טור דעה

הגיע הזמן להילחם כמו קנאים למען אלקים חיים

המתכחשים בעם; פרופיל של מנותקי קורונה • הרב אלי לינקר, יו"ר אלי"י - אשנב לשיח יהודי ישראלי - על המחיר שיגבה מאיתנו היצר שמאמץ תיאוריות והנהגות מופרכות בשיאה של מגפה (טור)

הרב אלי לינקר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מי שקרא על שאננות יהודים ערב השואה, או על אסונות היסטוריים כמו התפרצויות הרי געש פעילים, שהשמידו את כל המתמהמהים והמתכחשים לקטסטרופה, יראה בימים אלו בישראל תופעות דומות לכאורה.

תופעת ההתכחשות למגפה ולהתנהלות שהיא מחייבת, נובעת ממבנה נפש האדם, ויש לה רקע פסיכולוגי וחברתי מגוון. הנה כמה הסברים להתנהגות מפליאה זו של רבים בתוכינו:

יש את המדחיקים מייאוש. הם חסרי אונים, או מפחדים. לא מסוגלים להתמודד עם השלכות הסכנה - אז אין חיה כזאת וזהו. ...בעצם יש חיה כזו: שמה בת היענה...

תגובה זו רווחת בעת איומים מהסוג של ''אין מוצא''. אסון טבע שאין דרך להתגונן מפניו, מלחמה וכיבוש כשלא שייך לברוח, מחלות סופניות ועוד המחייבות טלטלות ושינוי תודעה דרמטי.

אין לך שום פתרון למצב, אז אתה מרים ידיים ומספר לעצמך שזה לא קורה או לא יקרה. ישנם מוסדות, משפחות וקהילות שאינם מסוגלים לצערנו לעמוד בכללי הקורונה, מסיבות אובייקטיביות, אז אין קורונה... או שכן; אכן "יש אפעס חשש מקורונה, אבל לא נורא. אפשר להתפשר פה ושם", או: "במדינות כמו שבדיה ומאה שערים בכלל מאמינים בחיסון העדר... בעזרת ה' יהיה טוב''. אנחנו סחבקים עם הקורונוש שלנו...

ויש את העצלנים ואוהבי החיים הקלים. היצר מעדיף לאמץ תיאוריות מופרכות ככל שתהיינה, ובלבד שנשאיר אותו באזור הנוחות שלו ובלי מסכה מעצבנת. לא תיקח ממנו את החיים שהוא רגיל לחיות.

יש את זקופי השדרה והאגו, השונאים כפייה ועודף רגולציה. הם חרדים בקיצוניות לחופש הפרט שלהם, והתקנות הדרקוניות ממש מוציאות אותם מדעתם. זוהי קשיות עורף מהסוג המאוזן יחסית.

ויש עוד סוג שממש, אבל ממש אף אחד לא יגיד לו מה לעשות! טיפוסים אלה הם כבר לגמרי נון קונפורמיסטים, ואפילו אנרכיסטים. תמיד יילכו נגד הזרם, תמיד נגד הכללים, תמיד נגד האוטוריטה.

הם 'פריקים זרוקים' או רבולוציונרים מושבעים. לא תעצור אותם בשום טיעון בדרך לבילוי והפגנה או להבדיל בדרך לתפילה המונית, לטבילה ולקבר קדוש. אצל חלקם זו פשוט הפרעת קשב לא מאובחנת...

חילונים כחרדים - התכונה היא אותה תכונה, רק המוטיבציות והתירוצים שונים... (חלק מה'חוזרים בתשובה' נטשו באומץ חיים שלמים ועברו למערכת חיים אחרת, בעזרת תכונות מהפכניות אלו, כצאצאי ''אברהם העברי הלוחם בכל העולם שבעבר השני''...).

ויש את אלה ''שיודעים את האמת''. עם הניצוץ בעין, בעלי הדמיון המפותח או הפראנויה, הרואים מאחורי כל אירוע גדול מזימה בינלאומית או קונספירציה מקומית, שמטרתה: להשמיד את היהדות עד היסוד, או את חירות האדם הדמוקרטי, בדרכים פשיסטיות, או לנפח בלון רפואי עולמי למטרות רווח כספי וכו' וכו'.

הם מאמינים לכל אגדה אורבנית ולכל בבא מתחיל ורופא חולה פרסום. עולמם מלא בכוחות רשע ערמומיים... בקיצור: מעניין להם. אין טעם להילחם בחבר'ה האלה, גם כי אין סיכוי - הסיפור שיש להם בראש הרבה יותר מסעיר, וגם כי בשביל מה להתווכח אם יש היום מגוון של כדורים ?...

מהמשפחה הזאת מסתעפים ענפים פשוטים יותר - ענף חילוני וענף חרדי: החילונים, הבטוחים לגמרי שביבי הקוסם מגזים, ממציא ושולף מהכובע משברים דמיוניים, כדי להשתלט על הממשלה ולשרוד את משפטו, והחרדים הבטוחים לגמרי שגמזו ''שונא החרדים'' רק מעונין לסגור בתי כנסת וישיבות וכל מטרת 'החילונים הרשעים' היא להקשות על החרדים ולהקל על החילונים.

אלה ואלה קוראים יותר מדי טורי עמדה בעיתונים מסוימים... קח מהם את העיתון - ואין צורך בכדורים.

וכמובן יש את בעלי האג'נדה הפוליטית. אלו כוללים את הקנאים החרדים לפלגיהם ואת פרופ' לס רודף ה'תשומי'. פוליטיקאים מסוגם של לס, ליברמן, לפיד והפלגים החרדים, מתנגדים ונלחמים בכל תוכנית פעולה של השלטון - שנוא נפשם מימים ימימה - גם אם הדבר כרוך בניהול תעמולה נגד הוראות משרד הבריאות, ואפילו אם זהו הימור מסוכן בחיי האזרחים.

ויש את ה''נסיכים'' ואת חצרות מלכותם... לטעמם של אלו, ירום הודם, הנחיות הקורונה ולבישת מסוכה הם חוקים זרים ''אקס טריטוריאליים'' העלולים לפגוע בסמכותם ובדימוי שלהם בקרב נתיני ממלכתם הזערורית ובהוד רוממות קדושתם.

לכן ה''נתינים'' לא ישמעו מהם כמעט מילה על ציות לחוקי הבריאות של ה''מדינה'', ולא תתפסו אותם עטויי מסכה משפילה על פניהם המלכותיות. הכל מושלם וזורם בממלכת האשליות שלהם...

ויש בקרבנו, ורק בקרבנו, גם יהודים יקרים מנותקי מידע. אנשים שפשוט לא מחוברים לחדשות ולמסכים, ברוך השם, אלא לדברים חשובים יותר. לא עוקבים, וזהו. אשרי חלקם! אבל לך תסביר ותוכיח להם ש''זה הילד ייכנס לחתונה ולהדבקה וזה הסבא ייכנס ויילך למיתה, לשלום ולהתראות'' כמו תרנגול כפרות... 'מה הקשר ??? הגזמת!'.

ולפעמים יש ברנשים שבאופן כללי נוטים להיות שטחיים ופרימיטיביים. יש כאלה בכל מגזר. אתם יודעים; מה שלא רואים בעין, פשוט לא קיים... ''מישהו פה ראה קורונה???''.

אלה ואלה, וגם אלה - חרדים, חילונים וערבים - נחשבים לשותפים מלאים בעוני, בחולי ובמוות של אלפים רבים, רחמנא ליצלן.

אז אולי נאמר די לרפיסות ולהשלמה שלנו עם המצב?. הרי פיקוח נפש דוחה עדינות נפש. אולי הגיע הזמן שנקהל ונעמוד על נפשנו ?! אולי נציל אחים חרדים, תועים, טועים ומסכני חיים, מהחטאים החמורים ביותר בתורה?

מתי נתעורר ונבין שאת מחיר צונאמי השנאה וחילול השם שגורמים ה''מנותקים'', נשלם כולנו שנים רבות?

אז לא. לא נלבין פנים ברבים ללא חשבון חלילה. לא נפנה לאלימות ולא לתגובות היסטריות, ללא בדיקה מה מסוכן באמת. נעשה כל שבידינו לשכנע אותם בדרכי נועם והסברה מלב אל לב. אך בפירוש נאמר בקול: הגיע הזמן לקנאות! להילחם כמו קנאים על הבריאות של כולנו! קנאות - לערך הגבוה ביותר שיש ביהדות, קנאות לזכות לחיות חיים למען אלוקים חיים!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר