נלחמים ב'יתד נאמן': 'קטיפה' - השבועון הכשר לאשה החרדית

בעוד העיתון 'יתד נאמן' לוחם על הישרדותו ומשדרג את העיתון, יש מי שממשיך להילחם בו. בבני-ברק הופצו מודעות כפרסומת למגזין 'קטיפה' החדש של העיתון, אך הם מציגים את המגזין כ'שבועון כשר', וזאת לאור העובדה ש'יתד' נלחם בשבועונים אך מחקה אותם בשדרוגיו האחרונים. ל"כיכר השבת" נודע כי גדולי ישראל בבני-ברק קבלו הבוקר תלונות מאברכים על המגזין החדש והביעו מורת רוח

חיים שקדי | כיכר השבת |
המודעות נגד 'קטיפה'. (כיכר השבת)

העיתון 'יתד נאמן', נאבק על הישרדותו בשוק התקשורת החרדית ומשדרג את העיתון, הן במגזינים חדשים והן בפיצול המוספים הישנים, ובהשקעת גרפיקה חדשה המושכת את העין.

אלא שמתנגדי העיתון, לא מתכוונים לשבת בשקט ויוצאים להילחם. ברחבי העיר בני-ברק, הופצו הלילה מודעות כרומו מושקעות, הנראות במבט ראשון כפרסומת למגזין 'קטיפה' החדש מבית 'יתד', המיועד לנשות ישראל, אך בפועל הן מציגות באור שונה את המגזין לאשה.

המודעה, נעשתה בצבעי מגזין 'קטיפה', ובכותרתה נכתב: "איכא דרכא אחרינא, יש שבועון כשר לאשה!". בהמשך המודעה נכתב כי "לאור המאבק על חומרת הקריאה בשבועונים הטמאים רח"ל, יתד נאמן שמח לבשר על הוצאתו לאור של 'קטיפה' - השבועון היחיד שמותר לקנות ולקרוא".

בהמשך המודעה, הנוסח הופך לארסי יותר, ומכוון לבטן הרכה של 'יתד', ומציג את 'קטיפה' כשבועון לכל דבר, אשר מטרתו היא לעודד את הנשים להיות אופנתיות ומטופחות יותר, וזאת לכאורה בניגוד לקו השמרני שמוביל העיתון.

בתחתית המודעה נכתב כי "השבועון בפיקוח הוועדה הרוחנית בראשות הרב י. יברוב שליט"א, שידיו רב לו בפיקוח על עיתון 'יתד נאמן' ומראשי המאבק בשבועונים הטמאים".

הסיבה העיקרית למודעות הללו היא המלחמה המתמשכת של 'יתד' נגד השבועונים החרדיים, בעוד הוא עצמו כעת, בשדרוגים האחרונים, מתאים את עצמו לתחרות בשוק התקשורת החרדית, כשגולת הכותרת הוא המגזין 'קטיפה' החדש.

ל"כיכר השבת" נודע כי הבוקר, הגיעו אברכים רבים אל גדולי ישראל המתגוררים בבני-ברק, והביעו בפניהם תרעומת גדולה על המגזין החדש של 'יתד', כשבפני הרבנים הם מציגים את המודעות שפורסמו ברחבי העיר, נגד המגזין החדש.

הגאון רבי ניסים קרליץ אמר לאברכים כי צריך לבדוק במה מדובר, וביקש שישאירו אצלו את המודעה. רבנים נוספים, אליהם עלו האברכים, הביעו מורת רוח מהמגזין החדש, כשהציגו בפניהם את המודעות שפורסמו.

בתוך כך, במאמר מערכת ארוך ומייגע, מנסים ב'יתד' להכשיר את השדרוגים בתירוצים רבים, שונים ומשונים, ובעיקר מתנצלים ללא הרף בפני קהל הקוראים על השדרוגים המדמים את העיתון לשבועונים החרדיים.

להלן מספר קטעים ממאמר המערכת, שנכתב תחת הכותרת, "יין ישן בקנקן חדש":

"מכיוון, שכאמור הקמתו של עיתון חרדי, נועדה כדי להרחיק ולמנוע כל נסיון של הזדקקות לעיתונות אחרת, מוטלת עלינו חובה לעשות ככל שביכולתנו כדי להפיק עיתון באיכות מעולה וברמה הגבוהה ביותר, ככל האפשר, וזאת כדי שלא תהיה כל הצדקה לפזילה החוצה לעבר עיתונות אחרת.

"ובענין זה, אין כל מקום לקביעת 'מסורת' ו'מנהג אבות', שכן, כאמור, כל עצם הרעיון של 'עיתון' יסודו בשדות זרים, וכל מטרתו של עיתון חרדי היא להוות תחליף הולם ומושך לאלטרנטיבות הפסולות. וממילא, הכל לפי המקום והתקופה.

"אמנם יש להבהיר, כי הצורך לספק תחליף לעיתונות אחרת, לא יגרום לכל השפעה על תכני העיתון ועל גישתו הרעיונית. בענין זה לא יהיו ויתורים ופשרות, אפילו כמלוא נימה, ולא ייעשה כל נסיון 'להתחרות' עם עיתונים חילוניים או שבועונים זולים ופסולים וכדו'. אך בכל הנוגע לסגנון המקצועי, כמו גם לעיצוב ולצורה החיצונית, בענין זה אין כל 'פסול בעצם' באם ייעשה שימוש בהדפסה ובגרפיקה כזו או אחרת, שכן, כאמור, יש לנו מסורת ברורה ומוצקה על השקפתה של תורה, אך אין לנו כל 'מסורת' ו'מנהג אבות' בענין סוגי וגדלי האותיות והטורים וכדו׳, ודברים אלה משתנים מזמן לזמן, כפי שאופי החיים משתנה בקצב מהיר בדורות האחרונים, ואיש לא יאמר שבשימוש במכונות כביסה או במעבד תמלילים, במקום גיגית הכביסה ועט־סופרים של פעם, יש משום 'חדש אסור מן התורה'.

המציאות היא שישנם כאלה שאינם במדרגה זו, וההתענינות שלהם בעניני חדשות וכדו', עלולה למצוא את סיפוקה בשדות זרים. הן הקוראים הבוגרים והן הצעירים יכולים לפגוש - גם בתוככי האזורים החרדיים - בשלל של עיתונים שונים ומשונים, צבעוניים וקורצים, שכידוע לא נוסדו בידי עיני העדה ואינם נתונים תחת פיקוח הולם ע"י ועדה רוחנית שהתמנתה בידי גדולי ישראל, וממילא גדושים בדעות פסולות ובשיבושים רעיוניים המסתננים בין השורות. עיתונים אלה נמכרים בדוכני עיתונים או מחולקים בחינם, וכבר הביעו מרנן גדולי ישראל שליט"א דעתם הנחרצת עליהם כי "חלילה להכניס עיתונים מסוג זה לבית, או לסייע בידם בכל אופן שהוא. ופשוט שעל סוג עיתונים כאלו לא שייך לתת שום הכשר כלל", ועל כן גם גזרו דינו של כל מי שמשתף עמם פעולה בכל דרך שהיא, שדינו כשותף לדבר עבירה!

"יחד עם זאת, המאבק החיוני נגד תקשורת זולה ופסולה, המתנהל בדרך של 'סור מרע', חייב לכלול גם את הפן החיובי של הצגת אלטרנטיבה הולמת. זהו כורח השעה, פשוטו כמשמעו, עבור הדור כולו, ובפרט ביחס לאותם צעירים העומדים בפני נסיון זה. מחובתו של 'יתד נאמן' לדאוג, שכל הקהל הפוטנציאלי של קוראי העיתון יחוש, שהעיתון שגדולי ישראל ייעדו עבורו כ'צורך שעה', ממלא את מטרתו ומספק לו מידע שוטף עדכני ונרחב, מעניין ומקצועי, כשהוא מוגש לוגם באריזה נאה ומושכת, שיש בה כדי להתחרות מול האלטרנטיבות הפסולות. בענין זה כבר אמר מרן החזון איש זצוק"ל בשעתו, כי קשה יהיה באופן פרקטי ללחום בספרות חילונית, כל עוד לא תהיה לנו ספרות חרדית בעלת רמה, תוכן וענין", לשון מאמר המערכת ב'יתד'.

המודעות נגד 'קטיפה'. (כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר