סמוטריץ': תנו לנו יד"

גנץ נטש את הנאום הכתוב ואמר בכאב: "קראו לי רוצח" | צפו

בנאום שנשא שר הביטחון היוצא בני גנץ, לזכר יצחק רבין, סיפר גנץ כי הכין נאום מראש אך החליט לבסוף לנאום בעל פה | סמוטריץ', שדיבר אחריו אמר: "מותר לומר שרבין הוביל תהליך הרסני" (חדשות)

איצלה כץ | כיכר השבת |

בנאום ישיר וכאוב, סיפר היום (ראשון) במליאת הכנסת, שר הביטחון היוצא, יו"ר המחנה הממלכתי חבר הכנסת בני גנץ כי למרות שהכין נאום כתוב על מורשתו של ראש הממשלה הנרצח יצחק רבין, החליט שלא לשאת אותו אלא לדבר על "27 השנים הבאות" כלשונו, ולא על 27 השנים שחלפו מאז הרצח המחריד.

"קיבלתי השבוע תזכורת קטנה לקשר הבלתי ניתן לניתוק בין מילים למעשים, שמי שאומר אותם לא מתכוון לתוצאה אבל הוא לא יודע לשלוט בתוצאה" פתח גנץ את נאומו. "זה לא סוד שכל פעם שאני הולך לכותל אני מניח את אותו הפתק עם אותן מילים שיבוא שלום עלינו ושיהיה שלום בנינו" המשיך.

"הלכנו לקלפי, כל אחד מאזרחי ישראל שם את הפתק שלו כפי שהוא היה רוצה שיקרה. עשיתי טעות, הלכתי ערב לפני הבחירות לשים פתק בכותל, והינה אני מוצא את עצמי, פסיק היסטורי ליד רבין אבל עם אותן שנות שירות ומסירות, ומקבלת אותי חבורת אנשים בצרחות נוראיות – רוצח. אילו אותן הצעקות בדיוק, וזה 27 שנים אחרי" סיפר בכאב.

"בואו לא רק נחשוב מה הביא לאותו לילה נורא בנובמבר אלא מה יכול להביא חלילה ללילה הבא. ואני אומר לכם שיש קשר בין מילים לבין מעשים בקצה" נאם גנץ בפאתוס.

"אני משוכנע שחבריי לא רוצים שמישהו יפגע בי, ואני לא פוחד מזה, אבל אני חרד לכך כי מילים מובילות למעשים. אעשה הכול שיהיה שלום ביננו, ואני זוכר שמילים גורמות למעשים. אני לא מתווכח עם תוצאות הבחירות, אני מקבל את רצונו של הבוחר, אבל תסתכלו בבקשה 27 שנה קדימה ותיראו לאן הדברים יכולים להידרדר כי כשהם ידרדרו לא יהיה כוח שיעצור אותם. אני אעשה הכול כדי שזה לא יקרה" סיים גנץ את נאומו.

לאחר מכן נאם יו"ר הציונות הדתית חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שאמר: "שמי הוא בצלאל סמוטריץ', אני מתנחל, בניתי את ביתי ביהודה ושומרון, ביישוב קדומים, אני דתי, חובש כיפה סרוגה- די גדולה, ונושא את הנאום הזה מעל בימת הכנסת כי"ור מפלגת הציונות הדתית וככל הנראה בעז״ה גם כשר לעתיד בממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו שתוקם בימים הקרובים".

"אני ביקשתי לנאום הערב בישיבת הזכרון כדי לבקש: 27 שנים אחרי הרצח הנורא, תנו גם לי, תנו גם לנו, להיות שותפים ליום הזה. כן, אני זוכר את עצמי כנער בן 15, היום לפני 27 שנים שומע את איתן הבר ז"ל מבשר בקול רוטט "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה, בצער רב וביגון עמוק על מותו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין אשר נרצח בידי מתנקש", זוכר את עצמי נדהם ומתעטף בצער רב וביגון עמוק על רצח ראש ממשלת ישראל, אבל התחושה הזו נמשכה דקות ספורות בלבד".

"מיד עם היוודע דבר הרצח הנורא- הוקם מפעל ההאשמה שגם 27 שנים אחרי מייצר עוד ועוד האשמות נגד יותר מחצי מהעם המואשם באחריות לרצח שביצע הרוצח השפל יגאל עמיר. ״הוא לחץ על ההדק, אבל כולכם עמדתם מאחוריו.״ במקום לנסות לחפש את המאחד, את השותפות של כל העם בהתנגדות הנחרצת לרצח פוליטי , גבול שלעולם אסור לחצות אותו במדינה דמוקרטית, היום הזה הפך להיות ליום האשמות, שבו חצי מהעם, הימין, הציונות הדתית, המתנחלים, הרבנים, המפגינים שמחו מדם ליבם נגד אסון הסכם אוסלו, האופוזיציה, יושב ראש האופוזיציה, כולם מואשמים, עד היום, במילים קשות ובוטות באחריות לרצח ראש הממשלה יצחק רבין".

"לראש הממשלה יצחק רבין זכויות גדולות בתקומת עם ישראל בארצו, מפקד גדוד בפלמח, מפקד חטיבת הראל במלחמת העצמאות, רמטכ"ל מלחמת ששת הימים בה שוחררה בירתנו ירושלים, ראש הממשלה שאחראי על שחרור חטופי אנטבה במבצע יונתן..ועוד. אבל הוא גם היה ראש ממשלה שהוביל את מדינת ישראל לתהליך הרסני שאותתיו ניכרים עד היום בדמות הסכמי אוסלו".

עוד הוסיף סמוטריץ': "אמרנו את אז ומותר לומר זאת גם היום- לצד זכויותיו הרבות. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ובמדינה דמוקרטית מותר להביע התנגדות, כן גם קולנית, נגד מהלכי הממשלה. זו נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית. מותר להפגין, מותר לזעוק וכן מותר גם לומר מילים קשות ולא כל מילה קשה היא הסתה. ולא המילים הקשות גרמו לרצח ראש הממשלה, אלא רוצח שפל בדמות יגאל עמיר ומי שכשל בשמירה על ראש הממשלה יצחק רבין הם לא אנשי הימין והציונות הדתית והמתנחלים שזעקו בצדק נגד מדיניות הממשלה בראשותו אלא שירותי הבטחון שלא רק כשלו בשמירה עליו אלא גם השתמשו במניפולציות חסרות אחריות, שעד היום לא נחשפו במלואם, כדי לעודד את הרוצח לבצע את זממו."

"לצערי, כצפוי, אחרי ההכרעה החד משמעית בבחירות שהתקיימו בשבוע שעבר, גם היום הזה וביתר שאת נוצל למשחקי ההאשמות הבוטות ששוב גרמו לנו להתרחק מהמטרה המרכזית של היום הזה: לזכור ביחד, לחנך את הילדים שלנו, כולם, על גבולות הדמוקרטיה. אבל אני לא מתכוון היום לשתף פעולה עם המשחק הזה ו״להחזיר לכם״. אני באמת עומד כאן בפניכם, משפחת רבין, אנשי מרכז רבין, מושיט לכם יד ומבקש 27 שנים אחרי, תנו לנו להיות שותפים ליום הזה".

"בואו נחפש את המסר המשותף שיגרום לנו לזכור ביחד, כל עם ישראל, שמאל וימין, חילוניים ודתיים, תושבי תל אביב ותושבי קדומים, אל תתנו להם להפוך את יום הזכרון לרצח ליום של ניצול ציני והתנגחות פוליטית, אל תעשו את זה גם אתם, בואו נחפש ביום הזה את הממלכתי, את המאחד, אל תתעקשו להרחיב עוד ועוד את המפריד. וכן, במדינה דמוקרטית, מותר לנו לחלוק, מותר לנו לזעוק, מותר לנו להלחם על האמונות והערכים שלנו. אבל אסור לנו להרים יד איש על רעהו- תוך תמרור אזהרה משותף לכולנו: רצח ראש ממשלה היה גבול שנחצה ואסור שייחצה שוב לעולם. תהא נשמתו של ראש הממשלה יצחק רבין צרורה בצרור החיים", אמר סמוטריץ' בסיום נאומו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר