בלומנטל מבטיח לכם אריכות ימים

אלו שזוכים לאריכות ימים הם אלו שעושים את רצון ה'. הביטו בגילם המופלג של גדולי ישראל בדורנו. מבט מיוחד לפרשת השבוע

הרב יצחק בלומנטל | כיכר השבת |
זוכים לאריכות הימים. הגראי"ל והגרי"ש (פלאש 90)

פרשת השבוע מספרת לנו על שרה, שנפטרה בגיל מאה עשרים ושבע שנים. גיל מופלג בימינו, אבל ממוצע באותם הימים. אברהם חי מאה שבעים וחמש שנה, יצחק חי מאה שמונים שנה, שלא לדבר על אדם הראשון או מתושלח.

מעניין לראות, שבימינו, שתוחלת החיים היא קרוב לגיל שמונים, אלו שזוכים לאריכות ימים הם אלו שעושים את רצון ה', תוחלת החיים מבחינתם היא נתון סטטיסטי בלתי מחייב, כמו סקר לפני הבחירות.

קחו את הרב שטיינמן שגילו נושק למאה, קחו את הרב אלישיב, קחו את הרב ואזנר, גילים מופלגים. הרב שך זצ"ל נפטר בן 107 לפי חלק מהעדויות, ויש שטענו שהוא היה אף יותר מזה.

ויש את גדולי ישראל הצעירים, הרב לפקוביץ, הרב שיינברג, שהם ממש ממש "צעירים", וגם הם כבר היכו את הסטטיסטיקה מזמן. יהודי צעיר, כמו הגר"ח קנייבסקי, שרק חצה את ה80 לא מזמן, נמצא בתודעת רבים כאיש צעיר. רק 80.

ולא רק במגזר הליטאי-רבני, גם אצל הרבנים הספרדים מצאנו אריכות ימים מופלגת, כמה וכמה מהראשונים לציון, ה"חכם באשי", זכו לאריכות ימים מופלגת, כמו הסבא קדישא זצ"ל. וגם מרן הגר"ע יוסף אינו צעיר כלל וכלל, להיפך. ואת הרב כדורי שגילו הבלתי ידוע היה רב ביותר. ומסתבר שחוקרי החסידות יוכלו להביא לנו דוגמאות לרוב מאדמורי"ם שהאריכו ימים מאד מאד.

איך כל זה קורה? האם יש מקום להתווכח עם מה שאנו רואים בבירור, שגדולי התורה מאריכים ימים הרבה מעבר לכל סטטיסטיקה? ואין לי ספק שיש עוד הרבה רבנים ששכחתי, ובודאי שיש הרבה אדמורי"ם מופלגים שלא הזכרתי.

* * *

תלמידיו של רב אדא בר אהבה שאלוהו: במה זכית להאריך ימים?

ענה להם - מימי לא הקפדתי בתוך ביתי, ולא צעדתי בפני מי שגדול ממני, ולא הרהרתי במבואות המטונפות, ולא הלכתי ארבע אמות בלא תורה ובלא תפילין, ולא ישנתי בבית המדרש לא שינת קבע ולא שינת ארעי, ולא ששתי בתקלת חברי, ולא קראתי לחבירי בהכינתו [או: בחניכתו].

תלמידיו את רבי זכאי שאלוהו: במה זכית להאריך ימים?

אמר להם: מימי לא השתנתי מים בתוך ארבע אמות של תפלה, ולא כניתי שם לחבירי, ולא ביטלתי קידוש היום.

תלמידיו את רבי נחוניא בן הקנה שאלוהו: במה זכית להאריך ימים?

אמר להם: מימי לא נתכבדתי בקלון חברי, ולא עלתה על מטתי קללת חברי, וותרן בממוני הייתי.

וכמו סיפורים אלו, כך ישנם סיפורים דומים ורבים יש על גדולי ישראל שהסבירו במה זכו להאריך ימים.

* * *

רבי חיים פלאג'י בספרו קול החיים, מנה שמונים דברים שהעושה אותם זוכה לאריכות ימים (ובמהדורה שבהוצאת אהבת שלום הוסיפו עוד ארבעה). אז אם גם אתם רוצים, בידכם הדבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר