משכן האחדות שבלב ישראל

נישא תפילה אל מרום, שבתום ימי הפילוג השנאה והטירוף, יבואו ימים של שלום ואחדות, ולא נישא עוד חרב מלחמה, אלא איש אל אחיו כתף אל כתף ישאו, ולאחיו יאמר חזק (יהדות)

הרב משה הרשלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

דווקא בשבוע שבו עם ישראל מתפלג, כשכל אחד משייך את עצמו למפלגה אחרת בבחירות ל'משכן הכנסת', דווקא השבוע, נקרא בפרשה על התקהלות והתאחדות כל עם ישראל בבניית 'משכן ה''.

דווקא השבוע נקרא בפרשה על כך שמשכן ה' נבנה מתוך חיבור כל השבטים, הגוונים, והמעמדות שבעם ישראל. כי משכן ה' הוא מקום שמאחד את כלל העם, ובבנייה שלו כולם, ללא יוצא מן הכלל, מאוחדים ומחוברים יחדיו. ורק מחיבור כל הכוחות בעם מתכונן המשכן, והשכינה שורה בו.

מתוך הדגשת התורה את סיפורם של נשיאי ישראל, אנו מבינים דבר מהותי בבניית המשכן. הנשיאים חיכו לסוף, הם ביקשו לדעת מה יחסר למשכן בסוף המגבית הגדולה שנערכה. ומשום כך, בגלל שלא מיהרו להתנדב החסירה התורה אות משמם – נשאם ולא נשיאים. [רש"י פרק לה' פסוק כז'] נמצא, שחלקם של הנשיאים במשכן היה אחרון, אך החלקים הראשונים, היו של העם כולו. המשכן נבנה על ידי כולם יחד, ולא על ידי אנשי המעלה נשואים מעם. רק בית שבנייתו הינה מכל חלקי האומה, רק בית כזה, הוא משכן להשראת השכינה.

היו גם נבחרים מיוחדים שנבחרו על ידי משה לבנות את המשכן. אך גם בזה, הם היו גם מגדולי השבטים, וגם מהירודים שבשבטים. גם בצלאל המיוחס משבט יהודה, וגם אהליאב משבט דן הנחות שבשבטים. במלאכת המשכן – הם שווים! [רש"י פרק לה' פסוק לד'] משכן ה' נבנה דווקא מאחדות מוחלטת שכזו. מהשתוות כלל המעמדות והרבדים לפני הקב"ה. מכיון שכך, גם אלו שנתמנו על מלאכת בניית המשכן, ייצגו את מכלול הרבדים בעם ישראל.

כיהודים תפקיד חיינו הוא לבנות משכן לקב"ה בעולם הזה. להכשיר את חיינו להשראת השכינה. לזכך ולקדש את החומר בכדי שהקדושה תשרה בו. להיות כלים לאור ולשפע האלוקי. כל אלה, לעולם לא יתממשו אם הפרויקט הזה לא יהיה משותף לכל עם ישראל יחד, אם הפועלים הבונים את המשכן, וגם היזמים האדריכלים והמהנדסים יבואו מכל שורות העם. גם 'מגדולי השבטים' וגם 'מהירודים שבשבטים'. ודווקא לא מהנשיאים הפרויקט הזה יצא לפועל, אלא דווקא מהעם כולו יחדיו.

כשם שהמשכן הפיזי נבנה רק כך – על ידי שכל העם כולו התאחד בבנייתו. כך גם המשכן שדרשו חכמים מהפסוק – 'ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם' – בתוכו לא נאמר – אלא בתוכם – בתוך כל אחד ואחד. [לדרשה זו מקורות רבים. עיין תורה שלמה, כ, עמוד כא, הערה פו' [זהו המשכן שבלבו של האדם. הכנסת הקב"ה לתוכיות והפנימיות האישית של כל אחד ואחד, פינוי וקידוש הלב להשראת השכינה – גם המשכן הזה – חייב להיעשות בחיבור כל ללבבות ישראל יחדיו – כאיש אחד בלב אחד – בכדי שהשכינה תשרה בלב הפרטי שלי, הוא צריך להיות מאוחד עם לבו של זולתי.

נישא תפילה אל מרום

שבתום ימי הפילוג השנאה והטירוף

יבואו ימים של שלום ואחדות

ולא נישא עוד חרב מלחמה איש ברעהו

אלא איש אל אחיו כתף אל כתף ישאו

ולאחיו יאמר חזק.

הכותב הוא ראש תחום חרדים ב'גשר'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר