החינוך בראי הפרשה

הדרך לצלוח את השנה החדשה/ סודו של האר"י הקדוש

כשאובמה ביקר בישראל והחליף את נאומו, כשאנו מצלמים אירועים במצלמה ולא בלב, על דור של בעיות קשב וריכוז, על העדר יחס חם, ומהי שמחה נכונה- בטורו השבועי של הרב אברהם בורודיאנסקי (יהדות)

(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ננסה לצייר לעצמנו שנזכה לגילויי אלוקי מה הדרך שהאר"י הקדוש הצליח להגיע למה שהגיע, תחת כותרת רועשת "סוד דרכו של האר"י הקדוש" נצא למסע מפרך שבסופו מובטח לנו שנגיע לדרגתו של קודש הקודשים- האר"י רבי יצחק לוריא! ללא ספק זה יהיה עבורנו סוד נפלא ומתנה נפלאה...

להבדיל - אחד האירועים המרתקים שהתרחשו במדינת ישראל בשנים האחרונות היה ביקורו של נשיא ארה"ב אובמה בישראל בעת כהונתו, אובמה הגיע מלא ביקורת על המדינה וראשיה הוא תכנן בנאומו לתקוף את ראש הממשלה וחבריה, והמתיחות בצמרת המדינית הייתה גדולה ומשמעותית, להפתעת כולם בסופו של דבר נאומו בבנייני האומה לקהל סטודנטים היה מלא בפירגונים ודברי שבח לישראל.

חוקרים רבים חקרו את האירוע ואת נסיבותיו, אחת מהפרשנויות  שהתקבלו ברוב דעות, הייתה שראש הממשלה קיבל את אובמה בצורה אישית וידידותית ובעיקר בהזדהות מלאה, נתניהו בירר איזה צבע חליפה ועניבה אובמה מתכונן להגיע וכך גם הוא לבש, נתניהו ליווה את אובמה לאורך כל המסדר בהדדיות בכל תנועותיו, וכשאובמה הוריד את החליפה גם נתניהו הוריד, צורת ההליכה וזקיפות הגב היו זהות, מה שייצר הזדהות אישית עמוקה שהשפיעה על קבלת הפנים והאחווה ששינה את כל הביקור, במילים אחרות נתניהו הנכיח את אובמה בכל דרכיו, הוא שיקף לו את עצמו באופן לא מודע וע"י זה גרם לאובמה להרגיש נוכחות מלאה ורצויה.

פעמים רבות תלמידים מדברים על השנה הבאה בכיסופים ורצון להתחיל את השנה, געגוע לכתה ולחברים, געגוע אפילו למורים ולמלמדים, בפועל קצת אחרי תחילת השנה משהן מתאדה ומה שנשאר זה הרבה אכזבה ותסכול, והשאלה מה זה ואיך יוצאים מזה.

מחקרים רבים שמתפרסמים בעולם מוכיחים שנערים בני 14-15  בערך סובלים מבעיות קשב וריכוז (וייתכן שגם בעיות רגשיות) באופן שעולה במספרים משמעותיים על גיל זה בעשורים הקודמים, אחד מהנתונים המובילים הם שהילדים הללו גדלו על ברכי הורים מוסחי גירויים של פלאפונים ואינטרנט, יתכן שהם קיבלו מטרנה אבל בלי חמימות אישית ויחס הורי נדרש, כל התשובות והמענים לצרכיהם היו חסרי תוכן רגשי וזה נעשה  רק לצורך ביצוע הטכני של דרישת התינוק.

לפני מספר שנים נוכחתי במסיבת סידור של הבן שלי, התרגשתי מהמעמד מאוד שאני זוכה שבני תופס אומנות היהודים-תפילה, כשהבטתי לצדדי ראיתי שרוב ההורים עסוקים בצילום האירוע ופחות נוכחים באירוע, אבל האמת שכולנו כך, רואים נוף יפה דבר ראשון מתרגשים ומצלמים, במקום לנצל את הרגש הראשוני של האירוע לצורך פיתוח מיומנויות רגש אנחנו מפתחים קרירה במלאכת הצילום הטכני חסר הרגש.

בשבת זו אנו מקיימים את תקנתו של עזרא הסופר, אותו עזרא שתיקן את מטבע הברכות שאנו מברכים בכל ברכותינו תיקן עוד תקנה מעניינת: " תלמוד בבלי מסכת מגילה דף לא עמוד ב "עזרא תיקן להן לישראל שיהו קורין קללות שבתורת כהנים קודם עצרת, ושבמשנה תורה קודם ראש השנה. מאי טעמא? אמר אביי ואיתימא ריש לקיש: כדי שתכלה השנה וקללותיה." לכאורה  נראה שהביאור הוא שיש בתורה קללות וצריך לקרוא אותם מתישהו אז עושים את זה בסוף השנה כדי שתכלה שנה וקללותיה...

אבל לאמיתו של דבר יש סוד עמוק מאוד בכל הקללות האלו, וזה סוד החיים, התורה מטעימה את סיבת הקללות: דברים (פרשת כי תבוא) פרק כח פסוק מז "תַּ֗חַת אֲשֶׁ֤ר לֹא־עָבַ֙דְתָּ֙ אֶת־ה' אֱלֹהֶ֔יךָ בְּשִׂמְחָ֖ה וּבְט֣וּב לֵבָ֑ב מֵרֹ֖ב כֹּֽל" וצריך להבין איך ניתן לצוות על רגש של שמחה, יש מצוות שגורמות שמחה יש מצוות שמובילות לרגשות אחרות, וקל וחומר איך ניתן להעניש על העדר רגש השמחה בעונשים נוראים שכאלו.

אחת מהקללות המובאות הצ"ח קללות זה:  פרק כח פסוק כח "יַכְּכָ֣ה ד' בְּשִׁגָּע֖וֹן וּבְעִוָּר֑וֹן וּבְתִמְה֖וֹן לֵבָֽב:" מסביר הרש"ר הירש  "ובתמהון לבב: חוסר בהירות, ערפול של הרגשות, המחשבות והדימויים"  לא תדע מה מציאות ומה דמיון, תחיה בעולם של ניתוק וחוסר חיבור למציאות לא תדע לאבחין בין אמת לחלומות, איזו קללה נוראית- סכיזופרניה במיטבה, חרדות בשיאם, העדר מנוחת הנפש.

מה המטרה בקללות נוראיות שכאלו, לגעת בנפש האדם זה הנורא מכל, ניתן לשרוד את השואה כל עוד הנפש חופשיה, אבל קשה מאוד עד בלתי ניתן לשרוד מצוקה נפשית גם כשהגוף בריא, מה מטרת הקללה הנוראה הזו,  

בפרק כח פסוק נט כתוב "וְהִפְלָ֤א ד' אֶת־מַכֹּ֣תְךָ֔ וְאֵ֖ת מַכּ֣וֹת זַרְעֶ֑ךָ מַכּ֤וֹת גְּדֹלֹת֙ וְנֶ֣אֱמָנ֔וֹת וָחֳלָיִ֥ם רָעִ֖ים וְנֶאֱמָנִֽים:" הרש"ר הירש מסביר את הפסוק:  "והפלא וגו'. הסבל שיפגע בך ובבניך יבוא באורח "פלא" והוא יעיד בבירור על ה' ועל הנהגתו לא יהיה זה סבל הבא כמנהגו של עולם, אלא הוא יגלה את השם הנכבד והנורא שלא שמת לבך אליו. כל מכה שתפגע בך בניגוד למנהגו של עולם תהיה לך לאצבע אלקים, והיא תראה לך שעדיין ד' שם את עיניו עליך; היא תוכיח לך את אמיתה של התורה, והיא תצביע על הכיוון שרק שם תמצא את הדרך לישועתך. היא תהיה אצבע אלהים לכל באי עולם והיא תספר להם על האל היחיד והמיוחד שלא ידעוהו, ועל חובת האדם כלפי האל הזה שעד כה לא שמעו עליה דבר"

הבעיה הקשה של עם ישראל הייתה העדר נוכחות בעת קיום המצוות, הגם שהם נעשו וקוימו זה נעשה כשהלב והמוח נודדים אי שם הרחק, כשיש העדר נוכחות אז עולם הדמיונות פורה, ובעיקר המציאות נעדרת, הקב"ה רוצה את הווייתנו בעת קיום המצוות, אין צורך בכוונות האר"י יש צורך בקיום בהווה, וכאשר יהודי מתחבר לעצמו, ומשיל ממנו כל מחשבות על השנייה שעברה או על השנייה הבאה הוא נוכח במציאות אין סופית וחיבור עוצמתי לנוכחות העכשווית של הרגע הזה של קיום המצווה הזו, וזה הפוטנציאל להגיע לשמחה הגדולה ביותר שיש, כשיהודי מתפלל, לומד, עושה מצווה, ומתחבר לרגע הזה, ונוכחות הזו זו שמחה אמיתית שאיננה קשורה לרגש או לזמני שמחה המותרים והאסורים זו שמחה של מצווה, וגם קיום מצוות אבלות תעשה בדרך זו.

בספר חרדים שהיה תלמידו של מרן הבית יוסף ועוד, מביא בהקדמה את סודו של האר"י הקדוש, הוא מבאר את התנאים הנכונים לקיום תורה ומצוות כראוי: "התנאי הרביעי השמחה הגדולה במצוה דכל מצוה ומצוה שתזדמן לו דורנא הוא דשדיר ליה קב"ה ולפי רוב השמחה יגדל שכרו וכן גילה הרב החסיד המקובל מהר"ר יצחק אשכנזי זצ"ל לאיש סודו שכל מה שהשיג שנפתחו לו שערי החכמה ורוח הקודש בשכר שהיה שמח בעשיית כל מצוה שמחה גדולה לאין תכלית ואמר דהיינו דכתיב תחת אשר לא עבדת את ה' אלהיך בשמחה ובטוב לבב מרוב כל פירוש מרוב כל מכל מיני תענוג שבעולם ומכל זהב ופז רב ואבנים טובות ומרגליות:" האר"י הקדוש קיים כל מצווה בנוכחות מלאה, בכוח מחשבה מרוכז לקיום העכשווי במקסימום האפשרי זה הביא אותו לשמחה ומשם לדרגתו של האר"י הקדוש.

כשתלמיד מתחיל שנה ויש לו העדר נוכחות במציאות העכשווית הוא לא יצליח לחוות את רגש ההצלחה של השנה החדשה, ככל שיש לו מטרידים וטרדות, גירויים ומסיחי דעת, לא יעזור רצון גדול ככל שיהיה הוא לא שם!!

עזרא הסופר רוצה להכין אותנו לראש השנה, שנגיע מפוקסים ומכווני מטרה בהמלכת ד' עלינו, לכוון לבקשות הנכונות בדרך הנכונה, לחוות את תקיעת השופר ומלכויות זיכרונות ושופרות במקסימום הראוי, הדרך היחידה זה לתזכר אותנו דרך הקללות שבמשנה תורה, זה מכוון מטרה, "הסבל שיפגע בך ובבניך יבוא באורח "פלא" והוא יעיד בבירור על ה' ועל הנהגתו לא יהיה זה סבל הבא כמנהגו של עולם, אלא הוא יגלה את השם הנכבד והנורא שלא שמת לבך אליו. כל מכה שתפגע בך בניגוד למנהגו של עולם תהיה לך לאצבע אלקים, והיא תראה לך שעדיין ד' שם את עיניו עליך; היא תוכיח לך את אמיתה של התורה, והיא תצביע על הכיוון שרק שם תמצא את הדרך לישועתך. היא תהיה אצבע אלהים לכל באי עולם והיא תספר להם על האל היחיד והמיוחד שלא ידעוהו, ועל חובת האדם כלפי האל הזה שעד כה לא שמעו עליה דבר"

ככל שנכח בתפילות ובעבודת ה' ובכלל בחיינו לא נצטרך למכות כאלו שמכריחות אותנו להבין את זה בדרך הפחות נעימה, ובעיקר תאפשר לנו לעבוד את ד' בשמחה.

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי חיספין

לתגובות a0507333664@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר