Top 10: הפתיחים שהפכו לחלק מהשיר • פרויקט מיוחד

"שמחם" ו"משיח" של מרדכי בן דוד, "יתגדל" של חיים ישראל, "שירו למלך" של יידל ורדיגר ו"כאיל תערוג" של מנדלסון וליסטוונד. גבי כץ מגיש: הפתיחים שהפכו לחלק מהשיר (מוזיקה)

גבי כץ | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

להיטים רבים יצאו במהלך ההיסטוריה הארוכה של המוזיקה החסידית. נכסי צאן ברזל, המנוגנים בבתי ישראל שנים רבות ואין כמעט ילד יהודי שלא מכיר. אך ישנם שירים יוצאי דופן, ומעטים הם, שהפתיחים שלהם הולחנו על ידי מעבד השיר והפכו לחלק מן הלחן. כל ילד חובש כיפה (ולא רק), יידע לזמזם את פתיח השיר "משיח" שבוצע ע''י מ.ב.ד, או "רחם" של שוואקי. כאן מורגשת גדולתו של המעבד, שהופך את הפתיח לחלק מהשיר.

המעבד המצטיין בתחום הוא ללא ספק משה לאופר, שמוביל ברשימה הבאה והקרדיט נתון לו. צריך לומר גם, שבגלל היות לאופר מלחין בחסד, ולאור העובדה שרבים מן השירים שכולנו מכירים הולחנו על ידיו, מטבע הדברים קל לו יותר להלחין פתיח קליט שיהפוך לחלק אינטגרלי מהשיר עצמו.

הרשימה: הפתיחים שהפכו לחלק מהשיר

שמחם - מרדכי בן דוד. לחן: מרדכי בן דוד ומשה לאופר. עיבוד: משה לאופר

השיר "שמחם" מופיע באלבום הכפול של מ.ב.ד. את שני הבתים הלחין בן דוד עצמו. גם אתם ראיתם את שם השיר ומיד התחלתם לנגן את הפתיח בספונטניות? אתם לא היחידים. השיר יצא לפני המון שנים, אך הוא עדיין מוכר לכל ילד, כשהפתיח שלו מוכר לא פחות.

רחם - יעקב שוואקי. לחן: פינקי ובר. עיבוד: משה לאופר

השיר שללא ספק הפך את יעקב שוואקי ל"גדול הזמר החסידי" בשנים האחרונות, הוא השיר "רחם" המופיע באלבום הראשון שלו "שמעתי".

הלחן הוא של פינקי ובר, ועל העיבוד מופקד משה לאופר (המעבד המצטיין בתחום, כבר אמרנו?).

גם במקרה זה, כמו בחלק גדול מהפתיחים-שירים, לאופר קיבל את הלחן הבסיסי בכדי לבצע לו עיבוד, והלביש עליו בגאונותו את הפתיח שהפך מהר מאוד לחלק אינטגרלי מהשיר.

כאיל תערוג - אפרים מנדלסון ועמית ליסטוונד. לחן ועיבוד: רובי בנט

"כאיל תערוג" של אפרים מנדלסון וילד הפלא עמית ליסטוונד מופיע באלבום "רק על אבינו". הלחן והעיבוד שייכים לרובי בנט. בשונה מרוב השירים שנבחרו ברשימה אותה אתם קוראים כעת, במקרה זה המעבד הלחין גם את השיר.

שירו למלך - יידל ורדיגר. לחן: ר' הלל פלאי. עיבוד: משה לאופר

השיר "שירו למלך" של יידל ורדיגר אותו הלחין ר' הלל פלאי ועיבד משה לאופר, מופיע באלבום הנושא את שם השיר.

יידל, לא מוכר רק בתור בנו של מרדכי בן דוד, אלא גם בגלל שיריו שהפכו לחלק מפס הקול של תלמידי הישיבות, נדבך חשוב במוזיקה החסידית. אם נשאל את האמנים עצמם לאיזה קהל הם חותרים, תשובתם תהיה 'בני הישיבות'.

והיא שעמדה - יעקב שוואקי. לחן ועיבוד: יונתן רזאל

"והיא שעמדה" בוצע לראשונה בהופעה של שוואקי בקיסריה, אך לרשימה זו צרפנו את הביצוע מתוך האלבום החמישי של שוואקי "עד בלי די", הנשמע נקי וזך יותר.

השיר שנבחר ל"שיר העשור, נכנס לרשימת השירים שיילכו איתנו לאורך זמן.

הפתיח אמנם נעשה על ידי המלחין עצמו (יונתן רזאל), אך עדיין ההצלחה בהפיכתו לחלק מהשיר מעוררת התפעלות.

וזכני - ברוך לוין. לחן: ברוך לוין. עיבוד: יענקי בריסקמן

השיר מופיע באלבום הראשון של ברוך לוין, הנקרא, איך לא, "וזכני". לא רבים מכירים את לוין ויודעים שהוא זה ששר את "וזכני" המנוגן ברוב האירועים במגזר, אך כמעט כל אחד יודע לזמזם את הפתיח שלו שהפך לחלק מהשיר בזכות העיבוד הפשוט בגאונותו של יענקי בריסקמן.

משיח - מרדכי בן דוד. לחן משותף של בן דוד עם מונה שעיבד

"משיח" של מרדכי בן דוד שיצא לפני למעלה מעשרים וחמש שנה, הוא שיר מיתולוגי שאין כמעט יהודי אחד בעולם שלא יודע לזמזם אותו יחד עם הפתיח הנצחי של מונה רוזנבלום.

זמן הגאולה - אהרן רזאל. לחן מילים ועיבוד: אהרן רזאל

"זמן הגאולה" הוא חלק מהאלבום הנושא את שם השיר, הוא נמנה על השירים שהפכו את רזאל לקונצנזוס גם בציבור הכללי וגם אצל תלמידי הישיבות המובחרות. באופן כללי, בדומה לשיר "משיח", אנשים מתחברים מאוד לשירי תקווה ואמונה, והשיר הזה מביא איתו המון תקווה.

והתענג - "שלהבת" וגלעד פוטולסקי. לחן: ר' הלל פלאי. עיבוד: משה לאופר

"והתענג" הופיע באלבום "הנשמה לך 3", זהו שיר ישיבתי קלאסי שלא כל מי ששומע אותו בהכרח מזהה, כמו רוב לחניו של הרב הלל פלאי, גם "והתענג" מופנה לתלמידי הישיבות. הפתיח שלאופר "הלביש" לשיר, מנוגן בצורה טבעית בסעודות השבת ברבות מן הישיבות.

יתגדל - חיים ישראל. לחן ומילים: שמואל יונה. עיבוד: רמי רבא

השיר הזה החל את המהפכה במוזיקה המזרחסידית, וגילה לאמניה שגם הם מסוגלים להלחין ולכתוב שירים איכותיים בצורה מדהימה, מבלי לחדש שירים מהמוזיקה התאומה הלא דתית. "יתגדל" של חיים ישראל המופיע באלבום "ממעמקים" הפך אותו לכוכב זמר של ממש, כשגם חסידים וליטאים נהנים ומתחברים לשיריו המיוחדים. הלחן והמילים של שמואל יונה, רמי רבא הוא זה שעיבד את השיר בפשטות מיוחדת, והלחין את הפתיח שהפך לחלק ממשי מהשיר.

גבי כץ הוא עורך בתחנת הרדיו "קול ברמה"

קראו גם:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר