מידע חשוב

כאן תמצאו כל מה שצריך לדעת על צוואה

סידור צוואה גורם לרבים לבלבול וכאבי ראש. שאלות משפטיות רבות נכרכות סביב הנושא. כגון: איזו צוואה עלי למלא? מה מכילה צוואה? כיצד נמנע סכסוכי ירושה? על כל אלו תמצאו תשובות במאמר (צוואה, ירושה).

(צילום: יח"צ)

צוואה היא כלי בעל כוח רב מאוד. היא מאפשרת לכל אדם לשלוט ברכוש שלו גם לאחר פטירתו. הצוואה היא מסמך משפטי שבה האדם מורה כיצד הוא מעוניין שהרכוש שלו יחולק לאחר מותו. למעשה, בהעדר צוואה, רכושו של האדם יחולק בהתאם לחוק הירושה. כל אדם שרוצה להבטיח כי הרכוש שלו יחולק בדיוק לאנשים שהוא רוצה ובדיוק בצורה שהוא רוצה, חייב לבחור עורך דין צוואות מקצועי ומנוסה אשר יסייע לו בעריכת הצוואה שלו על מנת שתהיה תקינה וקבילה מבחינה משפטית ולא תהיה אפשרות כלשהי לערער עליה.

סוגי צוואות

בהתאם לחוק הירושה ניתן למצוא 4 צוואות קבילות והן: צוואה בעדים, צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה וצוואה בפני רשות, כאשר הצוואה המצויה ביותר היא צוואה בפני עדים. מדובר על צוואה שיכולה להיכתב בכל דרך, כולל בכתב ידו של אדם אחר, כל עוד המצווה חותם עליה בפני שני עדים אשר מאמתים כי המצווה אכן חתם על הצוואה באמצעות החתימות שלהם עליה. צוואה יכולה להיכתב בכתב יד אך במקרה הזה חשוב שכולה תיכתב בכתב היד של המצווה וכן יש צורך שהיא תכיל את התאריך ואת החתימה של המצווה עליה. צוואה זו איננה מחייבת עדים. צוואה בפני רשות ידועה בעיקר כצוואה בפני נוטריון כאשר הוא זה שמעלה אותה על הכתב והמצווה כלל לא כותב אותה. בוחרים באופציה המדוברת כאשר למצווה אין אפשרות לחתום על צוואה מסיבה כזאת או אחרת. הצוואה הכי נדירה היא צוואה בעל פה והיא תערך במצבים שבהם אדם עומד בפני סכנת מוות מיידית.

מה מכילה צוואה?

צוואה תקינה צריכה להכיל כמה דברים חשובים: את הזהות של היורשים בין אם כיורשים ישירים ובין אם כחלופיים, את הוראות החלוקה של רכושו של האדם בין היורשים וכן כל תנאי או התניה הרלוונטיים מבחינת המוריש לגבי חלוקת רכושו. הצוואה בעצם מאפשרת לכל אדם לתכנן את חלוקת רכושו לאחר מותו בצורה שתיטיב עם היורשים שלו. מלבד זאת, כדאי מאוד לכלול בכל הנושא של צוואה שיקולי מס שונים וכן מנגנונים שונים שיחסכו מהיורשים חיובי מס מיותרים.

כיצד נמנעים מסכסוכי ירושה באמצעות צוואה?

בהעדר צוואה, חוק הירושה הוא זה שקובע כיצד יחולק רכושו של אדם. לא פעם יורשיו של האדם אינם מסכימים עם החלוקה בהתאם לחוק הירושה ומרגישים כי החוק המדובר עושה עוול לרצונו של הנפטר. הדבר מוביל אותם לסכסוכים רבים שיכולים להגיע גם לכותלי בית המשפט ובכדי להימנע מתרחישים מעין אלה, כדאי מאוד מראש שכל אדם יערוך צוואה המפרטת בצורה מדויקת כיצד הוא מעוניין שהרכוש שלו יחולק וכן, עליו לוודא שהצוואה נכתבת בהתאם לכל דרישות החוק וזאת בכדי שלא תהיה אפשרות כלשהי לערער על הצוואה מאף כיוון.

חשוב לדעת כי העילות השכיחה ביותר לבטל תוקף של צוואה היא השפעה בלתי הוגנת על הנפטר או העדר כשירות שלו. על כן, כדאי וחשוב לערוך צוואה בשלב מוקדם של החיים על מנת שלא להגיע למצב שבו עולה תהייה כלשהי לגבי מצבו הנפשי של הנפטר בעת כתיבת הצוואה או על השפעה כלשהי שהייתה עליו וכך גם לא תהיה אפשרות לערער על הצוואה או לבטל אותה.

בכדי שהצוואה תהיה תקפה על פי החוק ובכדי שהיא תביא לידי ביטוי את רצונו של האדם בצורה מדויקת בכל הנוגע לחלוקת הרכוש שלו, חשוב ביותר לפנות לעורך דין צוואות מקצועי ומנוסה הבקיא בדיני צוואות ולערוך את הצוואה יחד עימו.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר