הטייקון אדוארדו אלשטיין שהה במז'יבוז בחג השבועות

הטייקון החרדי הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין שהה בחג השבועות במז'יבוז, הצטופף עם תלמידי ישיבה, אכל וישן במחיצתם, שמע מהם דברי תורה וארגן ערב שירה קבוצתי (אנשין)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אדוארדו אלשטיין במז'יבוז' (באדיבות: יעקב זילברמן)

מחזה לא שגרתי התרחש בחג השבועות בעיירה מז'יבוז' שבאוקראינה כאשר הטייקון החרדי הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין שהה במקום ובמשך זמן שהותו התנהג כאחד האדם: שוחח עם תלמידי ישיבה, אכל וישן במחיצתם, שמע מהם דברי תורה וארגן ערב שירה קבוצתי.

יעקב זילברמן, מנכ"ל הקהילות היהודית באוקראינה, מספר בשיחה עם "כיכר השבת" על החג במחיצת הטייקון: "הוא מגיע למעלה מ-15 שנה למקום ובשנים האחרונות הוא מממשיך במנהגו, גם השנה בחג השבועות על אף הפרסום הרב בעניין החברה אותה הוא רכש בארץ, הוא הגיע למקום וישב עם כולם בסעודות, שר עם הבחורים שירים חסידיים במשך כל הלילה ולמחרת הוא התפלל אתנו במניין החסידי של סאטמר וחב"ד".

בעת מכירת העליות לתורה, הטייקון החרדי קנה לעצמו את עליית לוי, את עליית מפטיר הוא קנה לרב חיים שולם דייטש ממשפיעי חב"ד ועלייה נוספת ליעקב זילברמן, מנכ"ל הקהילה היהודית.

"ניכר על כל צעד ושעל שלו שקניית חברת אי.די.בי לא הוסיפה לו גאווה אלא ההפך, הוא ירד אל העם. הוא התיישב אתנו והתעקש לשבת דווקא עם בחורי הישיבה החסידיים כשהם שרים אתו יחד במשך שעות ושומעים גם דברי תורה, זה היה ממש מרגש", תיאר זילברמן.

אלשטיין, שומר בקנאות על פרטיותו, כמעט ואינו מתראיין. לעיתים מזומנות הוא מבקר בישראל, משוטט ברחובותיה באין רואים. בגדיו פשוטים, הליכותיו פשוטות, איש לא מזהה בו את המיליארדר הארגנטינאי, שעסקיו חובקים עולם.

אדוארדו סרג'יו אלשטיין, נולד בשמו היהודי יעקב זיסל אלשטיין לפני 52 שנה בבואנוס איירס, ארגנטינה, למשפחה יהודית של יזמי נדל"ן. סבו, הוא יצחק אלשטיין, שהיגר לארגנטינה מרוסיה בעקבות המהפכה הבולשביקית. הסב צבר נכסי מקרקעין רבים בארגנטינה ובמרוצת ימי מלחמת העולם השנייה, הקים את חברת IRSA, חברת נדל"ן, שברבות הימים הפכה לאחת המובילות בתחומה במדינה.

אלשטיין הצעיר למד כלכלה וכשהיה בן 21, נאלץ לנטוש את לימודיו האקדמיים כדי לסייע לסבו לחלץ את החברה מהקשיים הכלכליים שאליהם נקלעה. "זה לקח לי חמש שנים, וזה היה מאוד קשה", סיפר בראיון ל"כלכליסט" שנתן בעבר על הבראת החברה המשפחתית, "אני זוכר כמה קשה זה היה, וכמה למדתי מהתהליך". אלשטיין רכש את החברה ממשפחתו תמורת מאות בודדות של אלפי דולרים, ונעזר בחברו הארגנטינאי, מרסלו מינדלין.

כיהודי שומר מצוות, אלשטיין פועל למען הקהילייה היהודית בארגנטינה ושאר יהודי העולם. אלשטיין פועל במסגרת הקונגרס היהודי העולמי, ונחשב לתומך נלהב של פרויקט "תגלית". בעברו שימש גזבר הקונגרס. כמו כן, אלשטיין כיהן כנשיא חב"ד ארגנטינה, ונחשב לאחד מחסידי התנועה הבולטים בדרום אמריקה.

כיהודי חרדי בארגנטינה, אלשטיין מעורה היטב בחיי הקהילייה היהודית במדינה הדרום אמריקנית. בנוסף אלשטיין ידוע בחיבתו להתפלל על קברי צדיקים הוא מבקר רבות בארץ ואחותו מתגוררת בקיבוץ בצפון. לאחר הסתלקות רבו כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע - התקרב אלשטיין לאדמו"רים ורבנים נוספים, וכיום הינו מקורב לאדמו"ר רבי יאשיהו פינטו וכן למקובל הרב אברהם מויאל.

אלשטיין מקפיד להגיע בכל שנה להאדיטש, לקברו של האדמו"ר הזקן בעל התניא, כך גם הוא עולה לרגל על ציון קברו של מרן בעל שם טוב זי"ע ביום הולדתו ח"י כסליו, ושוהה שם בקביעות בחג השבועות, יום פטירת הבעש"ט, שם הינו מתאכסן ככל האדם יחד עם כל חבורת החסידים, מתחבר לחבורות של ברסלב וחב"ד, כאשר איש מהנוכחים אינו משער לעצמו שהיהודי עם הזקן הלבן הקטן, המדבר בהברה דרום אמריקנית כבדה וחביבה דברי תורה וווארטים חסידיים, שווה מיליארדים.

יותר מהכול חשובה לו משפחתו, אשר לה הוא מקדיש את ימיו. על אף מעשי החסד המרובים שלו - קשה להיכנס לביתו והוא מוקדש למשפחתו בלבד. הוא אב לארבעה ילדים, ונשוי לפסיכולוגית שמנהלת מוזיאון ילדים הממוקם באחד הקניונים שבבעלות המשפחה.

בעבר הוא אף העדיף להחמיץ פגישה עם הנשיא ביל קלינטון, שהתארח בבית המלון שלו בבואנוס איירס, כדי לשהות עם המשפחה בחג הסוכות. הוא מקפיד לשהות עימם כל שבת. "לא אחת", מספרים מכריו, "הוא נמצא בפגישת עסקים באירופה, או במדינה רחוקה. לקראת שבת הוא עולה על מטוס ושב למשפחתו, במוצאי שבת הוא טס חזרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר