אחדות נדירה > גלריה, וידאו

התפלפלו בכפר-חב"ד: הגר"י יוסף והרב צבי ביאליסטוצקי

המקום: בנין 770 בכפר-חב"ד ● האירוע: שיעור תורה לכבוד הפסח ● הנואמים: הרב יצחק יוסף, בנו של מרן הגר"ע והרב צבי ביאלוסטוצקי, חסיד גור, המוכר מב"ב ● "ר"י בית אשר דחסידי גור", כונה הרב ביאלוסטוצקי במודעות, וההמונים זרמו ● כיכר השבת תיעד בלעדית את השיעור (יהדות, אקטואליה)

המוני תושבי כפר-חב"ד נהרו אמש לסדרת שיעורי תורה בניין ה´770´ בכפר, כאשר בין מוסרי השיעורים שהוזמנו היו תלמידי חכמים מפורסמים, כמו הגאון הרב יצחק יוסף, בנו של מרן הגר"ע יוסף.

אלא שמי שללא ספק "גנב את ההצגה" וריכז אליו תשומת לב רבה, היה הרב צבי ביאלוסטצקי מבני-ברק, מי שעמד בשנתיים האחרונות במרכזם של פרשיות רבות, אך במודעות בכפר-חב"ד נזכר שמו תחת הטייטל "ראש ישיבת ´בית אשר´ דחסידי גור".

"מי שיש לו 10 שקל בערב פסח וזהו כל כספו, ויכול לקנות בזה ארבע כוסות או כזית מצה, מה יקנה?", זו השאלה שעמדה במרכזו של השיעור התורני המפולפל אותו מסר.

"לכאורה", הסביר הרב ביאליסטוצקי את צדדי הספק, "יאמרו כולם, שמצה היא מדאוריתא ואילו ארבע כוסות הם מדרבנן, ולכן אין ספק שדאורייתא קודם לדרבנן. אלא שמאידך, הדין הוא שאדם לא מחויב ליתן את כל ממונו בכדי לקיים מצוות עשה ולכן אם השקלים הללו הינם כל ממונו, הוא אינו מחויב לרכוש בהם מצה, בעוד שלגבי ארבע כוסות נאמרה ההלכה "שואל ומוכר כסותו", כלומר, שיש חיוב לתת את כל ממונו לקיום מצוות ד´ כוסות".

"לפי דבריך", הקשה מולו אחד המשתתפים, "מי שיש לו כזית מצה, מחוייב למכור אותה בכדי לקיים ד´ כוסות...". אך ביאליסטוצקי מצידו לא נותר חייב ועמד על שלו, תוך שהוא מתפלפל עם מאות הנוכחים, עד להצגת מסקנתו הסופית ונימוקיה: "המצה עדיפה. שהרי מטרת התורה הייתה להותיר את האדם עם כספו, ואם ממילא הוא מוציא אותו על ד´ כוסות, עדיף כבר להוציא את הממון על קיום מצווה דאוריתא".

אלא שעד למסקנה הזו נמשך הפולמוס ההלכתי שעה ארוכה, כשהוא מתובל בדברי הלכה ובאגדה, משלים וסיפורים רבים ובלעדיים מאדמו"רים, כאשר אף עם סיומו לא הניחו ההמונים לרב ביאלוסטוצקי, וליווהו לרכבו תוך שהם ממשיכים לדון עימו בסוגיות השונות.

ואם מאן דהו תהה כיצד השפיעו האירועים הקשים בין קבוצות של חסידי גור לחסידי חב"ד בערד על הקשר המיוחד הקיים מזה עשרות שנים בין שתי החסידיות הגדולות, הנה התשובה, ובאופן שאינו משתמע לשני פנים.

את האירוע ארגן מנהל בניין 770, הרב מנחם לאטר.

(צילומים: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

(צילום: מאיר אלפסי)
(צילום: מאיר אלפסי)
(צילום: מאיר אלפסי)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר