הכנסת ה-25

מהתוצאות ועד הרכבת הממשלה | הלו"ז המלא

ביום רביעי הבא יקבל נשיא המדינה יצחק הרצוג את התוצאות הסופיות של הבירות לכנסת ה-25, מיד לאחר מכן יפתח בהליך ההתייעצויות עם הסיעות השונות | הנה הלו"ז המלא של ההתרחשויות (פוליטי)

הנשיא הרצוג בוועדת הבחירות המרכזית, אמש (צילום: חיים צח, לע"מ)

בשבוע הבא, לאחר קבלת תוצאות הבחירות הרשמיות והסופיות מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, יקיים נשיא המדינה יצחק הרצוג התייעצויות בבית הנשיא עם הסיעות השונות לכנסת, לצורך קבלת החלטה על מי מחברי הכנסת יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה. אם יידרש לכך, ישקול הנשיא סבב התייעצויות נוסף.

תוצאות הבחירות הרשמיות יפורסמו ברשומות ויימסרו לנשיא המדינה בתום שמונה ימים מיום הבחירות בהתאם לקבוע בחוק (על פי סעיף 11 לחוק-יסוד: הכנסת).

על פי לוחות הזמנים, עתיד יו"ר ועדת הבחירות המרכזית להגיש לנשיא את התוצאות ביום רביעי הבא, ט"ו בחשוון תשפ"ג, 9 בנובמבר 2022. על פי הנוהג, מנכ"ל בית הנשיא יזמין את נציגי הסיעות אשר נבחרו לכנסת להתייעצויות עם הנשיא בבית הנשיא, על פי הקבוע בחוק. בסיום סבב ההתייעצויות יטיל הנשיא את תפקיד מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת.

על פי החוק, לרשות הנשיא עומדים שבעה ימים לקיום ההתייעצויות, קבלת החלטה והטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, עד לא יאוחר מיום כ"ב בחשוון, 16 בנובמבר 2022. ייתכן שהטלת התפקיד תערך עוד בטרם ימלאו שבעת הימים.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד: הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

יצוין כי הליך ההתייעצויות הקבוע בחוק יועבר בשידור חי מבית הנשיא.

הלו"ז המלא

  • 9/11/2022 - מועד אחרון לפרסום רשמי של תוצאות הבחירות: תוך 8 ימים מיום הבחירות יפורסמו תוצאות הבחירות ברשומות.
  • 16/11/2022 - מועד אחרון להטלת התפקיד להרכבת הממשלה - הנשיא יטיל את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת, לאחר קיום התייעצות עם הסיעות תוך 7 ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות.
  • לאחר שהנשיא הטיל את התפקיד להרכיב ממשלה, עליו להודיע על כך ליושב ראש הכנסת ועל יושב ראש הכנסת להודיע על כך לכנסת.
  • לח"כ עליו הטיל הנשיא את הרכבת הממשלה, נתונים 28 ימים להרכבת הממשלה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה לתקופות נוספות ולא יותר מ-14 ימים (סה"כ לא יותר מ-42 ימים).
  • עברה התקופה שניתנה לח"כ ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהוא הודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע אמון בממשלה – לנשיא יש שתי אופציות, שעליו לנקוט באחת מהן, תוך 3 ימים:
    א. להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל את התפקיד. לח"כ עליו הטיל הנשיא את הרכבת הממשלה (בסיבוב השני), נתונה תקופה של 28 ימים להרכבת הממשלה, אותה לא ניתן להאריך.
    ב. להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.
  • הנשיא רשאי לחזור ולהתייעץ עם נציגי סיעות בכנסת לפני שייבחר באחת החלופות.
  • אם בחר הנשיא להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה או שהטיל על ח"כ את הרכבת הממשלה (בסיבוב השני) ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהוא הודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע אמון בממשלה - רשאים רוב הח"כים לבקש מהנשיא, בכתב, להטיל את התפקיד על ח"כ מסוים, שהסכים לכך בכתב, תוך 21 ימים.
  • אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על חבר הכנסת שצוין בבקשה, תוך יומיים ולח"כ עליו הוטל התפקיד נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה.
  • אם לא הוגשה בקשה על ידי רוב הח"כים או שהח"כ לא הרכיב ממשלה (בסיבוב השלישי), או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון – יראו את הכנסת כאילו החליטה על התפזרותה לפני תום הכהונה, ויתקיימו בחירות תוך 90 יום.
  • הצליח ח"כ להרכיב ממשלה (בכל אחד מהסיבובים), יודיע לכך לנשיא המדינה ויו"ר הכנסת ותקבע ישיבה לצורך כינון הממשלה תוך 7 ימים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר