הפרעות במיקוד ראייה: כך תטפלו

הקו החם של מדור משפחה מציג: כל מה שתרצו לדעת על הפרעות במיקוד הראייה. דרכי הטיפול, האבחון והיכן מטפלים. מדריך

נעמי ברמן | כיכר השבת |
(פלאש 90)

אמא של חוי לא העלתה על קצה דעתה כי ביתה תסבול מקשיים כלשהם כשתעלה לכיתה א'. בגן היא הייתה מן המצטיינות, מאלו שמספרות את דף פרשת השבוע חלק ומזהות ראשונות את כל האותיות שהגננת מלמדת. רק לאחר חודשיים בכיתה א' הרגישו גם האמא וגם המורה ש"משהו לא בסדר". חוי התקשתה בקריאה. אפילו משפטים פשוטים ביותר כמו: "חנה אכלה התפוח, זרקה לפח" היו בשביל חוי אתגר מייגע, מעייף, שלרוב לא צלח. המורה המליצה על שעות שילוב (שעות פרטניות הניתנות במסגרת בית הספר לתלמידות מתקשות), האמא התקשתה לקבל את העובדה כי ביתה המוצלחת זקוקה לסיוע והבטיחה להתפנות מכל עיסוקיה ולהקדיש ללימודיה של חוי את כל זמנה.

חלפו עוד כמה שבועות, הכיתה כבר התקדמה, עכשיו לומדים כבר את החיריק ואצל חוי - הבעיה רק החריפה. הקושי החל לתת את אותותיו גם בבית - חוי סירבה לשבת עם אמא להכין שיעורים והעימותים החריפו מיום ליום. גם בכיתה התגלו לפתע בעיות התנהגות. חוי המתוקה, השקטה והצייתנית גילתה סימני אי שקט. סירבה להעתיק מן הלוח, סירבה להשלים את העבודות בחוברת, מידי פעם הציקה לחברות.. האמא הרימה ידיים ונתנה את הסכמתה לשעות השילוב. משם לאבחון הבעיה הייתה הדרך קצרה הרבה יותר.

נראה, כך אמרה המורה המשלבת לאם, שלביתך יש קושי במיקוד ראייה.

מה זה מיקוד ראייה?

מיקוד ראייה היא תופעה של חולשה בשרירי העיניים. היא מופיעה אצל כ10% מאוכלוסיית הילדים בדרגת חומרה משתנה. ילדים הסובלים מהתופעה מתקשים למקד את המבט במשך זמן ארוך על הדף, מתקשים להעתיק מן הלוח שכן מטלת ההעתקה מחייבת הרמת העיניים, התמקדות בכתוב בלוח ואחר כך הורדה מחודשת ומיקוד בנכתב במחברת. לעיתים היא גורמת לפזילה קלה, שכן העיניים העייפות "בורחות" החוצה, לעיתים לראייה כפולה או ל"בריחת השורות" מן הדף במקרה של חוי, התגלה הקושי רק בלימוד התנועות האותיות נשארו יציבות כל העת אך הנקודות קפצו מתחת לאות אל מרכז השורה או מעליה ולא איפשרו לחוי לקלוט את הניקוד.

מי מטפל בהפרעות במיקוד ראייה

חשוב מאד לציין כי הפרעות במיקוד ראייה אינן קשורות כלל לקשיי ראייה ולרופא עיניים רגיל אין לא כלים ולא ידע לאבחן את ההפרעה ולטפל בה.

כשהתלונן שמעון בן התשע על עייפות העיניים לאחר קריאה של מספר דקות לקחו אותו ההורים אל רופא העיניים שבקופת חולים אותו הכירו היטב מבדיקות הראייה שערך לכל ילדיהם ומהמשקפיים שהרכיבו כמעט כל בני הבית. שמעון, שכבר הרכיב משקפיים נבדק שוב על ידי הרופא אך הוא לא ראה לנכון (ובצדק) לעלות את המספר. הוא גם לא ידע להצביע על מקור הקושי. שמעון, שהמשיך להתלונן ללא הרף "הכריח" את הוריו להמשיך ולחפש פתרון וכך הגיעו אל בדיקת מיקוד ראייה הנערכת אצל אורתופטיסט. נציין שוב, זוהי התמחות בפני עצמה ורבים מרופאי העיניים או האופטומטריסטים אינם מומחים בה. גם אצל שמעון התגלה קושי גדול במיקוד.

איך מטפלים

מאחר שכאמור, מדובר בחולשה בשרירי העיניים, הטיפול הוא באמצעות תרגילים לאימון וחיזוק השרירים. בדרך כלל יש צורך בכעשרה מפגשים אצל האורתופטיסט ותרגילים של כחצי שעה בבית מידי יום. התרגילים מותאמים לקושי הספציפי של הילד: הם עוזרים לו להתמקד עם שתי העיניים באותו אובייקט, מונעים מן העיניים לברוח לצדדים ועוד.

במקרים חמורים במיוחד יש צורך גם בניתוח. מרבית האורתופטיסטים המומחים טוענים כי מקרי הניתוח הם נדירים מאד ואת רוב רובן של הבעיות, גם הקשות ביותר ניתן לפתור באמצעות התרגול.

היום ישנן בשוק גם תכנות מחשב שניתן לבצע את התרגילים באמצעותן והן מיועדות לאנשים מבוגרים יותר.

היכן מטפלים

ברוב קופות החולים ישנו אורתופטיסט אך מניסיון רב שהצטבר, אם ביקרתם אצל אחד כזה בקופה, הוא בדק את ילדיכם במשך רבע שעה לכל היותר ואחר כך טען שאינו מזהה כל בעייה, רצוי לברר על מומחה פרטי באזור מגוריכם, לשלם יותר (לחלק מן הקופות הסדרי החזרים לבעלי ביטוח משלים) להתמסר לעניין במשך מספר שבועות ולהעלות את הילד על דרך המלך.

לשאלות ותגובות:

am@kikar.net

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר