התבטאות ישי; כתבים לענייני חרדים מכים על חטא

במשך ימים ארוכים סערה התקשורת סביב דבריו של שר הפנים אלי ישי, על האשמה בגללה נכשלה המדינה במלחמת לבנון השנייה. בפאנל מיוחד של העיתונאים יאיר אטינגר מ'הארץ', קובי נחשוני מאתר ynet ויהודה שלזינגר מ'ישראל היום', הם מפיקים לקחים, מדברים על "משטרת המחשבות" בתקשורת, ומאשימים גם את הודעת ההתנצלות של השר אלי ישי, בכך שהשאיר את הסערה בכותרות. האזינו

חזקי שטרן | כיכר השבת |

במשך מספר ימים, סערה התקשורת סביב הדברים שייוחסו לשר הפנים אלי ישי, בהם הסביר כי במלחמת ששת ימים מדינת ישראל ניצחה בשל האמונה בבורא עולם, זאת לעומת מלחמת לבנון השנייה, בה נכשלנו בשל תחושת ה"כוחי ועוצם ידי", בה האמינה המדינה.

הכותרות בכלי התקשורת נמרחו, המשפחות השכולות גינו את הדברים, נפגעו ודרשו את פיטוריו של ישי, עד שנאלץ להוציא הודעה הבהרה והתנצלות.

הכתבים לענייני חרדים בתקשורת החילונית, טוענים כי האשמה להשארת הסיפור בכותרות נעוצה בשר אלי ישי, ולא רק בשל הדברים שאמר, אלא בשל הודעת ההתנצלות שהוציא.

בראיון למרדכי לביא בתוכניתו 'שמונה עד עשר' ברדיו 'קול ברמה', טוענים יאיר אטינגר מ'הארץ', קובי נחשוני מאתר ynet ויהודה שלזינגר מ'ישראל היום' כי התקשורת בעצם הרעש שעוררה הוכיחה כי מדובר ב"משטרת מחשבות".

"דווקא אצלנו ב'הארץ', בהתחלה לא לקחו את הסיפור הזה, היו מודעים אליו אבל לא התרגשו ממנו", מספר אטינגר, "אבל אז, הסיפור הזה התפתח למקום שאי-אפשר היה להתעלם ממנו וזה היה כאשר אלי ישי בעצמו הוציא את הודעת ההבהרה וההתנצלות שלו בפני ההורים השכולים, כך שזה הפך לסיפור של שכול".

אטינגר מוסיף וטוען כי "יש כאן כמובן שילוב של הרבה מאוד גורמים, תקשורתיים וציבוריים, אבל יש כאן גם שכול, השכול הוא תמיד במקום גבוה בסדר היום בציבוריות הישראלית, ונחשב לטאבו שלא נוגעים בו. ברגע שמשפחות השכול נכנסו לסיפור הזה, זה הפך להית סיפור בקנה מידה ארצי שאי-אפשר להתעלם ממנו".

"מה שנשמע לנו כדבר מובן מאליו, הדבר הזה נשמע גרוע מאוד בחוץ, מכיוון שזו אמירה שנתפסת באמת כביקורת, על-כך שיש בעיה ביראת השמים של החיילים", טוען אטינגר ומוסיף כי "יש כאן עניין חמור מכיוון שיש כאן התבטאות של שר בכיר חרדי בעניינים צבאיים, מנהיגים חרדים, בעיקר אשכנזים, תמיד נמנעו מהדבר הזה".

אטינגר מוסיך ואומר כי"הכל עניין של קונטקס בחיים. כמי שמסתכל על-זה מהצד אני רואה שזו שעה גרועה מאוד ליחסים בין חרדים ללא-חרדים, שעה שבא כל הקוצים חשופים. אני חושב שאלי ישי היה יכול לקחת בחשבון שאלו ימים רגישים, ואלו דברים שמייצרים מאוד הרבה רעש".

קובי נחשוני, מאתר ynet טען כי "יכול להיות שאלי ישי היה צריך יותר להיזהר בדיבור. זו תקופה רגישה. מצד שני התקשורת יודעת שכל יהודי מאמין מדבר וחושב את הדברים האלו, אלי ישי כחבר קבינט יכול להתבטאות בנושאים צבאיים, אבל אני יכול להבין את התחושה הזו שיש משטרת מחשבות".

לדבריו, "אני לא מדבר על הידיעה של אבישי בן חיים, כי גם אנחנו באתר ynet הבאנו את ההקלטה הראשונה ואת ההקלטה שעלתה באתר 'כיכר השבת', זה גם עניין של טיימינג".

נחשוני משווה בין אמירות שונות של הגר"ע יוסף שהובאו בכלי התקשורת ועוררו סערה ציבורית, לבין האמירה של השר אלי ישי, וטוען כי "התקשורת, באותה מידה שחגגה עם האמירה של אלי ישי - וזה נכון שהייתה פה תגובה של אלי ישי ושל המשפחות השכולות ועוד אמירה, וזה נשאר בכותרות. אבל באותה מידה זה יכל להיות לא מוזכר בכלל. יש אווירה ציבורית תקשורתית שאלי ישי נקלע אליה, הוא יכול היה להיזהר".

יהודה שלזינגר מ'ישראל היום', הצטרף לדיון הסוער וטען כי "התגובה בשטח לדברים של אלי ישי הייתה שצריך ללכת להצביע ליאיר לפיד. התבטאות כזו, מהצד החרדי שמושמץ מאוד לאחרונה, אנשים שומעים את הדברים וחושבים שהיה צריך להעיף את אלי ישי. אנשים אומרים 'איך הדוס המשתמט הזה יכול לבוא ולומר דבר כזה'".

"מבחינה עיתונאית, זו התבטאות נהדרת", טען שלזינגר. "אבל הטעות הגדולה של אלי ישי שאין לו יועץ תקשורת לידו, לבוא ולתת את ההתנצלות הזאת, זה בעב הדבר הכי פתטי בעולם. בבוקר הוא אמר שסילפו את דבריו, ואחרי כמה שעות הוא מוציא הודעת התנצלות. הוא לקח את האייטם ונתן לו את הפוש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר