הבוקר: גזר הדין של אורי לופוליאנסקי

בבית המשפט המחוזי בתל אביב יתכנס הבוקר השופט דוד רוזן ויגזור את דינו של ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, שהואשם בקבלת שוחד בפרשת הולילנד (משפט, בארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אורי לופוליאנסקי בבית המשפט (צילומים: פלאש 90)

היום יעמיד במשפט: באולם הדיונים בבית המשפט המחוזי בתל אביב יתכנס הבוקר (חמישי) השופט דוד רוזן ויגזור את דינו של ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, שהואשם בקבלת שוחד על מנת לקדם את פרויקט הבנייה "הולילנד" - מתחם מגורים שהוקם בדרום ירושלים, בפסגת רכס המתנשא מול שכונת מלחה.

הדמות החרדית המרכזית בפרשה - אורי לופוליאנסקי נעצר באפריל 2010, החוקרים הטיחו בו האשמות לפיהן בעת שכיהן כראש העירייה ויו"ר ועדת תכנון ובנייה, קיבל שוחד על מנת לקדם את הפרויקט שרבים הרימו גבה עם בנייתו לנוכח גודלו הגרנדיוזי.

שנתיים לאחר מכן, הוגש נגדו כתב אישום בבית המשפט המחוזי בתל אביב ובראשית השנה הנוכחית הוא הורשע בקבלת שוחד. בפרקליטות, במשטרה ואף גם בקרב השופט דוד רוזן, ישנה תמימות דעים כי כסף השוחד אותו נטל לכאורה לופוליאנסקי, לא הגיעו לכיסו הפרטי אלא למוסדות "יד שרה" בראשם הוא עומד.

השופט קבע בהכרעת הדין כי הוא "היה מודע לתרומות הגדולות שהועברו ופעל בניגוד לאמות מידה ראויות". לדברי השופט, ראש עיריית ירושלים לשעבר, ידע כי כסף השוחד אותם נטל הגיעו אך ורק בגלל תפקידיו השונים בעירייה באותם ימים. "עד המדינה דיבר אמת בנוגע לתרומות לארון הקודש, לבית הכנסת וליד שרה", קבע.

מדובר היה ב-2.5 מיליון שקל אותם קיבל אורי לופוליאנסקי מיזמי הפרויקט שהעבירו את הסכום המדובר באמצעות שמואל דכנר שהפך לימים לעד המדינה ונפטר במהלך הדיונים במשפט. בכתב האישום נכתב כי רוב סכום השוחד הגיע אל עמותת "יד שרה" ושאר הסכום נתרם לישיבה בראשה עומד בנו של לופוליאנסקי.

לאורך כל המשפט ניסה השופט דוד רוזן לנסות ולשכנע את הפרקליטות לבל תדרוש מאסר בפועל כנגד לופוליאנסקי, הוא אף הציע לצדדים להגיע להסדר, אולם בפרקליטות לא קיבלו את בקשתו.

השופט עשה זאת לאור מצבו הבריאותי של לופוליאנסקי. ביום בו אמור היה להתקבל גזר הדין, לפני שבועות מספר, לופוליאנסקי אושפז בבית החולים "הדסה עין-כרם" ובשל כך נדחתה הקראת גזר הדין במשפטו עד להיום. בפרקליטות דרשו שנות מאסר ממושכות תוך שהם דוחים את הטענות כי מצבו הבריאותי לא יאפשר את אשפוזו.

במהלך הדיון האחרון, אמר התובע בהתייחסו לראש עיריית ירושלים לשעבר כי "אין מניעה ממאסרו בשב"ס. יש תנאים ההולמים את מצבו הרפואי. אסירים במצבו נמצאים בקרבת בית החולים אסף הרופא. הוא יקבל את הטיפול הרפואי וצרכיו ימולאו".

לדבריו, "יש אסירים נוספים שסובלים מסרטן ומקבלים טיפול לפי הצורך. לקחנו גם את השיקולים הנוספים נוכח התרומה שלו לקהילה ולכן נבקש את החלק התחתון של הענישה".

השופט דוד רוזן אמר כי מדובר באמירה לא מבוטלת, אך הוסיף וציין כי עדיין לא הגיע להחלטה.

בחוות דעת שהגישו השבוע פרקליטיו לשופט דוד רוזן, כתבו הם כי שהייתו של לופוליאנסקי בכלא, תסכן את חייו ותהווה ענישה אכזרית ובלתי אנושית. עורכי הדין שלומית הראל-שוורץ ועמוס ון-אמדן מבקשים מהשופט כי יגזור עליו עבודות שירות כתחליף למאסר פועל, כל זאת בגלל מצבו הבריאותי.

בשיחה עם "כיכר השבת", אמרה השבוע פרקליטתו, עו"ד שלומית הראל-שוורץ כי "כתבנו בחוות דעת כי המאסר שלו יהיה אכזרי ובתלי אנושי. השתמשנו בחוות קצינת הרפואה הראשית של השב"ס, דיני אורקין, בדיון בוועדת חוקה בכנסת שבו היא מתייחסת לבעיה רפואית מסוימת שמי שסובל ממנה ושמים במתקנים שיש בהם זיהומים, אז זאת בעיה".

"אני חושבת שהמאסר שלו יהיה אכזרי ובלתי אנושי בגלל מצבו הבריאותי", היא אומרת בנחרצות. באשר למשפט עצמו, פרקליטתו אומרת "אני לא עוסקת בספקולציות, ביום המשפט נראה. אין לי הערכות, השופט אמר כל מיני דברים שמתייחסים לכל האפשרויות ומה הוא יגיד בסופו של דבר - נדע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר