מסע ההפחדה של "המערכת"

אליטוב: הרשות השניה תדון בהסתה של מיקי חיימוביץ'

לאחר הניסיון של תוכנית "המערכת" להפחיד את החילונים מפני הציבור החרדי ה"משתלט" על הערים החילוניות, אומר יוסי אליטוב, חבר מועצת הרשות השנייה, כי בישיבת המועצה הקרובה ייערך דיון מיוחד על "המתקפה הדוחה והמכוערת". לדבריו, "יש כאן השתלחות בוטה עד כדי התרת דם של מגזר שלם" (ארץ)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
דיון מיוחד. מיקי חיימוביץ ויוסי אליטוב (צילומים: פלאש 90, ישראל ברדוגו)

סערת תוכנית "המערכת" ששודרה בשבוע שעבר בערוץ השני, והתמקדה בהפחדת הציבור החילוני מפני "השתלטות" הציבור החרדי הסובל ממצוקת דיור על הערים החילוניות, ממשיכה לעורר דיון ציבורי רחב, האם התוכן ששודר בה גבל באנטישמיות או שמא היה זה עוד שחזור לא מוצלח של המחלוקת ביחסי חרדים-חילונים.

קראו עוד:
סערה: פרומו בערוץ 2 מסית נגד החרדים; ישי: "אנטישמיות"
בגלל הפרומו: ח"כ משה גפני ביטל השתתפות ב"המערכת"
ה"תחקיר" של הערוץ השני: הפחדה מפני הציבור החרדי

יוסי אליטוב, חבר מועצת הרשות השנייה, אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי כבר בישיבת המועצה הקרובה, החברים ידונו כיצד להגיב נגד עורכי ומפיקי התוכנית שלטענתו חצו את כל הקווים האדומים.

"בישיבת המועצה הקרובה ביקשנו לקיים על כך דיון מיוחד כדי לדאוג שהמתקפה הדוחה והמכוערת של אותה תוכנית לא תעבור ללא תגובה הולמת", אומר אליטוב.

"יש מקום שבו ניתן להגיב בסלחנות כאשר עורך או מגיש מחליט ומפגין בורות וחוסר טעם, זה לא המקרה", מוסיף אליטוב, "יש כאן חציית כל הקווים והשתלחות בוטה עד כדי התרת דם של מגזר שלם".

התגובות הנסערות היו גם מהצד החילוני. כך לדוגמה, העיתונאי חיים לוינסון מעיתון 'הארץ' כתב ברשת החברתית פייסבוק כי הוא נדהם מתוכן התוכנית שהייתה ברובה נגד חרדים: "כמו שכל כמה חודשים קם מגיש טלוויזיה ומגלה את נוער הגבעות עכשיו מגלים את החרדים. וואו. יש חרדים במדינה, הם מתרבים, יש להם מלא ילדים".

"כל נקודת המוצא היא שחרדים הם מחלה ממארת שמשחיתים והורסים כל מקום שבאים. שחרדים הם מפגע חברתי", מסביר לוינסון, "שאם לא נעשה משהו חרדים גם יבואו אלינו. חוץ מזריעת הפחדה, פחד, דמוניזציה, אין כלום. אין גרגיר של הישג עיתונאי".

לוינסון מוסיף וקובל: "מביאים את יוסף פריצקי, ממפלגת שינוי עם הפרסומת האנטישמית כעד מומחה לעניין החרדים. בדיחה. כדי שיהיה קצת מעניין עושים פרובוקציות כמו עם הבחורה שמטיילת באזור החרדי עם שמלמלה ושאר טכניקות עיתונאיות נחותות. אני בעד פרובוקציות, אבל שתתחיל עם פרובוקציות במגזר שלה אחרי זה נדבר".

העיתונאי החילוני כעוס על הצגת התמונה השגויה מהשכונה המתחרדת 'קריית יובל'. לדבריו, עד להגעת החרדים להתגורר במקום, הייתה זו שכונה שרבים מתושביה עזבו בזה אחר זה וכי אותו תושב שהתראיין לתוכנית, חשוד בשנאת חרדים.

"הכי מגוחך זה הבחור שגר בקריית יובל. יאללה יאללה. קריית יובל הייתה מאז ומתמיד השכונה הכי גרועה בירושלים, שהתגוררו בה אוכלוסיות חלשות ואף פעם לא הייתה אטרקטיבית בשום צורה למגורים. כל מה שהיה שם ברח מהר כמה שהוא יכול. כל הבכי ונהי הזה שפעם היה מדהים והיום יש חרדים אין לו קשר למציאות. האובססיה של האיש לחוט העירוב מלמדת כמה הוא שונא חרדים. אם החוט על העמוד חשמל מפריע לך, צלצל 103. זה לא להאמין שחוט עירוב קיבל חמש דקות בפריים טיים", מוסיף לוינסון.

"בהחלט יש מקום לעיסוק עיתונאי נרחב בסוגיית מגורי החרדים", מסכם לוינסון, "הניסיון לשים אותם בערים נפרדות כשל כי רובם אינו עובד וערים אלו על סף פשיטת רגל. המגורים המשותפים מובילים לחיכוכים. בהחלט יש לשאול את שר הפנים, שר השיכון וראש עיריית ירושלים מה ההסתכלות ארוכת הטווח שלו בסוגיה. אבל זה לא מעניין כנראה כמו בניין בערד ששמו בו מקרר מחוץ לכניסה לבניין כדי שיהיה לעניים מה לאכול".

הזעם על התוכנית נעוץ בכך ש"המערכת" איוותה בנפשה להפחיד את החילונים מפני החרדים, אך לפי התגובות נראה שהיא כשלה בכך כישלון חרוץ.

תחקירני התוכנית נשלחו למספר ערים בהן מתגוררים חרדים וחילונים זה לצד זה, כמו בית שמש וערד. אחד התחקירנים התלווה לתושבת העיר בית שמש כשהיא צוידה במצלמה נסתרת בכדי לראות כיצד יגיב החרדי שיראה חילונית בלבוש לא הולם, והתוצאה הייתה ידועה: החרדי נזף בה.

התחקירן לא הסתפק בכך, מבין אלפי תושבים חילונים ודתיים שמתגוררים בעיר, הוא מצא תושב אחד שהחליט לעזוב את העיר בגלל התחרדותה.

בערד, העיר שמרבית תושביה החרדים נמנים על חסידות גור, הציג התחקירן כיצד אותם תושבים משתלטים כביכול על העיר, בונים ללא היתרי בנייה ובעיקר הציג את ה"עוול" שהם גורמים לתושבים החילונים בכך שהם מחלקים פירות וירקות חינם אין כסף.

מתוכנית "המערכת" נמסר בתגובה: "מטבע הדברים כשעוסקים בנושא כל-כך רגיש וטעון תמיד יהיו מי שירגישו שהנושא טופל באופן אחר או אפילו מנוגד לדרך הראויה בעיניהם. ולראיה, קיבלנו גם תגובות חמות מאד מגורמים שונים במגזר החרדי".

"לטעמנו הסרט הביא למסך של ערוץ 2 בפעם הראשונה את מצוקת הדיור החרדי כפי שהיא, ונתן במה ראויה למצב הקשה של הקהילה. במקביל ובמאוזן הבאנו קולות כואבים, ולטעמנו, לא מתלהמים, גם מקרב החילונים שנתקלים בתוצאותיה של המצוקה הזו.

"בסופו של דבר, לתפיסתנו, הסרט מביא קולות כואבים משני הצדדים של אנשים שמעוניינים לחיות בשקט ובשלום ודורשים מהממשלה פיתרון ראוי. אנו מקווים שהועלנו במשהו להעלאת המודעות הציבורית בכלל והשלטונית בפרט לבעיות הקשות שעסקנו בהן בסרט".

מ'רשת' נמסר בתגובה: "המערכת עוסקת בנושאים שמטרתם להביא לשיפור איכות החיים במדינת ישראל ולהציף נושאים חברתיים בוערים כולל נושאים רגישים ושנויים במחלוקת. התחקיר בעניין מצוקת הדיור של הציבור החרדי עורר עניין רב ופתח דיון נרחב בפלטפורמות השונות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר