ההלכות והברכות

מדריך הלכתי: בדיקת חמץ בימי ה'קורונה'

עושים לראשונה פסח בבית? לא יודעים אם לשמור חמץ כשאין היכן לשרוף אותם למחרת? • 'כיכר השבת' עם מדריך מפורט על כל מה שאתם צריכים לדעת לפני בדיקת החמץ (אקטואלי)

(צילום: Flash90)

מתי זמן בדיקת חמץ?

הערב, אור ליום רביעי י"ד בניסן ה'תש"פ, אחרי תפילת ערבית - מיד בתחילת הלילה.

מה בודקים בבדיקת חמץ?

בשל העובדה שאין אפשרות השנה לשרוף את החמץ, אל תשאירו הרבה חמץ בבית, למחר! זרקו כבר היום את החמץ למכולת האשפה, כדי שהעירייה תפנה את החמץ - עוד לפני החג.

שימו לב: לפני זריקת החמץ לאשפה, יש לשפוך עליהם אקונומיקה כדי לפסול אותם לאכילה - ולהפקירם.

האם להניח עשרה פתיתים לפני הבדיקה?

בשנה רגילה יש מחלוקת הלכתית האם מותר להחביא עשרה פתיתים כנהוג, שכן הט"ז כותב כי ייתכן וישכחו חתיכת חמץ, ונמצאו נכשלים באיסור חמץ בפסח חלילה.

השנה, מחר ואין שריפת חמץ, קראו רבנים רבים שלא להטמין 10 פתיתי חמץ וציינו כי מי שלא יטמין ברכתו לא תהיה ברכה לבטלה.

מי שבכל זאת יבחר להחביא השנה 10 פתיתים, ישתדל שהם יהיו קטנים ככל הניתן, כדי שיוכל לבער אותם מחר, יום רביעי בשעות הבוקר, כראוי..

טוב לרשום על דף את המקומות בהם מצניעים את עשרת הפתיתים, על מנת שלא יבואו חלילה למצב ששוכחים היכן הטמינו את הפתיתים, ולא מוצאים אותם לפני פסח.

מה מברכים?

הברכה לפני הבדיקה: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל בִּיעוּר חָמֵץ.

לאחר שיברך, יתחיל מיד בבדיקת הבית מהחמץ, בעזרת נר שעווה ולא באמצעות אבוקה או חשמל, בלי לדבר בין הברכה לבדיקה.

ביטול החמץ: אחרי הבדיקה יאמר "כָּל חֲמִירָא וַחֲמִיעָא דְאִיכָּא בִרְשׁוּתִי, דְלָא חֲמִתֵּיהּ, וּדְלָא בִעַרְתֵּיהּ, וּדְלָא יְדַעְנָא לֵיהּ, לִבָּטֵל וְלֶהֱוֵי הֶפְקֵר כְּעַפְרָא דְאַרְעָא".

מי שאינו מבין ארמית, שיאמר בשפה העברית: "כל חמץ ושאור שיש ברשותי שלא ראיתיו, ושלא ביערתיו ושלא ידעתיו יבטל ויהיה הפקר כעפר הארץ".

אם מצא חמץ, או אם הטמין עשרה פתיתים, יניח אותם בצד - ויבער אותם למחרת בשעות הבוקר. השנה, בהתאם להנחיות, על ידי ביעור בבית באמצעות להבה קטנה - או בחצר הבית בתוך קופסת שימורים, או על ידי שפיכת אקונומיקה, הכל בהתאם להנחיות למניעת המשך התפשטות נגיף הקורונה.

פסח כשר ושמח!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר