נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס פרש

אחרי עשרות שנות שיפוט, נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס פרש מתפקידו בתום שלוש שנים. מחליפתו השופטת מרים נאור תושבע אחה"צ. ומה הייתה פסיקתו האחרונה? (משפט)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(Alex Kolomoisky/POOL)

אחרי עשרות שנות שיפוט, נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס פרש היום (חמישי) מתפקידו בתום שלוש שנים. מחליפתו השופטת מרים נאור תושבע אחר-הצהריים בטקס מיוחד.

הנשיא הפורש התייחס בפתח נאומו לביקורת והחוקים אתם יוזמים חברי הכנסת מהימין, להפחית בכוחו של בית המשפט ואמר כי "בשנים האחרונות נשמעים בשיח הציבורי קולות הקוראים לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון. לשיטתי אין כל סיבה מוצדקת להגביל סמכויותיו".

"מובן שהכנסת כרשות מכוננת רשאית לשרטט את מאפייניו של המשפט החוקתי בישראל. אולם עליה לעשות כן באחריות בזהירות רבה ומתוך הבנה עמוקה של יסודות המשטר דמוקרטי. אנו השופטים יושבים בתוך עמנו וכמובן שאיננו חסינים מביקורת. אך יש לערוך הפרדה מוחלטת בין הביקורת שאפשר להשמיע על פסק דין זה או אחר, לבין החשיבות שבשמירה על בית המשפט העליון עצמו וסמכויותיו", הוסיף.

באשר לביקורת על דרך מינוי השופטים בישראל, אמר גרוניס: "אומר אני את הדברים הללו על רקע ביקורת נוספת שאינה מוצדקת המוטחת מדי פעם בשיטת מינוי השופטים. כוונתי היא לטענה כי השופטים נבחרים בשיטה של 'חבר מביא חבר' או שהשופטים של בית המשפט העליון כולם משכונת רחביה בירושלים. כוונת הדוברים היא כי שופטי בית המשפט הזה עשויים מקשה אחת. יטען הטוען שאף אותי יש לראות כמי שבא מרחביה וזאת אך מן הטעם וכאן אגלה לכם סוד שהוריי זכרונם לברכה נישאו זה לזו ברחביה. ועוד 'הוכחה' ניצחת לטענה זו: השופטת מרים נאור הנכנסת היום לתפקיד הנשיאה מתגוררת בשכונת רחביה. ובכן, טענות אלה אין בהן ממש".

לדבריו, "שיטת מינוי השופטים בישראל היא מהמוצלחות בעולם ואין מקום לשנותה ובוודאי שאין כל צידוק לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים".

מחליפתו השופטת מרים נאור נאמה מייד אחריו ושיבחה אותו על פועלו: "הן דרכו הניהולית שבאה לידי ביטוי הדגשה יתרה בתקופת נשיאותו והן דרכו השיפוטית אפיינו מאז ומתמיד את הגישה של שיפור השירות לאזרח".

"אנו נפרדים ממך היום כנשיא וכשופט. אין אנו נפרדים ממך כחבר. אנו מוקירים לך תודה על שנים רבות של עשייה למען הציבור ועל תרומתך לקידום המשפט הישראלי ולפיתוחו. אנו מבקשים את רשותך ואת רשותם של בני משפחתך להמשיך לרתום אותך למשימות שונות כדי שתוכל לתרום למערכת מכישוריך. לצד זאת אנו מאחלים כי כעת יבואו שנים שקטות מעט יותר, ואותן תוכל לבלות במחיצתם של בני משפחתך וחבריך. כל טוב לכם, אשר ורינה, לקראת הפרק החדש בחייכם", הוסיפה השופטת.

בפסיקתו האחרונה ששודרה בשידור חי, קבע השופט גרוניס בתיק של מוסטפא דיראני, מנהיג הטרור הלבנוני שטוען שעונה בעת כליאתו בארץ כי אין לו זכות לתבוע את ישראל.

השופט גרוניס קבע כי "דלתות בית המשפט היו פתוחות בפני דיראני כל עוד שהה במעצר בישראל. כפי שפורט לעיל, הוא ניצל זכות זו מספר פעמים, והמשך מעצרו ותנאי מעצרו נדונו לא אחת בבתי המשפט. עתירות שונות של דיראני לגבי תנאי מעצרו אף נתקבלו. זאת ועוד, גם תביעתו האזרחית התבררה כל עוד שהה במעצר בישראל, ואילו דיראני לא היה חוזר לפעילות טרור לאחר שחרורו, תביעתו הייתה ממשיכה להתברר".

"אולם מששוחרר דיראני ממעצר ושב לשורותיו של ארגון טרור ששם לו למטרה להביא לפעול נגד המדינה ואף להביא להשמדתה, משתנה התמונה... אין לדיראני על מי להלין אלא על עצמו. נפלא בעיניי כיצד יש להתיר לדיראני - בעת שהוא פועל נגד המדינה ופועל להשמדתה - להשתמש במוסדותיה", הוסיף גרוניס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר