טור // יקי רייסנר

אתגר הדירות לעולים מאוקראינה: פתאום המדינה יודעת לשחרר חסמים

קליטת עשרות אלפי העולים מאוקראינה מביאה את המדינה להיערך לבניית כ-50 אלף דירות תוך כדי הצבת פתרונות מהירים • לא מיותר לשאול, היכן הייתה המדינה עד היום? מדוע נגרע חלקו של האזרח הישראלי הנאנק תחת מצוקת הדיור? (דיור)

"ההכרח לא יגונה וצריך לברך על האצת התהליכים" - יקי רייסנר על רקע טורי טנקים רוסיים (צילום: שאטרסטוק | יח"צ)

המשבר ההומניטרי באוקראינה מביא את המדינה ובצדק , להיערך לקליטת כ-50 אלף פליטים יהודים ועולים חדשים, הדורשים מענה לדיור בטווח המיידי, הבינוני והארוך. בטווח המיידי, המדינה מתכוונת לשפץ מאות דירות של הדיור הציבורי שברשותה, הקמת אתרי קראווילות, בתי מלון ובתי הארחה ופתרונות נוספים. אולם לטווח הארוך יותר, ברור שדרושים כאן מהלכים דרסטיים, כדי לתת מענה בהיקפים גדולים של עשרות אלפי דירות.

חשוב להבין, ישראל נמצאת כבר במשך עשור במשבר דיור חמור וסובלת ממחסור גדול בהיצע. הבירוקרטיה הישראלית הידועה מקשה על הליכי הפשרת קרקעות והליכי תכנון ובניה ומותחת אותם על פני שנים ועשורים. מחסור בקרקעות פנויות ובדירות זמינות הביא לזינוק מחירי הדירות בכל הארץ, כאשר אזורי הביקוש רושמים עליה של עשרות אחוזים בכל שנה, והסוף לא נראה באופק. הזוגות הצעירים איבדו את האפשרות לקנות דירה.

בשוק רותח שכזה, הוספת מכת ביקושים נוספת של 50-100 אלף דירות מיידיות עבור העולים החדשים, משמעותה תדלוק נוסף של עליית מחיריי הדירות והחרפת משבר הדיור בישראל. רבים מזכירים את תקופת העלייה של אריאל שרון בשנות ה-90 ושיכון העולים, אבל צריך לזכור שלא כמו בתקופת שרון, אנחנו נמצאים כיום בגירעון של יותר מ-100 אלף דירות בשוק, והגירעון הזה יתפח לממדי ענק כשיגיעו עשרות אלפי העולים.

מערכת הרישוי בישראל עובדת בקצב איטי, הוועדות המקומיות טובעות בטיפול בבקשות להקלות וחריגות בנייה ולא פנויות כלל למצבי חירום כאלו. הנהגת המדינה מבינה היום, כי לאור המצב החדש שנוצר, נדרשת כאן חשיבה מחוץ לקופסה ובעיקר מחוץ לכבלי הבירוקרטיה הידועים. וכך לפתע, אנחנו מתחילים לשמוע זמירות חדשות אותם זעקנו כל השנים ומשום מה לא חדרו לחלונות הגבוהים. כמו למשל, לאפשר גמישות מקסימלית במתן אישורים ובפרשנות של תוכניות וחוקים, הכשרת מבנים נטושים בערים והסבתם למגורים, הקמת מבנים בבנייה קלה ובהליכים מזורזים ועוד ועוד.

ההכרח לא יגונה וצריך לברך על האצת התהליכים הללו, וכמובן לדאגה לעולים מאזור מלחמה , אבל לא מיותר לשאול, היכן היתה המדינה עד היום? מדוע נגרע חלקו של האזרח הישראלי המצוי, הנאנק תחת מצוקת הדיור הקשה? מדוע המדינה נזכרה להתעורר ולפשט הליכים רק נוכח משבר בלתי צפוי? הלא קורת גג זו החובה הבסיסית של המדינה לאזרחיה ובכך היא נכשלה כבר שני עשורים.

כאזרח ישראלי וכבעל חברת נדל"ן הבונה בכל הארץ, התקווה שלי היא לראות היצע דירות סביר המשתווה לרמת הביקושים. שוק נדל"ן תזזיתי ולא יציב המושפע מאינספור גורמים חיצוניים, לא טוב לעסקים ובוודאי שלא לצרכנים. משבר הדירות לעולים צפוי אמנם לגרום לטלטלה בשוק הדירות אולם הוא יכול להביא גם הזדמנות היסטורית לשינוי הפרדגימה בישראל ושחרור עשרות אלפי קרקעות לבנייה מהירה. זו העת להוכיח גם לתושבי ישראל כי המדינה חושבת גם עליהם.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר