הכשל של אורי רווח: תמונת מצב תקשורתית

המעידה של העיתונאי אורי רווח שניסה להוציא מפיו של הרב אייל עמרמי אמירה נגד יאיר לפיד לא הופכת אותו ל'אויב החרדים', אך אין ספק שהוא מעד מעידה חמורה ביותר (דעות)

שלום בער קרומבי | כיכר השבת |
(צילום: ארכיון כיכר השבת)

ההקלטה שנחשפה ב'כיכר השבת' מהראיון שערך העיתונאי אורי רווח עם הרב אייל עמרמי, חושפת את המציאות האמיתית: העיתונאי רווח פשוט חיפש סקופ. הוא היה צריך סיפור כדי למכור למהדורת החדשות ולשם כך ניסה לייצר כותרת, שתרצה את עורכי המהדורה. הסיבה היא לא היותם בהכרח "אנשי שמאל אנטי חרדים" אלא העובדה שמהדורת חדשות מורכבת מאייטמים וכותרות בעלי עניין. ומה לעשות שסתם רב שיוצא נגד יאיר לפיד - הוא ממש לא אייטם.

ההקלטה חושפת טפח מדרך פעילותה של התקשורת. אבל ממש לא מדובר על חומר נגד חרדים. גם אם כתב היה רוצה ליצור כותרת של אורי אבנרי נגד מתנחלים, זה היה נשמע בדיוק אותו דבר – וכן להיפך. תשאלו את איתמר בן גביר כיצד עובדת מכונת הסקופים של התקשורת והוא יסביר לכם שכדי לשווק סיפור למהדורת החדשות, לא מספיק שיהיה בכתבה רק את מה שאתה רוצה להעביר לתקשורת – אלא בהכרח יופיעו שם גם האמירות שיעשו את הכתבה צבעונית ויהפכו אותה לסיפור מעניין.

אין חולק על כך שבסיפור הזה רווח מעד מעידה חמורה והוא חייב לשנות את דפוס הפעולה שלו. הוא נשמע כמי שתאב לסקופ ושוכח את ההשלכות כיצד הדברים יכולים להישמע בתוצאה הסופית. אולי הייתה זו המפיקה שלחצה וביקשה "דין רודף", או אולי הרצון להוציא סקופ. אבל בסופו של דבר המניע ברור – והוא מסתכם בצורך באייטם למהדורת החדשות.

זו לא סיבה להפוך עיתונאי חרדי במדיה הכללית ל"אויב חרדים". רווח רחוק מלהיות כזה וודאי אין צורך לדחוף אותו לפינה הזו. אורי רווח הוא בשר מבשרו של הציבור החרדי. הוא חזר בתשובה לפני למעלה מעשור ומאז סלל את הדרך בפני ערכי היהדות אל אולפני רשות השידור. האייטמים שלו, בדרך כלל, מביאים את הפנים היפות של הציבור החרדי. בסופו של דבר רוב הסיפורים שהוא מביא אל מהדורת החדשות נועדו לשרת את האינטרס החרדי – גם אם לא תמיד כולם עוברים מסך. זוהי המורכבות שבעבודה עם התקשורת.

התרגלנו שעיתונאים מחפשים אותנו

בציבור הדתי-לאומי למשל מתייחסים אחרת לעיתונאים משלהם. יש יותר מסבירות לומר כי עמית סגל למשל לא היה מנודה מהמגזר, גם אם היה מוציא לאוויר העולם את הכותרת של ג'רמי גרפל והתקווה לראות בכיפת הסלע מתנפצת - הקלטה של מספר 14 בבית היהודי, שפורסמה בפריים-טיים של ערוץ 2 וקילפה לפי הערכות הפרשנים כשני מנדטים למפלגה. שם יש הבנה ברורה למניעים שמנחים עיתונאים כמו סגל כשהם מוציאים כותרות לחדשות – ואלו בדיוק אותם מניעים שהפעילו את רווח.

אצלנו, בציבור החרדי, כבר התרגלנו שבדרך כלל עיתונאים מחפשים אותנו. לכן עיתונאי ותקשורת הפכו מילה נרדפת לרדיפה והסתה. אבל למרות העובדה המצערת הזו, אסור להפוך את העיתונאים לאלו שניצבים נגדנו.
אורי רווח וודאי לא ימעד שוב בכותרת טראגית כזו. רצוי שגם הוא יעשה חשבון נפש, אבל גם בלי בדיקה מעמיקה, סביר להניח שיזהר מכאן ולהבא יותר. לכן אין אף סיבה להלקות אותו כעת, אלא יש לנסות למצוא תיקון אמיתי יותר, שימצא את הדרך הנכונה להוציא כותרות מחמיאות על החרדים למהדורות החדשות, בלי לחטוא לאמת.

הכותב הוא איש תקשורת חרדי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר