ייפוי כוח מתמשך: תכנון העתיד בצורה המיטבית

משפחות רבות נאלצות להתמודד לצערן עם התדרדרות במצב הרפואי של אחד ההורים או אף שניהם שלעתים מלווה גם בהתדרדרות נפשית שמצריכה התמודדות והכנה (משפטי)

עו"ד אילן הלפרין | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

משפחות רבות נאלצות להתמודד לצערן עם התדרדרות במצב הרפואי של אחד ההורים או אף שניהם. ההתדרדרות הרפואית לעיתים מזדחלת לאיטה עד שמגיעה לנקודת אל חזור. לעיתים היא מופיעה פתאום, ללא התראה מראש כך שבני המשפחה אינם מוכנים ואינם מודעים לדרכי התמודדות עם המצב החדש, הן ברמת ההתמודדות הרפואית והן ברמה המשפטית.

במקרים רפואיים רבים, כגון דימנציה, החולה חדל להיות מודע למעשיו וללא יכולת מעשית להתנהל ברמה הקוגנטיבית. במקרים מסוג אלו, יש צורך למנות אפוטרופוס על ידי בית המשפט.

עם זאת, ישנה דרך אלגנטית, פשוטה ומאוד מכובדת להתכונן למציאות מסוג זה.

והנה חתימה על יפוי כח מתמשך מבעוד מועד לקבלת החלטות עבור החולה ללא צורך התערבות בית המשפט.

התיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שנכנס לתוקף באפריל 2017, שינה מהיסוד את יכולתו של הפרט והשאיר את השליטה על חייו בידיו גם כאשר לא יהיה כשיר לעשות כן בעתיד.

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי הנותן ביד כל אדם את היכולת לתכנן את מצבו המשפטי ולנהל את ענייניו לפי הדרך שהוא מעוניין להתוות ועל ידי האנשים שהוא מעוניין שיפעלו בשמו.

למעשה המחוקק מאפשר לכל אדם להכין את עצמו לימים לא קלים, ולמנות לעצמו "ממלא מקום" (מיופה כוח) שיוכל לבצע במקומו כל פעולה שיקבעו, באופן שיקבע האדם מראש, גם כאשר מצבו הבריאותי או הנפשי, הזמני או הקבוע לא יאפשר זאת.

חשוב לדעת, ייפוי כוח רגיל, ואף ייפוי כוח נוטריוני פג תוקפם בין היתר ברגע שהאדם עצמו אינו יכול לבצע עוד את הפעולה בעצמו כדוגמת מצב של אי כשירות משפטית. (למעט מספר חריגים לפעולות ספציפיות כדוגמת ייפוי כוח בלתי חוזר לצד ג' לביצוע פעולה במקרקעין)

סיטואציה שיכולה לנבוע מתאונה, מחלה, ניתוח, מצב נפשי, התחלה של מחלות זקנה כאלצהיימר או דמנציה או כל מצב אחר שיכול לגרום ברגע, לאי יכולת מלקבל החלטות – לעיתים באופן שלא יחזור ולעיתים באופן זמני.

בדיוק לרגעים מסוג זה זקוק כל אחד לאותה תכנית מגירה אשר ב"יום פקודה" תכנס מידית לפעולה כך שהממונה אשר בחרתם לעצמכם יוכל להיכנס, כמעט מידית, לנעליכם ולהמשיך מאותו המקום בו הדברים נעצרו - לפי הדרישות וההוראות שנתתם מראש ועד לרגע בו תוכלו לחזור ולנהל את עניינכם בעצמכם.

החלופה היחידה שהייתה קיימת עד לתיקון בחוק היא מינוי אפוטרופוס – הליך בפני בית-משפט, המנשל את הפרט מזכויותיו ומגדיר את האדם כלא כשיר, מרגע בו ממונה לו אפוטרופוס לאדם. מדובר בהליך בפיקוח גבוה של בית-המשפט והאפוטרופוס הכללי במסגרתו האדם מאבד את כשרותו המשפטית והאפוטרופוס נכנס בנעליו.

ייפוי הכוח המתמשך, בניגוד לאפוטרופסות, הוא כלי מתקדם ובעל גמישות רבה יותר אשר נועד להתחשב בדיוק ברצונות האדם כפי שקבע אותם מראש – החל מבחירת מיופה או מיופיי הכוח, היכולת להחליפם או לבטל את ייפוי הכוח, ההנחיות לגבי דרך פעולתם ואף העמדת פיקוח על הפעולות שיבוצעו.

ייפוי הכוח המתמשך מתאים למגוון רחב של אוכלוסיות וצרכים:

לבני הגיל השלישי, אנשי עסקים, לבעלי צרכים מיוחדים ומוגבלויות, לבעלי מצבים נפשיים המשאירים אותם ללא כשרות משפטית לתקופות קצרות, ולמעשה לכל אדם שרוצה להבטיח את עצמאותו המקסימאלית ברגע של אובדן הכשרות.

כמו שביטוח סיעודי הפך לנחלת הכלל וכיום גם בני 20 ו-30 מבטחים עצמם גם בביטוח סיעודי וגם בביטוח אובדן כושר עבודה הרי שייפוי הכוח המתמשך הוא תמונת מראה משפטית למצבים דומים, ונועד לדאוג גם להיבטים המשפטיים של אותו מצב שהביטוח הסיעודי ואובדן כושר העבודה אמור לדאוג להם.

הממנה יכול לתת ייפוי כוח מתמשך לכלל ענייניו, האישיים (כולל הרפואיים) והרכושיים או רק לחלקם.

על מיופה הכוח לפעול על פי הנחיות הממנה, עליו לחתום ולאשר בכתב בפני עורך דין המוסמך לכך, (או בפני בעל מקצוע בייפוי כוח רפואי) את הסכמתו לתוכן ייפוי הכוח המתמשך, לרבות ההנחיות המקדימות הנכללות בו. במקרים שההנחיה היא בלתי אפשרית לביצוע, בלתי חוקית או כאשר ביצועה יפגע פגיעה חמורה בממנה - אסור למיופה הכוח לפעול לפיה. במקרה כזה הוא יכול לפנות לבית המשפט ולבקש ממנו לתת הוראות כיצד לפעול.

במאמר הבא נפרט בין היתר בנוגע למינוי מספר מיופי כוח, יפוי כח מתמשך בעניינים אישיים, יפוי כח מתמשך בענייני רכוש, יפוי כח מתמשך בעניינים רפואיים ואנשים מיודעים.

עו"ד אילן הלפרין, מוסמך על ידי משרד המשפטים לערוך ולהפקיד יפוי כח מתמשך.

להערות והארות ניתן לפנות במייל:

halperinilaw@gmai.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר