"אל תשרפו את המדינה לשווא" | צפו

יו"ר הועדה רוטמן הציג את מתווה הפשרה; המשנה ליועמ"ש התנגדה: "מכניס פוליטיזציה"

בקואליציה נבהלו מההפגנות, מהפגיעה בכלכלה הישראלית ומהקרע בעם - והחליטו להתקפל, כאשר רבים זועמים על המתווה החדש | ח"כ שמחה רוטמן הציג את הפשרה המוסכמת על הקואליציה, אך המשנה ליועמ"שית, ביקרה בחריפות את המתווה והתנגדה לו | תיעוד מהדיון הסוער הבוקר בכנסת (חדשות, פוליטי)

דוד הכהן | כיכר השבת |
רוטמן והמשנה ליועמ"שית, היום בדיון בוועדה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 | וידיאו: דוברות הכנסת)

במהלך פגישה שהתקיימה הלילה (שני) בין ראשי סיעות הקואליציה, הוחלט כי ההצבעה על סעיפי הרפורמה יידחו לאחר חג הפסח, זאת למעט החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים שיקודם עוד לפני החג; "לראשונה יבוטל הווטו האוטומטי של השופטים בוועדה לבחירת שופטים כך שיתאפשר איזון וגיוון בהרכב בית המשפט העליון. נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהוועדה", ניסו להסביר בקואליציה על המתווה החדש שמעורר התנגדות.

יו"ר ועדת החוקה חה"כ שמחה רוטמן, מי שניצב בראש החץ של החקיקה, הציג הבוקר את הפשרות של הקואליציה ואמר: "אנחנו מקיימים - מתחילים בתיקון מערכת המשפט. הצעד הראשון - משנים את שיטת בחירת השופטים בישראל".

"רוצים לשרוף את המדינה" | צפו בדבריו של רוטמן היום בוועדה

לדברי רוטמן: "לא יהיה יותר וטו לשופטים על מינוי שופטים, לעם סוף סוף תהיה את היכולת להשפיע על בחירת השופטים, העם יבחר את נשיא בית המשפט העליון, ועם זאת לא תהיה השתלטות פוליטית עויינת על בית המשפט העליון, האופוזיציה מנסה לשרוף את המדינה לשווא".

העדכון המלא של רוטמן בנוסח הצעת חוק יסוד השפיטה

1. הועדה לבחירת שופטים תכלול 11 חברים: 3 שופטים, 3 שרים, 3 חכים מהקואליציה ו-2 מהאופוזיציה. הוצאנו את לשכת עורכי הדין מהוועדה (!) הרחבנו את הייצוג של נציגי הציבור (!) והענקנו ייצוג הולם ושווה לכל אחת משלוש הרשויות - שופטת מחוקקת ומבצעת.

2. בבחירה לעליון הנציגות של הרשות השופטת בוועדה תיוותר כפי שהיא כיום - נשיא העליון ושני שופטים שייבחרו על ידי חבר השופטים.

3. בבחירה לערכאות מחוזי ושלום, יוחלפו שני שופטי העליון בנשיאי מחוזי ושלום - הם ייבחרו על ידי נשיאי בתי המשפט ולא על ידי נשיאת העליון כפי הכוח המוחלט שהיה לה עד עכשיו. בבחירת שופטים לבתי הדין לעבודה ישב נשיא בית הדין הארצי במקום נשיא השלום.

4. בכל קדנציה, 2 המינויים הראשונים לעליון יהיו ברוב רגיל - כלומר ברוב של הקואליציה. המשמעות - בכל פעם שהעם ייצא לקלפי בבחירות הוא יבחר קואליציה שיהיה לה הכוח למנות 2 שופטים לעליון. החל מהמינוי השלישי והלאה לעליון יהיה צורך שיצביע בעד המינוי גם נציג אופוזיציה, ומהמינוי הרביעי והלאה גם נציג אחד מקרב השופטים - ככה אנו מונעים השתלטות פוליטית על הוועדה.

5. בבחירת שופטים לערכאות נמוכות - מחוזי ושלום - יידרש רוב של 7 חברים. המשמעות - לשופטים לא יהיה וטו, הם יצטרכו להגיע להסכמות עם הקואליציה.

6. לראשונה נקבע בחוק שיערך שימוע פומבי בוועדה לבחירת שופטים כך שכל עם ישראל יוכל לשמוע את עמדת המועמדים לעליון ולנהל דיון ציבורי ושקוף על עמדותיהם.

בתוך כך, המשנה ליועמ"שית עו"ד אביטל סומפולינסקי, אמרה היום בוועדת החוקה על המתווה החדש של היו"ר ח"כ רוטמן: "מטבע הדברים לא הספקנו להתעמק בכל פרטי ההסדר שראינו אותו הבוקר. בדיוני הוועדה עמדנו על הקושי של מינוי שופטים ע"י הקואליציה, בכך שזה מביא לפוליטיזציה של בימ"ש, העליון, המחוזי והשלום, בוודאי בהקשר של המבנה המשטרי הישראלי".

דבריה של המשנה ליועמ"שית, היום בועדה

"הנוסח", טענה סומפולינסקי, "אמנם שונה, אך הוא לא נותן מענה משמעותי לקשיים שהצבענו עליהם. יש פה הסדר שמאפשר לקואליציה למנות נשיא לבית המשפט העליון, וזה יוצר קושי מהותי ביותר, בסמכויות השונות שהוקנו לנשיא מתוך תפישה מסוימת ביחס למעמדו ותפקידו. מעבר לכך, לא בטוח שקואליציה נתונה תקבל הזדמנות למנות יותר משני שופטים בקדנציה".

עוד אמרה סומפולינסקי: "באופן הבחירה היום של שופטי השלום והמחוזי עומדים במוקד השיקולים המקצועיים. אפשר להגיע להסכמות עם הגורמים הפוליטיים אך לא חייבים לקבל את הסכמתם. ההצעה לוקחת אותנו לכיוון בדיוק הפוך- יש פה השפעה משמעותית ביותר של גורמי הקואליציה. ולכן, לעמדתנו אין בנוסח החדש מענה לקשיים המהותיים שהצגנו בחוות הדעת ביחס לפוליטיזציה של בית המשפט ולפגיעה בעצמאות השיפוטית ובעקרון הפרדת הרשויות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר