מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור זועם על השימוש המוזר בדמותו הווירטואלית של ר' שלמה קרליבך במופע 'האסק 37' השבוע (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: חיים טויטו)

הטור של שבוע שעבר עסק בנפלאות הטכנולוגיה והאפשרויות החדשות שהבינה המלאכותית מביאה לעולם המוזיקה. הפעם אני אהיה פחות נלהב כשאעסוק בטכנולוגיה שעלתה השבוע בשיח של חובבי המוזיקה היהודית.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

מופע הענק היוקרתי של ארגון 'האסק' התקיים כמידי שנה בארה"ב, בפעם ה-37, זהו מופע איכותי ומושקע במיוחד שהשנה נערך בהפקתו המוזיקלית המשובחת של מנדי הרשקוביץ ובהשתתפות מיטב אמני המוזיקה היהודית מארה"ב. כמידי שנה המופע כלל שילובים ודואטים מיוחדים וביצועי לייב מלהיבים של מיטב הלהיטים במוזיקה היהודית העכשווית. בין הזמרים שעלו לבמת המופע נמנו אברהם פריד, בני פרידמן, שולם למר, ברוך לוין, אייבי רוטנברג ומרדכי שפירא מארה"ב, את ישראל ייצגו השנה הכוכב העולה 'שמואל', אלכס קלייר הבינלאומי עם הקול האדיר וגם אורח מפתיע במיוחד.

טרם אכנס למצב D-9, אבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, הזמר אינו מושא הביקורת שלי, הוא זמר מצוין ונחמד, עם קול טוב ויכולת ביצוע איכותית וגם אחלה אלבום בכורה נעים ונחמד עליו כתבתי בעבר. אבל ואבל ענק מאד, המקום, ותוכן הביצוע צרמו לי מאד.

אני מניח שחובבי המוזיקה היהודית כבר שמעו על ההולוגרמה של המלחין האגדי ר' שלמה קרליבך ז"ל, שהופיעה על במת האסק לצדו של זמר צעיר, בשם שלום ברנהולץ. ראיתי תיעוד מהאירוע כמה שעות לאחר מכן והתכווצתי.

(צילום: באדיבות המצלם)

מה שהרגיז אותי, היה השימוש הציני והדבילי בדמותו של קרליבך. מדובר במלחין הכי גדול של המוזיקה החסידית, איש שעומד מאחורי אין ספור להיטי ענק משלו, רבים מהם יכלו להתאים באופן מושלם לערב כזה. אם רוצים להשתמש בדמותו וקולו, לפחות שיעשו את זה בצורה שמכבדת את זכרו. אבל הפעם נבחר באופן מוזר שירו של ברנהולץ - "שמעה תפילתי", עליו הודבק קולו של קרליבך בטכנולוגיית בינה מלאכותית. אני אוהב מאד את השיר הזה, שמלווה אותי כבר שנים רבות והביצוע של ברנהולץ לשיר הוא נהדר ומרגש, אך מה קרליבך קשור אליו? האם קולו ודמותו של קרליבך נועדו כדי לשרת קריירה של זמר אחר? זהו זלזול לא מכבד בעליל. אני מניח שלא היו כוונות רעות לאף אחד מהנוגעים בדבר, אך יש צורך לחשוב בצורה מעמיקה יותר לפני שעושים שימוש בקולו וזכרו של יוצר אגדי שהלך לעולמו.

באחת מקבוצות המוזיקה אליהן אני מחובר, תהה אחד המשתתפים האם בשנה הבאה נקבל הולוגרמה של ר' בן ציון שנקר ז"ל שר "אבא" של אברהם פריד... בינה מלאכותית יכולה לייצר רגעים קסומים שהיינו מאד רוצים לחוות, גימיקים זה דבר שיכול להיות לגיטימי לעיתים, אך אני בטוח שאף אחד לא חלם וממש השתוקק לשמוע את קרליבך מלווה בגיטרה את שלום ברנהולץ... זה גימיק מיותר וחסר כל חן. לא מבין את מפיקי האירוע ואת מי שחשב שזה לגיטימי. מפיקי האירוע צריכים לעשות חשבון נפש, מה מוצדק בתוך גבולות הגימיק ומה חוצה אותן בצורה מבזה.

הטכנולוגיות החדשות ייהפכו בקרוב לזמינות עבור כל אחד, נוכל לייצר עוד הרבה גימיקים מהסוג הזה וכאן האמנים צריכים לחשוב בצורה מעמיקה יותר מה מכובד ומכבד ומה הוא אונס מוזיקלי מכוער, מביך ומיותר, שמוטב וייגנז עוד בשלב המחשבה עליו. למיטב הבנתי הקטע אמור להיות משוחרר באופן רשמי כקליפ של ברנהולץ, אבל אולי עדיין לא מאוחר לגנוז אותו במעמקי המגירה לנצח.

"תיקונים טובים"

ואם כבר אנחנו באווירת תיקונים, אולי עדיף לתקן מראש ולא לחכות לביקורת. יוזמה חדשה וחשובה במיוחד החלה בימים אלו. פעמים רבות זמרים ויוצרים כותבים שירים מרגשים ונפלאים, אך מלאים בשיבושי לשון או נהגים עם טעויות.

הרב צבי שביט, העוסק בין השאר, בענייני ביאור תפילה ודקדוקי לשון, מוכן לסייע למוזיקאים וזמרים, כאשר הם מקליטים שיר חדש ולתקן עבורם יחד עם חבריו לקבוצת וואטסאפ ייעודית את השגיאות.

ניתן לשלוח אליו את גרסת השיר לפני ההקלטה, והוא יגיה את השיר, וימנע מכם טעויות מביכות ומיותרות שניתן לתקן בנקל. זהו מספרו: צבי שביט - 050-591-8412.

  • להערות, הערות ורעיונות לשילובים מוזיקליים מרהיבים כמו הולוגרמה של יוסל'ה רוזנבלט שר "עם ישראל חי" עם אייל גולן: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר