רגע לפני ספירת העומר: 10 הלהיטים שעשו לנו את החורף

לפני תקופת היובש של ספירת העומר, גבי כץ ריכז עבורכם את 10 הלהיטים במוזיקה החסידית שכבשו את תחנות הרדיו והמצעדים במהלך חודשי החורף, מ"ליבי ליבי", דרך "בום בום" ואפילו "ריקוד הפינגווין" • האזינו (Top 10 חרדים, מוזיקה)

גבי כץ | כיכר השבת |
אברהם פריד, יעקב שוואקי, שלמה כהן, יניב בן משיח, מועצת השירה היהודית ושלומי טויסיג (צילומים: דוד לף, עזריאל משה, מנדי אור, דוד קליגר, יח"צ)

עשרת הלהיטים שעשו לנו את החורף: ימים ספורים לפני תקופת היובש של ספירת העומר - ימים בהם נהוג שלא להאזין לכלי נגינה כאות אבל על מות תלמידי רבי עקיבא, ריכזנו עבורכם את עשרת הלהיטים שכבשו את תחנות הרדיו החרדיות, מצעדי ההשמעות ורחבות הריקודים במהלך החורף האחרון.

"ליבי" - לחנו של האדמו"ר ממודז'יץ

השיר בביצוע החסידי המקורי יצא כבר בשנת תשס''ט באלבום פנימי של חסידי מוד'זיץ, אך לא זכה לחשיפה כלל. ראוי לציין ששדר הרדיו יוסי גיל כבר בתקופה ההיא השמיע רבות את השיר בביצוע החסידי, וזיהה אותו כלהיט.

מאוחר יותר, גילה את הלחן הזמר שלמה כהן ויחד עם המעבד עמי כהן הפיק אותו בביצוע מודרני יותר, שכבש את כל רחבות הריקודים ותחנות הרדיו.

השיר נכנס לרשימה בגלל שיצא רק לפני כחודש בצורה רשמית, עם צאת אלבומו החדש של שלמה כהן 'בעל הבית'. יצויין עם זאת, כי השיר בוצע לפני כן במסגרת פרויקט קומזינג של 'המנגנים'.

"ניגון חב"ד" של בערי וובר

אמנם ביצוע שיצא לשוק לפני יותר משנתיים, אבל הסיפור של השיר הזה מאוד מעניין וראוי ליחס. השיר הולחן ע''י חסידי הצמח צדק (האדמו"ר השלישי של חסידות חב"ד), נכתב ב"ספר הניגונים" ושכב שם באין מושיע.

לפני כמה וכמה שנים, אחד מהקלידנים החסידיים גילה אותו והחל לבצע אותו באירועים של החסידות, אלא, שהשיר נשאר רק בחסידות הספציפית.

באחת מן הפעמים שבוצע השיר, היה נוכח בקהל מפיק גדול ובעל שם במוזיקה החסידית, הלה הרים טלפון לבערי ובר, וביקש ממנו להכניס בדחיפות את השיר לאלבום... וכך היה.

האלבום היה מוכן לגמרי, ורק ברגע האחרון הוכנס השיר עם העיבוד האלקטרוני. מסתבר שזאת הייתה פעולה מצויינת, כי חוץ מהשיר הזה, כמעט שום דבר אחר לא זכור מהאלבום השני של בערי ובר.

בחצי השנה האחרונה, השיר הפך ללהיט טראנס אטלנטי והוא מנוגן כמעט בכל חתונה יהודית דתית.

"בחכמה יבנה בית" שהלחין יעקב רוטבלט

מדובר בביצוע של אלי הרצליך ללחנו של יעקב רוטבלט, העיבוד הרוקי של אלכסנדר מיטלמן מתאים מאוד לחתונות.

השיר לא מפתיע, אבל בזכות הקול המיוחד של הזמר, יחסי הציבור המעולים והמערכת המשומנת שמאחוריו - השיר הפך ללהיט היסטרי בחתונות.

"סיפור חיי" של הזמר חיים ישראל

הזמר והיוצר הזה לא מפסיק להפתיע. כמעט כל שיר שהוא מוציא מביא איתו משהו אחר, מרענן ובסגנון שונה מקודמו - זה גם מה שהופך אותו לרלוונטי תמיד.

השיר הזה, בשונה משיריו האחרים של חיים ישראל, לא מזכיר או דומה לשיר מזרחי, למעט קצת סלסלולים שנעשים בו.

"ריקוד הפינגווין" - לא יכולנו להתעלם

חלוקות הדעות מהיכן נלקח הריקוד הזה, אך לפי כל הדעות הוא הפך לתופעה מדהימה בחתונות. יצויין, כי מי שהקליט אותו לראשונה במגזר החרדי והכניס אותו לחתונות היה עמירן דביר, ובעקבותיו הלכו כולם.

ריקוד הפינגווין (צילום: שי מאירי)

היינו חייבים לשלב את הנעימה בעשרת הלהיטים ולא יכולנו להתעלם ממנה. בנימה אישית, אנחנו מקוים שבתקופת הקיץ תמצאנה תופעות אחרות וברמה מוזיקאלית הרבה יותר גבוהה.

"עת רקוד" - עוד אחד מלהיטי וולדנר

'עת רקוד' של יעקב שוואקי זוכה לעיבוד אלקטרוני במקצת של עמית הראל. יתכן והקצב הוא זה שהפך את השיר ללהיט בחתונות.

הלחן, אם שאלתם, שייך למכונת הלהיטים איצי וולדנר.

"מועצת השירה היהודית"

אי אפשר להצביע על שיר אחד מתוך האלבום שהפך ללהיט, אבל התופעה של חידוש שירים נוסטלגים תופסת חזק. המחרוזת הפופולרית ביותר מתוך האלבום היא 'קרליבך שמח' שלחניו ושיריו נשארים רלונטים מתמיד.

על העיבוד של האלבום כולו מופקד יוני אליאב, הפשטות שבעיבודים היא זו שהפכה את האלבום ללהיט ענק.

"המברך מתברך" או "בענטש בענטש" של אברהם פריד

השיר 'בענטש בענטש' (בתרגום: המברך מתברך) של אברהם פריד מושר באידיש.

"בענטש בענטש" זוכה ללחן של פינקי ובר ולעיבוד של אלי לישינסקי.

עלינו לשבח - מנוגן גם בחתונות חרדיות

"עלינו לשבח" של יניב בן משיח, הופק בשיתוף פעולה מלא עם הזמר משה פרץ. זהו שיר קצבי שמנוגן ערב ערב בחתונות מזרחיות. לאחרונה, לאוזנינו גונבה שמועה כי ישנן גם חתונות חרדיות שהשיר מנוגן בהן.

"בום בום" של שלומי טויסיג

סוגר את העשירייה השיר "להשם הארץ ומלואה", או כמו שהוא מכונה בלשון העם "בום בום" - של שלומי טויסיג.

כמו הרבה מהשירים שנכנסו לרשימה, גם השיר הזה לא יצא בחורף האחרון, אבל הפך ללהיט גדול דווקא בחודשים האחרונים.

השיר יצא כסינגל לפני כשלוש שנים יחד עם יצחק פוקס, תפס קצת בארצות הברית אך כאן בארץ לא נשמע ממנו ממש. לאחרונה, הוא נכנס לחתונות ולמצעדי ההשמעות.

הכותב הוא עורך ברדיו קול ברמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר