דרמה בכנסת בסוגיית החוק לגיוס בנות

הצעת החוק של חה"כ ישראל חסון מקדימה, כמעט וגרמה למשבר קואליציוני עם המפלגות החרדיות. ברגע האחרון הושגה פשרה (פוליטי)

חנוך לס | כיכר השבת |
הכנסת. (פלאש 90)

דרמה בכנסת: כמעט משבר בין הסיעות החרדיות לבין נתניהו, על רקע הצעת החוק ל'תנאים לפטור מטעמי הכרה דתית'.

את המהומה שגרמה היום הצעת החוק, לא שיער אפילו מגיש הצעת החוק עצמו - חבר הכנסת ישראל חסון מ'קדימה', שלא חלם כנראה על השלכותיה של הצעת החוק התמימה שהגיש. ההצעה עצמה - יש לומר, אינה מיועדת לגייס בנות דתיות, אלא למנוע את תופעת ההתחמקות משירות צבאי, של הבנות החילוניות דווקא.

התופעה מסתבר, הפכה לבעייה של ממש. בנות חילוניות רבות, כאלו שאין בינן לבין הדת ולא כלום, מנצלות את אפשרות הפטור מטעמים דת, הולכות ומגישות תצהיר בפני רב, כי "הן דתיות ושומרות מצוות", ובכך תמה עבורן החובה החוקית לשרת בצבא.

צה"ל מפעיל אמנם חקירות בעניין, ואף הצליח לאתר מספר מקרים שכאלו, אלא שהצורך במניעת התופעה ובסתימת החור המאפשר את השחרור הקל לכל מתחזה, גרם להגשת הצעת החוק.

על פי החוק המוצע, ינתן השחרור מצה"ל רק בתמורה להצהרה חדשה ואישור לימודים מצורף. ההצהרה על תהיה על לימודים של לפחות שנתיים במסגרת דתית, לצידה תידרש המבקשת להציג, אישור מאותה המסגרת, על לימודי המצהירה במסגרתה.

אלא שבמפלגות החרדיות, ומאוחר יותר גם הדתיות, התנגדו בתקיפות לחוק החדש. הנימוק לכך היה סוגיית שחרורן של בנות החוזרות בתשובה, אלו - על פי החוק החדש יאלצו לשרת בצה"ל, כמו גם בנות מסורתיות, הלומדות במוסדות המוגדרים כ'חילוניים', אולם שומרות שבת והלכות רבות, ואינן מעוניינות לשרת במסגרת צבאית, כזו הסותרת את אורח חייהן.

בסיעת 'קדימה' ניסו לקדם את חקיקת החוק בתוך חודש ימים, מה שגרם למתקפה מצידו של חה"כ משה גפני על צביעותם: "אתם מנעתם את קידומו של החוק במשך קדנציה שלימה כדי לא לפגוע בסטטוס קוו, וכעת אתם אלו שדורשים את העברתו בתוך חודש ימים?! זוהי צביעות שאין כדוגמתה" זעק גפני".

מה שכמעט גרם למשבר, הייתה תמיכתו הנחרצת של שר החינוך גדעון סער בחוק המוצע. הויכוח התלהט וראש הממשלה נתניהו הוזעק לישיבה דחופה עם השרים סער, ישי, נאמן, מרגי והרשקוביץ. ישיבה שבאמצעה גם הפכו הטונים לגבוהים וצורמים.

בסיכומו של דבר הושגה פשרה: ההצבעה על הצעת החוק הפרטית תידחה בחודש, כשבזמן הזה תכין הממשלה הצעת חוק חלופית מטעמה, כזו שבמפלגות הדתיות מקווים שתהיה מקובלת גם עליהן. ובא (לבינתיים) לציון גואל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר