'הדרת המשוררים המזרחיים'

דרעי: יפוטרו חברי הוועדה שהדירו מזרחיים מהשטרות

פרשת הדרת המזרחיים בסדרת שטרות הכסף שיונפקו בקרוב: ח"כ אריה דרעי שעורר את המחאה על אי שיבוץ דמויות של משוררים ואנשי רוח מזרחיים בסדרת השטרות החדשה, תקף בנאומו בכנסת את יו"ר הוועדה שדנה בנושא השטרות, וקרא לפטר את חבריה, דרעי התחייב: "לא אפסיק להילחם בגזענות" (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(וידאו: ערוץ הכנסת. תמונה: פלאש 90)

סערת ה'שטרות האשכנזיים': ח"כ אריה דרעי שעורר בשבוע האחרון סערה סביב 'הדרת המזרחיים' לכאורה מסדרת שטרות הכסף אותם הציג בנק ישראל. עלה היום (רביעי) לדוכן הנואמים, ותקף את המעורבים בבחירה כשהוא לא חוסך בביקורת כלפי יו"ר הוועדה השופט יעקב טירקל.

בפתח נאומו אמר דרעי: "אני קודם כל מברך שהנושא 'תפס', חששתי שעוד פעם שוב התגובה תהיה כמו בכל הנושאים שהעלתי בחצי שנה האחרונה על הדרת המזרחיים, שעוד פעם הוצאתי את השד העדתי ו'מה הוא רוצה'".

דרעי ביקר את תגובת השופט יעקב טירקל למחאה שעורר: "אבל כאב לי הלב מאוד, אם זה היה מישהו אחר - הייתי מתבטא בתקיפות, יו"ר הוועדה, השופט טירקל, שאני מאוד מכבד אותו, אמר שהדיון הזה מטופש, 'מה אתם בכלל מעלים ב-2013 נושא מזרחי, הכל היה מקצועי".

"אחר כך," המשיך דרעי, "חברת הוועדה שרי רז הוסיפה עוד יותר, הם לא מצאו אף אחד שמתאים בקריטריון של המשוררים שמלמדים בבתי הספר".

"אין לי בעייה להגיד שהם משוררים יותר טובים, אבל חוסר רגישות ולהבין קהל, כמחצית מהמדינה, שיש להם מורשת, תרבות ומסורת, ולהגיד שלא מצאנו אף אחד מהמשוררים".

"ונכון, אני מסכים עם שרי רז, בתכנית הלימודים בבתי הספר, באמת אי אפשר למצוא חוץ מהמשוררים שהם מצאו, אתם יודעים למה? כי 'הרצחת וגם ירשת', אין בתכניות בתי הספר את המשוררים המזרחיים, כי מי שקבע את התכניות הם אנשים שלא יודעים בכלל את מורשת יהדות ספרד".

דרעי התייחס לחברי הכנסת שהולכים לחגוג במימונה ואמר: "המימונה? זה מה שיש לכם פעם בשנה? נלבש את הכובע האדום ונאמר הנה כמה אנחנו אוהבים מזרחיים?"

"חברי הוועדה המכובדת, 12 חברים, 11 אשכנזים 1ערבי, זהו? ברור שהם לא שמעו".

"כמה מחברי הוועדה שמעו על המשורר הנפלא שחיבר מאות שירים, שחי אתנו במדינה שלנו, רבי דוד בוזגלו, עלה לארץ בשנת 65?, עברית מדהימה".

דרעי ביקר גם את התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לא צריך ללכת כמו ראש הממשלה לימי הביניים, זה גם פוגע, אני בטוח שלראש הממשלה הייתה כוונה טובה, אבל מה ראש הממשלה משדר? עד ימי הביניים לא היה לספרדים שום דבר? - נביא לכם את רבי יהודה הלוי".

"רבי דוד בוזגלו, כתב שירים על ירושלים, עשרות שירים על ירושלים, איזה מילים. אף אחד לא לומד את זה אף אחד לא מכיר את זה. נו, בוזגלו אולי זה לא נתפס טוב כמו אלתרמן, הוא היה גר בפריפריה, בקריית אתא".

לפטר את הוועדה. דרעי ולפיד במליאה (פלאש 90)

"למה שהנוער שלנו, ושכל אזרחי ישראל - יהיו גאים במסורת הזאת?. אז נכון, בתקופה של נתן אלתרמן וכל הדור הזה לא היו משוררים מזרחיים, אתם יודעים למה? כי הם היו מדוכאים, אף אחד לא הכיר בהם, הם היו הדמות של הפועל עם הטוריה בקרן קיימת, אף אחד לא טיפח אותם".

דרעי קרא לשר האוצר יאיר לפיד לפטר את חברי הוועדה: "אני קורא ליאיר לפיד להחליף את חברי הוועדה, הם נכשלו בתפקידם, הוועדה הזאת לא יכולה להמשיך ולהכתיב בעניין הזה, חייבים לשנות מהראש, השופט שאמר שזה דיון מטופש, אנחנו נבחרי הציבור דנים בנושא מטופש?, זה הציון שקבלנו מהשופט טירקל, ככה מכנים דיון של אנשים שכואב להם?".

דרעי סיים את דבריו בהבטחה: "אני בעז"ה לא אפסיק עם זה, אם אני אתקל בנושא של הדרת מזרחיים, או בהדרה של עדות אחרות - אני אלחם בנושא הזה, אין דרך בעולם לחבר בנינו אם נתעלם כל אחד מהשני".

סגן שר האוצר מיקי לוי הבטיח לדרעי שיעביר את הנושא לשר יאיר לפיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר