"אימות חתימה יכול לעלות לעו"ד ביוקר"

המשנה לראש לשכת עורכי הדין עו"ד יוסף ויצמן מתריע: "אסור לעצום עיניים אל מול המגמה המסוכנת של בתי המשפט להרחיב את גבולות האחריות של עורכי הדין, דבר שיש לעצור מהר ככל האפשר" (משפט)

עו"ד יוסף ויצמן, המשנה לראש לשכת עורכי הדין תמחה בחדלות פרעון (צילום: באדיבות המצלם)

אחריות מקצועית היא אחד מיסודות מקצוע עריכת הדין. עם זאת, מתיחה ארוכה מדי של גבול האחריות היא חוסר אחריות שמשפיע על כולנו.

עו"ד יוסף ויצמן, המשנה לראש לשכת עורכי הדין, ובעל משרד העו"ד הותיק המתמחה בחדלות פרעון ומגוון תחומים נוספים, מסביר עד כמה עורכי הדין צריכים להיות זהירים, גם כאשר הם רק מאמתים חתימה.

"הנה דוגמה למקרה אקטואלי שבו אימות חתימה יכול לעלות לעו"ד ביוקר", אומר עו"ד ויצימן. "עו"ד אבי ששו, בעל ותק וניסיון רבים, הזדמן לפגישה בחברת נדל"ן אותה הוא מייצג בפרויקט בנייה. במהלך הפגישה ביקשו ממנו מנהלי החברה לאמת חתימה של לקוחות, שהיו בחדר הסמוך, מסמכי ביטול עסקה וביטול הערת אזהרה. ששו כלל לא היה קשור לעסקה וללקוחות, אלא רק אימת את החתימות.

"חלפו כמה שנים, ואז התברר שחברת הנדל"ן הייתה שותפה לתרמית, והלקוחות שאת חתימתם אימת ששו, הפסידו מאות אלפי שקלים בשל ביטול הערת האזהרה. הלקוחות הגישו תביעה בסך כ-500,000 שקל, בין היתר נגד ששו משום שסברו בטעות שהוא היה אורגן של החברה. בדיון התברר, ולא הייתה על כך מחלוקת, שהוא רק הזדמן למקום.

"ששו טען שהלקוחות אינם קשורים אליו, מעולם לא חתמו לו על ייפוי כוח, הוא איננו מכיר אותם ומעולם לא קיבל מהם שכר טירחה. לשיטתו, לא יעלה על הדעת שאימות חתימה גרידא ידרוש בדיקה של כדאיות העסקה. אם כך ייקבע, הרי שעורכי דין המתייצבים לאימות חתימה בבתי המשפט צריכים מיד להפסיק לעשות זאת".

עו"ד ויצמן מספר כי "שופט בית משפט השלום בתל אביב השופט גיא היימן, הרחיב את גבולות האחריות המקצועית והטיל אותה גם על ששו. לדבריו, היה על ששו לבדוק האם מחיקת הערת אזהרה הייתה כדין והאם בוצעו ההגנות המתאימות לפני ביטול ההערה, ולא רק לאמת את החתימה. לטעמי, העובדה שהכספים מגיעים בסופו של דבר מחברת הביטוח, הייתה עלולה לגרום לכך שרבים ינסו להיפרע מן הכיס העמוק שלה במקרים דומים.

"אלא שהתמונה התהפכה בבית המשפט המחוזי בתל אביב. כבר בפתח הדיון בערעורו של ששו אמרו השופטים, כי בפסק דינו של בית משפט השלום נפלה טעות משפטית, שכן אין כל אחריות באימות חתימה גרידא. אפילו המשיבים הסכימו שלא הייתה אחריות ישירה של ששו, וחזרו על הטענה שהם צירפו אותו רק כי חשבו שהוא חלק מהקנוניה, ולא חשבו שבית המשפט יראה בו אחראי לנזק שלהם. בהסכמת הצדדים בוטל פסק דינו של היימן בנוגע לששו".

לסיכומו של דבר, אומר עו"ד ויצמן, "בתיק זה הצדק יצא לאור, לאחר מלחמה ארוכה ומתישה. עם זאת, אסור לעצום עיניים אל מול המגמה המסוכנת של בתי המשפט להרחיב את גבולות האחריות של עורכי הדין, דבר שיש לעצור מהר ככל האפשר".

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר