הטבח בבית הכנסת • סיקור העיתונים

הטבח המחריד בבית הכנסת בשכונת הר נוף בירושלים, זוכה לסיקור מקיף בעיתונות החרדית כמו גם בזו הכללית • סיקור מיוחד של שערי העיתונים ביום שאחרי הטבח (ברנז'ה, עיתונות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: ידיעות אחרונות)

הטבח בבית הכנסת: ביום שאחרי הפיגוע, העיתונים כולם הקדישו את חלק מעמודי החדשות לסיקור הטבח המחריד בבית הכנסת "בני תורה" בשכונת הר נוף בירושלים, שבו נהרגו חמישה הי"ד.

בעיתון "יתד נאמן" התפרסמה הבהרה מדוע תמונות הזוועה מהטבח לא הופיעו בעיתון וזאת משום ש"כעיתונם של בני תורה, הוא מחויב לרגישות יתר". בעיתון הסבירו עוד כי הסיבה המרכזית היא שישנם יהודים אשר חוו זאת שנים קודם לכן. "בתוך קהלנו עדיין מסתובבים אנשים ד' יאריך ימיהם ושנותיהם, שתמונות כאלו צרובות במעמקי זיכרונם, וצפייה במראות הזוועה עלולה להטיח אותם אל שנות האימה".

עוד הסבירו בעיתון יש "ילדים שטרם התחשלו יתקשו לראות את המראות האכזריים והכואבים, דבר שעלול להותיר בהם צלקת". בעיתון הוסיפו כי "כבוד האדם וכבוד המת העומדים בראש מעיניו של "יתד נאמן" כובלים את יכולת הסיקור, ודי במה שכן מתפרסם כדי לפתוח חלון קטן ואולי גדול מדי אל האימה, אל הזוועה, אל הזעקה, אל התחינה ואל הצוואה הרוחנית שהותירו לנו הקדושים".

בעקבות כך, בכותרת הראשית הופיעה תמונה ממסע הלווית ההרוגים הקדושים ומעליה נכתב: "שני מחבלים חמושים באקדחים, גרזנים וסכינים רצחו ארבעה מתפללים ופצעו שמונה", כשהכותרת הראשית היא "עם טלית ותפילין על קדושת השם". בגג, מצוטטת קינה: "פקידים נהרגו מאחרי שבת בתי כנסיות, מלאי מצוות כרימון וכזויות".

בכותרת הראשית של עיתון "המודיע" נכתב: "ארבעה יהודים נרצחו בבית הכנסת כשהם עטורים בטלית ותפילין בעיצומה של תפילת שחרית".

בניגוד לעיתון "יתד נאמן", בכתבה הראשית שבעמוד הראשי ישנן שתי תמונות: בתמונה המרכזית נראים מתנדבי זק"א בפעולותיהם למען כבוד המת. המתנדבים נראים מוציאים את הגופות מבית הכנסת. בכיתוב שמתחת נכתב "רחבת בית הכנסת "קהילת בני תורה" בהר נוף. בתמונה אנשי כוחות הביטחון והצלה לאחר הפיגוע המזוויע".

מתחת לכותרת הראשית הופנו הקוראים לטורי הדעה של כותבי העיתון ואורחים, כמו חבר הכנסת ישראל אייכלר. כותבי העיתון הם ישראל קצובר שכתב טור תחת הכותרת "עדות מגיא ההריגה". בנימין חינקיס שוחח עם רב בית הכנסת ויעקב רייניץ כתב טור תחת הכותרת "ארץ על תכסי דמם".

בכותרת של עיתון "המבשר" נכתב בכותרת הגג ברקע שחור ובאותיות בצבע אדום: "ארץ על תכסי דמם". בכותרת הראשית נכתב "ארבעה יהודים הי"ד מעוטרים בטלית ותפילין נעקדו עקה"ש בעיצומה של תפילה בבית-כנסת בירושלים".

בשונה מעיתון "המודיע" ובדומה לעיתון "יתד נאמן" פורסמה תמונה ממסע הלוויתם של ההרוגים. בתמונה נראים ארבעה רכבים של חברה קדישא ובתוכם גופות הקדושים.

בעיתון מופיעים ראיונות עם רב בית הכנסת, הגאון הרב יצחק מרדכי רובין והגאון הרב דוד יוסף, רבה של שכונת הר נוף.

בכותרת מאמר המערכת נכתב "אהה! מר לנו מר!" ובכותרת הסיום נכתב: "אבינו מלכנו, עשה למען טבוחים על יחודך!".

בעיתונות החילונית סיקרו אף הם בהרחבה את הטבח האכזרי בבית הכנסת. כולם הקדישו את כל העמוד הראשי על דיווחים מהפיגוע וטורי דעה של בכירי הכותבים.

בעיתון "ידיעות אחרונות" נכתב בכותרת הראשית: "טרור רצחני בבית-כנסת בירושלים: 5 הרוגים ו-8 פצועים". בתמונה הראשית נראית ידו של אחד המתפללים ההרוגים הי"ד, מעוטרת בתפילין כשהוא שוכב מתבוסס בדמו.

לצד התמונה נכתב: "באמצע התפילה", נכתב עוד: "שכל העולם יראה: התמונה שהפיצה אתמול לשכת העיתונות הממשלתית ברחבי העולם - אחד הנפגעים בפיגוע בהר-נוף".

בעיתון "ישראל היום" נכתב בכותרת הגג: "07:01, ירושלים: 25 יתומים ברחוב אחד. 4 רבנים ושוטר נרצחו". מתחת הכותרת הוצבו תמונותיהם של חמשת ההרוגים.

בתמונה הראשית נראה אחד המתפללים שהיה הראשון שיצא החוצה לקבל עזרה, כשהוא פצוע וחבול, כשלצדו כמה מתפללים המומים ומנסים להגיש לו עזרה. בכותרת נכתב: "בטלית ובתפילין". מתחת לכך בכותרת המשנה נפתחו המילים במשפט הבא שסיכם את היום המחריד: "בבוקר הם התפללו שחרית, בערב אמרו עליהם קדיש".

בכותרת הראשית של עיתון "הארץ" נכתב: "חמישה הרוגים במתקפת טרור בבית הכנסת בירושלים".

בכתבתו של יאיר אטינגר בעיתון פורסמה הכותרת הבאה: "ארבעת המתפללים הובאו למנוחות בלי קריאות לנקמה". מתחת לכך נכתבה כותרת "הפיגוע בבית הכנסת מוסיף עוד עדות לכך שמאבק הדמים, ששנים היה מוכר כלאומי, לובש יותר ויותר אופי דתי, והקהילות החרדית בירושלים מרגישות יותר פגיעות מאי-פעם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר