתלבטים -  יתקשרו לשמיל. הטיול עלה 3 ש"ח בלבד.

טיול בית ספרי לעזה מטעם מדרשת הדרום בניהולה של דתיה הרשקוביץ (צילום: לפי סעיף 27א)

מסתבר שהמפלגה שממנה הוקמה הליכוד - 'הסתדרות הציונים הכללים, מפלגת המרכז סניף תל אביב', פרסמה מטעמה טיול לרצועת עזה הכולל את אשקלון, חן יוניס, דיר אל בלח, רפיח, וחלץ.

טיול זה התקיים בימים שלאחר מבצע קדש, בתאריך י"א בשבט תשי"ז (13.1.1957). המטיילים נרשמו במועדון המפלגה, ברחוב המלך ג'ורג', ומספר המקומות היה מוגבל.

"טיול לרצועת עזה" (ארכיון העיר תל-אביב יפו, מונגש באתר הספרייה הלאומית)

באותם ימים לאחר מלחמת ששת הימים, הציבור הישראלי נהר בהמוניו לעיר החוף המקסימה והזולה עזה, ואוטובוסים יצאו ארבע פעמים ביום מתל אביב לעזה, ופעמיים ביום מעזה לתל אביב.

מודעה על שירות אוטובוסים מתל אביב לעזה. מתוך עיתון מעריב 27 יולי 1967 (אתר עיתונות יהודית היסטורית)

נחזור לדברי שר הביטחון שעקץ את חברות הכנסת טלי גוטליב ולימור סון הר מלך: ואמר: "בניגוד לכאלה כאן שהפכו אותי לשמאלני, כשהם עוד היו בגן חובה אני רדפתי אחרי מחבלים בטוניס, בלוב, בלבנון וגם ביהודה ושומרון. לא צריך ללמד אותי".

אנו נזכיר לשר הביטחון שבילדותו בגיל 9, כשהוא השתעשע בגינות השעשועים בשכונת מגוריו 'גבעת עלייה' בדרום יפו, הילד דורון לוי בן ה-10 מקיבוץ בית קשת - טייל ברצועת עזה.

[1] עיתון דבר פעל בין השנים 1925 - 1996
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא"ל desk@kikar.co.il.