עונת המלפפונים: השבוע של העיתונות החרדית

מי סיקר טוב יותר את חילוץ הכורים בצ´ילה? לאן נעלם טורו של דודי זילברשלג ואיך הופכת ידיעת יח"צ ב´שעה טובה´ לכתבת שער? ביקורת עיתונות, פרשת לך לך

עונת המלפפונים בעיצומה, ולמרות זאת, השבועונים מנפיקים כתבות לרוב, עם חומר מגוון ומעניין (בחלקו). גם השבוע מצאנו כמה נקודות שכדאי לתת עליהם את הדעת, או לכל הפחות את האמירה שלנו, במדור המיוחד ´יש דברים שרציתי לומר´. הנה מתחילים, לחצו על המשך כדי לקרוא את הטור המלא.

מתנצל, מתרפס או קורא תיגר

כולנו אוהבים התנצלויות. וכשזה ממש התרפסות – עד כדי שינוי המטרה בריש גלי רק לשם ההתנצלות, וכשנעשה שימוש באלפי מילה רק למען בקשת הסליחה – זה כבר שווה התייחסות.

לאחר מכתב אנונימי של "קורא" בשבוע שעבר, יצא יוסי אליטוב בהתרפסות בפני אנשי ´יתד´. את 9 הערותיו, הקדיש לצורך הבהרה כי לומדי התורה הם במקום הראשון, ורק אח"כ, במקום השני, "חרדים 2010", לפני כל השאר.

מכה על חטא, ומכה על חטאם

את טורו הוא מסיים במילים: "והאמת והשלום אהבו", כשהוא קורא בעוקצנות "בל ניתן למחלוקות פוליטיות ומסחריות לטשטש את האמת ולתקוע טריז בינינו". צודק. ואם הוא באמת מתכוון לכך, מדוע כמה שורות קודם לכן הוא מאבד רסן, יורד לרמה הבטאונית וכותב: "אותם מסלפי דברים אינטרסנטיים העוסקים בסילוף מוקפד שיתאים לאינטרס כלכלי צר ולמצוקה אישית בה הם נמצאים". או מלחמה או התנצלות, או שלום או שיח ביבים או "והשלום אהבו" או "מחלוקות פוליטיות ומסחריות". צ"ע.

הבליץ´ התקשורתי ב´מעריב´, חשיפה וחוק נהרי

כתבה על "מיצ"ב החינוך התורני", מאת יאיר וסרמן. ראשית, קבלו חידה: איזה "בליץ תקשורתי" חוותה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני בתקשורת בשבוע שעבר? מרבית ככל קוראי ´משפחה´ לא יודעים במה מדובר. זאת מהסיבה הפשוטה שאינם נמנים על האחוזים הבודדים שקוראים ´מעריב´, שם היה הבליץ´ התקשורתי. גם-כן בליץ´.

עוד משהו: "הסיכום שאליו הגיעו שניים מבכירי ש"ס, הנחשף כאן לראשונה". אז זהו, שלא. אין לי מושג איך זה נעלם מעיני ´בקהילה´ ו´שעה טובה´, אבל ביטאון ´העדה´ מפרסם ידיעה תחת הכותרת: "שערוריה: ש"ס הסכימה להכניס השנה את מבחני המיצ"ב". את הדברים, מתברר, חשף שר החינוך בכנס משרד התמ"ת.

ואי אפשר בלי מילה על הכתבה שמתחת, "חוק נהרי משודרג". בסקירה כה מקיפה ויחצנית על החוק, שכח וסרמן להזכיר את הבעיות שהיו עם החוק עד לתיקונו. לא הכל בגדר "יצאנו ממנו מנצחים", כלשון נהרי.

רוח סער וסופה קרה

אריה ארליך שב להוכיח כי הוא צדק באשר לשר החינוך גדעון סער (עי´ בהרחבה בטור מהשבוע שעבר) ונכנס בו ללא רחם. דוגמאות: "הבריון של השכונה", "יחס לא אוהד... כלפי החינוך החרדי", "עושה הצרות הסדרתי של החינוך החרדי", "שובר את הכלים", ועוד ועוד פניני לשון מבית היוצר הארליכאי, שבאו להוכיח כי הוא הצודק באבחנה לגבי גדעון סער.

הפגישה השנייה של ח"כי יהדות התורה עם סער התקיימה ביום רביעי. ב´משפחה´ נכתב: "וכאילו הוא לא אמור להיפגש עימם שוב מחר", שלפי התאריך בעיתון זה יום שישי. בקטנה, אבל רשמנו.

מעבר לתגובות שאסף ארליך מח"כי יהדות התורה (איפה הש"סניקים בכל הסיפור הזה? מה המיצ"ב איתכם?), הוא מצטט את עו"ד אריאל דרעי, המצדד בגדעון סער ומסביר את התחכום שבמהלכיו. מיותר, הרי הכל כתוב בטורו השבועי בסוף הגיליון. בשביל מה פעמיים?

אם כבר סער והחינוך, יעקב ריבלין, מביא דיווח על הליב"ה, החינוך וההתפתחויות. קצת כאב לנו לקרוא כי את ההצהרה – "מי שמקבל מאה אחוז, יצטרך לקיים מאה אחוז", בחר סער להשמיע ב"כינוס מדעי טכנולוגי תעסוקתי כלשהו", ולא מעל הבימה המפרגנת שהעניק לו ריבלין שבוע קודם לכן, בטורו השבועי. תחושת החמצה של פספוס כותרת. עם זאת, ריבלין נשאר בדעתו ובטורו השבועי הוא כותב: "כדרכו בראיון שפורסם כאן בשבוע שעבר, סער דיבר ברכות אך העביר מסרים קשים". אותם מילים, הצליל מעט שונה.

ב´שעה טובה´, קיבלנו דיווח על פגישת ´יהדות התורה´ ושר החינוך – בטורו של ´אורי פולק´ – בו מואשם סער כי פרשת עמנואל הזכורה לרע, "התחילה ונגמרה כמעשה ידיו להתפאר של סער". פרשנות מעניינת.

קשים גרים כספחת

נושא הגיורים בכותרות, חוץ מב´שעה טובה´. מסתבר, כי גם ריבלין ב´בקהילה´ וגם ´יצחקי´ ב´משפחה´, באו על-מנת להוכיח את מכתב הרבנים, לאשרו ולתת לו גושפנקא עיתונאית בהוכחת מה שקורה בתעשיית הגיור הצה"לי.

כשרבנים נלחמים ביניהם – אולי מלחמתה של תורה – מן הראוי היה שלא להיכנס לעובי הדקויות ההלכתיות, והיה צודק שלא לגעת ולסקר מי נגד מי. ריבלין לא התאפק, ובקצרה ציין כי "העיתוי לא הותיר כל מקום לספק למה ולמי מכוונים הדברים", ואף טרח להביא את גירסת הרב עמאר הקצרה.

משני הכתבות, אהבנו יותר את זו של ריבלין. הוא פתח בסיקור תמציתי של התגלגלות פרשת גיורי צה"ל, עסק בהווה במכתב הרבנים ותגובת הרב עמאר, ועבר לחשיפת המצב במסלול הגיור הצבאי.

יצחקי ב´משפחה´ מתמקד בקורס ´נתיב´ של חיל החינוך, וכותב כי "רק השבוע מכונים גיורים אלו במכתב חריף מבית מרן הגרי"ש אלישיב...". משמע מהנכתב, כי מכתב הרבנים יצא במקרה אבל הכתבה תוכננה מראש. אנחנו משום מה חושבים שהכתבה על גיורי צה"ל באה לעולם רק בשל מכתב הרבנים. אנחנו טועים?

אם כבר גיורים, גם ביטאון ´העדה´ נתן במה לנושא, חריפה כמובן, תוך שהם מתייחסים רק למכתב חברי הבד"צ הקוראים "לעמוד בפרץ נגד הגיורים המזוייפים". גם הם, כ´יתד´ תוקפים חזיתית את "ה´רבנים´ שיצאו לאשר את הדבר הנורא".

נצרת עילית, נצרת עילית ונצרת עילית

ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, מוזכר בצורה זו או אחרת (לפחות) שלוש פעמים בחדשות ´בקהילה´, זאת בנוסף לראיון המשתרע על-פני שישה עמודים במגזין – הכל במטרה לשווק את נצרת לחרדים.

חיפשנו את הלוגו של "המלחמה על הבית", אך אויה, איננו. מישהו יודע למה? בכל מקרה, שמענו רק את דעתו של המרואיין הנכבד, וחסרה לנו פרשנותו של המראיין-האורח-המוזמן (יום שישי? מי נוסע לנצרת ביום שישי?), שביקר במקום ולא שיתף אותנו בחוויותיו.

גם ב´משפחה´ מצאנו את גפסו. אריה ארליך, בכתבת יח"צ על העיר. "לשנה הבאה בהר יונה", הוא קורא ומגיש בפנינו את תחנוניו של גפסו: "המחירים זולים, הפוטנציאל טוב, ובקרוב גם יוחלף שמה הצורם של העיר כולה". משכנע?!

הנושא הבוער בעיתונים: מצוקת הדיור

מצוקת הדיור במגזר החרדי מעסיק את כלל העיתונות החרדית שמתגייסת לטובת אלו שרוצים להביא פיתרון.

´בקהילה´ נותן במה לנושא בידיעה הראשונה בחדשות – בסיקור החוק לסבסוד המשכנתאות – כשלדעת ריבלין, מערכת הבחירות הבאה תעסוק סביב מצוקת הדיור.

במדור ´על הכלכלה´ (הופס. גם כאן יש את גפסו. ארבע פעמים בחדשות. אחלה יח"צ) העיתון מסקר את ישיבת ועדת הכספים, האיום של גפני והדיבורים אודות המשבר בכנס התמ"ת. הכתבה מסתיימת בפסימיות רבה, בשאלה "האם ממשלת ישראל תשכיל לפתור את אחת המצוקות הגדולות ביותר שידעה האוכלוסיה הישראלית בישראל?". אליבא דבקהילה התשובה היא, "נכון לעכשיו – אין תשובה בידינו". אם תשאלו איך זה שפרויקט הר יונה ג´ בנצרת עילית, המיוחצן בעיתון, אינו תשובה כשלעצמו, כנראה שלא קראתם את הכתבה במגזין, בה ראש העיר מזהיר כי אם הממשלה לא תתעורר, הפרויקט כולו עלול לרדת לטמיון.

´משפחה´ מתעסק במשבר הדיור רק ב´גרנות בדרכים´, שנשלח ללוד, העיר של העורך אליעזר שולמן (שכבר המליץ בשבוע שעבר לבוא ללוד), בכדי להביא את דבר התושבים המתחננים שיבואו ללוד. גרנות מבטיח לסיום כי החלום של הלודאים יהפוך למציאות. רשמנו.

´שעה טובה´ התייחסו למשבר הדיור בעקיפין, תוך כדי הסיקור על הקפאת הבנייה.

מעניין היה לחזות בהבדלי הגישה: ריבלין ב´בקהילה´ וברזל ב´שעה טובה´, כתבו על ש"ס – ישי ואטיאס, והקפאת הבנייה. שניהם טענו כי בידי השרים הש"סניקים המפתח לעצירת ההקפאה בירושלים. לא חסרות סיבות למה ´בקהילה´ משכנע יותר. ציטוט כמו זה, "השבוע נכונה הפתעה לפוליטיקאים החרדיים, כאשר מרן הגרי"ש אלישיב התבטא באוזני מקורבים כי המשך ההקפאה עשויה חלילה להוביל לשואה", למשל, שהופיע ב´שעה טובה´ למרות ההכחשות הרבות לדברים – מעוררים הסתייגות מכל השאר.

מה כורה בצ´ילה?

חילוץ הכורים בצ´ילה. כמה כיף לכתוב על כזה סיפור. "החילוץ" ב´בקהילה´, "עלו מקברם" ב´משפחה´ ו"הכורים חולצו והעולם התרגש" ב´שעה טובה´.

´משפחה´ היטיב לתאר את השתלשלות האירועים, ואף העניק במה ´מכובדת´ לאיש זק"א, שזהו, לדעתי, החילוץ המתוקשר הראשון בו אנשיהם לא השתתפו. לקיים מה שנאמר, אם לא בפועל, אז בכאילו. כשלוקחים איש זק"א (עם כל הכבוד וההערכה) לפרשנות בעיתון, זה קצת, אפעס, זילות בחיי אדם.

ב´בקהילה´ (מעבר לתמונה המאוד מטושטשת בשער, ומספר הלכודים שצויין, 36, המוטעה) מצאנו אי אלו דיוקים קלים בכתבה, שתיארה יותר את מה שקרה עד לחילוץ מאשר את רגעי החילוץ הדרמטיים.

ב´שעה טובה´, החיים קלים יותר. צילומי מסך מ´ערוץ החדשות´ של ´חדשות 2´ מפארים את הכתבה, כולל תמונה של כורה המחבק את רעייתו, לצד כתבה קצרה ולא ממצה. אך רק ´שעה טובה´ טרח להדגיש כי "עד לרגע סגירת העיתון ממשיכים כוחות החילוץ להוציא כורים מן הבור". ´בקהילה´ ו´משפחה´ דיווחו על "השלמת החילוץ", בהימור מסויים עוד בטרם זה אירע.

חורף ח"כ

"חורף-חם, משחק המילים האהוב על הפרשנים", פותח הכתב החדש, יצחק יוסקוביץ, את כתבתו הראשונה ב´משפחה´, "הופך לתחזית הפוליטית למחצית השנה הקרובה". גם כן משחק מילים שהופך לתחזית פוליטית...

אריה ארליך, בטורו האישי על פתיחת מושב החורף, משתמש אף הוא במילון הפרשנים: "כנס החורף (החם והסוער – כמו שכל פרשן מתחיל יודע לדקלם)" – מי אמר שהוא מתכוון ב´פרשן מתחיל´ ליוסקוביץ?

´בקהילה´ שלח את שרה גל ל-16 הח"כים החרדיים בכנסת, עם 5 שאלות זהות על עתידם במושב החורף, ואנחנו קיבלנו סקירה ממצה ומקיפה מפי כל אחד ואחד מהם, לקראת המושב הקרוב. אגב דאגב, היינו שמחים לקבל קובייה עם פרשנות של זקן הפרשנים, כעין זו שהופיעה במוסף החג ´מרואיינים מראיינים´.

כשנזכרנו בסלקציה שהיתה אך לפני שבוע ב´משפחה´, הבנו איך צריכה להיראות כתבה לקראת מושב החורף "החם" – כלשון הפרשנים. גם הפעם, הפרויקט של ´בקהילה´ עולה על זה של ´משפחה´.

בין סוקניק לגליס

שני עמודים נוטפי סיקור הגיש ´בקהילה´ בעמודי החדשות אודות ערב הזיכרון שנערך לפטירתו של דובר חב"ד. ואנו תוהים, מדוע הציטטות של אנשי התקשורת החילוניים, שונאי החרדים, חשובים יותר מדבריהם של הרב לאו, ישראל גליס וישראל קצובר? למה הם מעניינים או אמורים לעניין קורא חרדי יותר מאשר דבריהם של אנשים מתוך מחננו?

חסד של אמת

"תעודה בלתי פתירה" ב´משפחה´. "מנוחה לא נכונה" ב´בקהילה´. שני כתבות שעסקו במחסור ברופאי מד"א בדרום שמעכב את קבורת הנפטרים. אנשי זק"א זקוקים למייל של ´שעה טובה´, אליהם הידיעה עדיין לא נשלחה.

בנו, בונים וימשיכו לבנות

שרה גל, בכתבה על מדינת פלסטין אותה בונה ראש הממשלה הפלסטינית, סלאם פיאד. אם זכרוננו אינו בוגד בנו, הרי שכתבה מעין זו הופיע בשבועות האחרונים באחד העיתונים. ניסינו לחפש אך לא מצאנו. נשמח לשמוע היכן היא התפרסמה.

לא עוד עו"ד

´משפחה´ מביא סיקור נכבד ומעניין ממשפטו של העו"ד החרדי יעקב ויינרוט. חיפשנו איזכור לדברים ב´בקהילה´ ולא מצאנו. למה? אנו סבורים כי מגיע לויינרוט השירות הזה ("ויעקב איש תם" – הכותרת ב´משפחה´), כתשובת המשקל לשירות שהוא מעניק לכלל הציבור החרדי לא אחת. ב´שעה טובה´, מצאנו איזכור קל במדור ´עובר ושב´ ל"עדות ויינרוט ריגשה רבים".

נער החידות ממומביי

עיתון ´משפחה´ בחר לעסוק בנער המחונן מנתניה, שאביו רוצה שיהיה רב. בכתבה, "נער הבחינות מנתניה" (אהבנו ת´כותרת!), הועלו גם תהיות על ההתנהלות ברבנות הראשית בתחילת הפרשה וישראל פלר כותב "לרה"ר פתרונים". היה נחמד אם היו מבקשים תגובה מסודרת.

גם ´שעה טובה´ מקדיש מקום לסיפור, ואף עורך "מעקב" אחריו. הוא מביא את גרסת האב (עורך הדין שהגיש את העתירה) לסיפור. קצת חבל שהעו"ד מקבל ביטוי, ולא הרב עמאר.

ב´בקהילה´, אגב, אין אזכור לסיפור. אחרי הכל מדובר בהורה שמשתמש באתרי חדשות חילוניים לנגח את הרבנות ולמנף את הסיפור, ואין מקום לכך בעיתון חרדי, בפרט כאשר הרבנים חושבים אחרת מאותו עו"ד נתנייתי. תמהים אנו על ´משפחה´, אלא אם מטרתם היא לתקוף את הרב עמאר. מי אמר להתחנף ל´יתד´?

דן מרידור, רמי לוי והחינוך העצמאי

רק ´שעה טובה´ מדווח על הג´ורה שהוציא השר מרידור מהפה על הציבור החרדי, ועל ביטול הפגישה של גפני עם הנגיד פישר בשל חילול השבת של האחרון. שני המתחרים המובילים, לא התייחסו משום-מה לדברים.

´שעה טובה´ עושה יח"צ לרמי לוי, על פתיחת "מרכול מהדרין ענק". לא רק הרחבה בחדשות, הידיעה מקבלת הפניה גדולה ומכובדת בעמוד השער. לא ברור.

עוד משהו שמצאנו רק ב´שעה טובה´: ידיעה על ההתפתחות בפרשת ´החינוך העצמאי´ מיום ראשון האחרון. מעניין שיעקב ריבלין לא התייחס לנושא הזה השבוע. מאוד מעניין.

דודי, אתה חסר

טורו של דודי זילברשלג היה חסר לנו השבוע. בשבוע שעבר, הוא הודיע כי הולך להיאבק על חפותו, אותה אנו מקווים כי ימצא. הוא אף כתב כי לא יירד למחתרת וישאר כאן. ואנו שואלים, האם אי הופעת הטור קשור לכך שהוא התפטר מכל תפקידיו ב´ביקור חולים´? או שכמו שאין בהתפטרותו מהתפקידים בבית החולים הוכחה לאמיתות האשמות נגדו – כך אין באי פרסום טורו השבוע הוכחה לירידת הטור באופן סופי?

9 הערות בעקבות כתבות המגזין

הפרוטוקולים: ´בקהילה´ משגר את יצחק הורוויץ לקהיר, והוא מביא משם את התגובות לחשיפת הדיונים ממלחמת יום הכיפורים. רעיון מקורי מוגש בכתבה מרתקת. גם עורך ´משפחה´, הרב משה גרילק, עוסק בטורו ב´פרוטוקולים של יאוש´ מנקודת המבט שלו. מעניין.השודד: "שודד עם רטיה",

עוד כתבה מעניינת, פרי עטו של יאיר וסרמן, קיבלנו בעקבות הפרוטוקלים על משה דיין שהיה "שודד עתיקות בהיקף בלתי נתפס". כתבה מקיפה על האיש, שלולי חשיפת הפרוטוקולים, לא הייתה רואה אור עולם.אפרופו מלחמת יום הכיפורים: כתבה מעניינת קיבלנו במגזין ´משפחה´ ובה ראיון עם אריה שלו, שהוציא ספר זכרונות משלו למאורעות אותם הימים. אמנם כתבה דומה התפרסמה ב´הארץ´ לפני עשרה ימים, אבל אם כתוב "בשיחה עם ´משפחה´ חוזר שלו...", אנו נוטים להאמין כי התקיימה שיחה כזו ולא פונים לערוך השוואות.נא לתאם מראש: גם ´שעה טובה´ לא נשאר מאחור ומביא במגזין כתבה מ´מעריב´ על ספר המתאר את סיפורו של חייל ישראלי בשבי המצרי. נו, עובר בקושי.

בכותרת המשנה נכתב "שלומי גיל מביא את יומנו המדהים", ועל הכתבה חתום "אברהם דב גבירץ". אין תיאום?חיים שיש בהם: שמחנו לגלות השבוע במגזין ´משפחה´ טור חדש מאת הרב מרדכי ארנון. הבענו בטור הקודם את הנאתנו מיומנו שהתפרסם בעיתון, ולא פיללנו למדור קבוע. ברכות.תפילת הדרך: ´משפחה´ חזר שוב לאחד הנושאים הלעוסים בעיתונות ושיגר את אריה דייטש להתלוות לדרייבר בלונדון. בדיוק כמו סיפור הכומר ´אלפרדו דייס´ שהתגייר ומכהן היום כרב קהילה ומרצה ליהדות, יש נושאים שמוצו. לא מעניין לחזור עליהם. משעמם.

היח"צ שכובש את העיתונות: "כיבוש לוד", זו כתבת השער של ´שעה טובה´. כאילו בשבוע שעבר לא התעסקו שם עם לוד, שוב אנו מקבלים זאת ככתבת שער שמופיעה רק בעמוד 22. גם כאן, יצא כתב העיתון לעיר שכבר קיבלה את התואר "המתחרדת", "וגילה את העיר החדשה". כפי הנראה, עוד נשמע רבות על לוד, כמו על נצרת. גלגלי היח"צ משומנים היטיב, והחרדים צריכים להתיישב במקום הערבים, בלוד, בנצרת עילית ובוואדי ערה.תאוריית דרווין: המדען הראשי שפוטר ממשרד החינוך מקבל התייחסות רק במגזין ´שעה טובה´. שלומי גיל יצא לראיין את המדען, שפוטר בגלל התנגדותו ללימודי כפירה. בעיתונים המתחרים לא מצאנו את הסיפור הזה – שיכול להמחיש לנו מי הוא שר החינוך גדעון סער, הרוצה להטביע חותם בחינוך החרדי ולהתערב בתכני הלימוד – פרט ל´מרכז העניינים´ שחשף בתחילת השבוע את הפרשה, כאשר תמונת הקופים מפארת את ההפניה המכובדת בעמוד השער. אה, גם ביטאון ´העדה´ התייחס לנושא. "משרד החינוך מציג דיקטטורה נגד האמונה", נכתב בכתבה שהוקדשה נגד משרד החינוך הציוני.

לא קראנו

עונת העגבניות: ´משפחה´ מתעסק במחירים המאמירים של העגבניות, שחצו את הגבולות השבוע, במדור ´ממונות´ של העיתון, בעוד ´בקהילה´ מקדיש לנושא כתבת מגזין מאת שרה גל, שסיירה בשוק מחנה יהודה והביאה את קולות הסוחרים והקונים, באותנטיות משובחת כשריח העגבניה מלטף את אפנו וטריותה ניתנת למישוש. שאפו.

(באדיבות בלוג ´הגניזה´)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר