הרשימה המלאה

ניגון ברדיצ'וב ממשכן הכנסת: הבחירות של הח"כים

הרב שלום שבזי, אהרן רזאל, ירמיה דמן, שוואקי, קמפה וישי ריבו – את השירים של מי בחרו השרים והח"כים החרדים ליום חגה של הכנסת? רשימה מוזיקלית (מגזין)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

ט"ו בשבט הגיע - חג לאילנות ולכנסת החוגגת כמדי שנה יום הולדת – והשנה 74 שנים להיווסדה. לרגל החגיגות, הכנסת וכאן רשת גימל ביום שידורים מיוחד עם פרויקט שכולל השמעת שירים אהובים שנבחרו על ידי השרים וחברי הכנסת. בין השירים שנבחרו על ידי הח"כים והשרים החרדים גם שירים שפחות מושמעים בדרך כלל ברדיו. הצצה ייחודית לתכנית השידורים המיוחדת היום מהכנסת, חושפת פן מגוון לפלייליסט החרדי במסדרונות הכנסת. לא פחות מרתק מזה, ההסבר שצירפו חברי הכנסת והשרים החרדים לבחירת השיר האהוב עליהם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחר בשיר של יהורם גאון "שלום לך ארץ נהדרת", והסביר את בחירתו "כי אין מקום כמו ארץ ישראל". הבחירה המפתיעה הראשונה היא של שר השיכון יצחק גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה אשר משמש גם כחזן בית המדרש גור, אך הפעם הרחיק למחוזות רחוקים יותר בז'אנר המוסיקלי המוכר לו: אהרן רזאל. גולדקנופף בחר בשירו "דעתי עליה" שהמילים בו נכתבו ע"י מחבר הספר "חכמת אדם", רבי אברהם דנציגר. לדברי השר גולדקנופף: "השיר מספר במילים קסומות כיצד הצליח לחבר ספרים ולהגות בתורה למרות שנאלץ לעמול לפרנסתו. לכולנו יש טרדות, משימות, מטרות ושליחות, ובדיוק כמו בשיר, העיקר שהראש והלב יהיו מצויים במקום הנכון".

לעומתו, ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה, הלך על עניני דיומא – יום ט"ו בשבט וכן בחר בשיר של מלחין מהחסידות שלו – ירמיה דמן. אייכלר בחר את שירו הפופולארי "והיה כעץ שתול על פלגי מים".

מסיעת דגל התורה, בחר ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת את השיר מהאלבום האחרון של נפתלי קמפה - "חושב על ירושלים". ח"כ פינדרוס נימק את בחירתו בשיר: "כבן לעולים מארה''ב, יליד ירושלים וכתושב העיר העתיקה אני בוחר להקדיש דווקא את השיר הזה לעם ישראל".

בסיעת ש"ס, מיכאל מלכיאלי, השר לשירותי דת נשאר גם נאמן למקורות היום ובחר את השיר "אילן" של הזמר החסידי יעקב שוואקי. "ההקשר לכנסת הוא היום בו נקבע יום ההולדת ט"ו בשבט" הסביר השר מלכיאלי. לדבריו: "השיר מבטא את כל מה שאנחנו כבני אדם רוצים שיהיה לנו כמו גם לטבע פירות מתוקים וכו'. "כי האדם עץ השדה".

חיים ביטון, השר במשרד החינוך, בחר את השיר "עלה קטן שלי" בביצוע של ישי לפידות יחד עם אברהם פריד והפילהרמונית. בנימוקי הבחירה לשיר הסביר השר ביטון כי "הקשר לט"ו בשבט חג האילנות, מעלה לא פעם את הקשר החזק בין האדם לעצים וקווי הדמיון ביניהם‏. כמו העץ שהשורשים שבו נהפכים לגזע, כך האדם נולד, גדל, צומח ומביא צאצאים לעולם". השר ביטון הסביר גם את ההקשר של השיר לתפקידו במשרד החינוך: "התפקיד שלי כשר במשרד החינוך הוא לשמור על ילדי ישראל ולדאוג לכך שהעלים הקטנים והרכים שלנו יתפתחו ויגדלו ויצאו מהם פירות טובים. השיר מסמל לעיתים את הקשיים שעוברים עלינו בחיי הנערות, כך שאם יודעים להחזיק חזק ברוח, צולחים את הקשיים".

ח"כ ינון אזולאי, יו"ר ועדת האתיקה בחר את השיר "ניגון ברדיצ'ב/ התבודדות" שמבצע הזמר עקיבא. ח"כ אזולאי הסביר: "הניגון הזה מיוחס לרבי יצחק לוי מברדיצ'ב מי שהיה מכונה 'סנגורם של ישראל' בגלל שהוא היה בוחר לראות בכל אדם ובכל מצב את הטוב. ובזמן כזה שהעם מפולג צריך לראות את הטוב שבזולת". השר יעקב מרגי, שר הרווחה, בחר את השיר "שירת העשבים שחובר ע"י ר' נחמן והולחן ע"י נעמי שמר. ח"כ משה אבוטבול, סגן שר החקלאות, בחר את השיר "למולדת שובי רוני", אחד מהפיוטים הנודעים שחיבר הפייטן והמשורר אשר מזרחי. ח"כ אוריאל בוסו בחר את השיר "סיבת הסיבות" של ישי ריבו וח"כ יוני משריקי בחר את השיר "אשאל אלוהי" שנכתב ע"י ר' שלום שבזי ומבוצע ע"י הזמר ציון גולן.

שתי חברות כנסת מפתיעות נוספות שבחרו בשירים של אברהם פריד, הן אתי עטיה מהליכוד שבחרה בביצוע של אברהם פריד לשירת העשבים של נעמי שמר ומיכל שיר מיש עתיד שבחרה בדואט של אברהם פריד ואביב גפן - "בצורת" והסבירה: "מבחינתי הוא שיר שמחבר ומגשר בין זרמים שונים, בין ראיית עולם שונה בתוך העם שלנו ובעצם אומר "אני רואה אותך" בלי קשר לפוליטיקה.

"משהו בחיבור בין הזמר הענק אברהם פריד ואייקון החילוניות של שנות ה 90 אביב גפן נגע לי בנקודה מאוד רגישה כנערה שגדלה בתקופה ההיא. כששמעתי את השיר בפעם הראשונה ממש נאלצתי לעצור את הרכב בצד כי התחלתי לבכות מהתרגשות. השיר הזה הוא חלק מהסיפור שלנו והוא מרגש אותי בכל פעם מחדש", כתבה ח"כ שיר.

פרויקט בחירת השירים של חברי הכנסת משודר היום (שני) בט"ו בשבט, בכאן גימל החל מהשעה 07:00 בבוקר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר