המאבקים באופוזיציה

רפורמה משפטית: לפיד הציע פשרה - הותקף, ורץ להסביר

ראש האופוזיציה הציע לנתניהו להקים ועדה נשיאותית, מיכאלי ואיווט ליברמן מיהרו לתקוף אותו - ולפיד פרסם פוסט הבהרה כשהוא כמעט מיואש | כל הפרטים וההכחשות (חדשות, פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
אופוזיציה מסוכסכת | ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר כחול לבן בני גנץ, דיברו היום (שני) בכנסת ופנו לנתניהו בניסיון לשתף פעולה על הרפורמה המשפטית אותה מתכוון להעביר השר יריב לוין, ראשי מפלגות האופוזיציה מיהרו לתקוף ולפיד פרסם הבהרה.

לפיד אמר בפתח ישיבת הסיעה: "הצעתי לנשיא הרצוג להקים ועדה נשיאותית בלתי תלויה, שתגבש הצעה אמיתית, מאוזנת ושקולה, לתיקון ושיפור מערכת המשפט, ולהסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת. הנשיא בוחן בימים אלה את הרעיון. אני מאמין ומקווה שהוועדה הנשיאותית אכן תוקם ותמנע קרע נורא בעם ישראל ואת הרס הדמוקרטיה שלנו".

עוד אמר לפיד: "פירוק ודריסת מערכת המשפט שאותה הממשלה דוחפת בכל הכוח קורעת לגזרים את החברה הישראלית. גם אנשים ששנים דיברו על רפורמה משפטית, מבינים שזו לא רפורמה. זה הרס הדמוקרטיה. אין חולק על כך שיש מה לתקן במערכת המשפט, אין מערכת שאין מה לתקן בה, אבל רפורמה שאותה מוביל ראש ממשלה שנאשם בפלילים, ושרים שהם עבריינים מורשעים, היא רפורמה שאי אפשר להאמין לה. אם רוצים לשפר ולתקן את ליבת מערכת שלטון החוק שלנו, מי שמתקן צריך להיות מעל לכל חשד. התיקון לא יכול להיעשות בידי נאשמים ומורשעים. הוא לא יכול להיעשות בידי מי שיש להם אינטרסים זרים. הוא לא יכול להיעשות בחופזה, בלי איזונים ובלי בלמים, כדי לפתור בעיות פוליטיות".

"ועדה נשיאותית", הוסיף לפיד: "תוכל לשמוע את כל הצדדים, את בית המשפט, את הממשלה, את האופוזיציה, את האקדמיה. במקום הדהירה הפרועה שאנחנו רואים היום, היא תקיים הליך סדור שבסופו תונח על השולחן הלאומי הצעה מאוזנת שתשפר במקום להרוס, תתקן במקום לשבור".

יו"ר המחנה הממלכתי גנץ אמר בישיבה הסיעה: "אני מציע לנתניהו ולחברי הקואליציה לא לעצום עיניים ולא לאטום אוזניים. זה לא עניין של סקרים שבהם מתגלה שרוב הציבור מתנגד למהפכה המשטרית, זה לא עניין של דירוג האשראי שעלול לרדת או של פגיעה בהגנה המשפטית על מפקדי צה"ל בעולם. מה שעומד מולנו הוא קרע אמיתי בעם, מה שעומד מולנו הם הערכים היסודיים שעל בסיסם הוקמה המדינה ומאז היא מתקיימת כדמוקרטיה מהותית".

עוד אמר גנץ: "אני רואה את ההשפעה העצומה של הזעקה הציבורית וההפגנות, ואני מתחיל לשמוע קולות מקרב גורמים בקואליציה שרוצים להגיע להסכמות ולא רוצים "לשפוך את הדמוקרטיה עם המים." יותר ויותר אנשי ימין מדברים על כך, עוד ועוד חברי כנסת לוחשים זאת במסדרונות, וחרדים רבים מבינים את האיום עליהם כמיעוט בעתיד. אנחנו מתחילים לראות את הבקיעים ושמענו שבאנגלית נתניהו כבר מדבר אחרת".

מי שמיהרה לתקוף אותו, היא השותפה הבכירה שלו מרב מיכאלי, שאמרה בפתח ישיבת הסיעה: "אני מאוד מוטרדת מהקולות שמשמיעים גנץ ולפיד. אלה בדיוק הקולות שהמפגינים שלנו מתנגדים להם. אלה בדיוק הקולות שמרפים את ידיהם ועלולים לגרום להם להישאר בבית".

"כל המפגינות והמפגינים האלה לא באו בשביל להתפשר על הדמוקרטיה שלנו. הם לא באו להתפשר על מערכת המשפט שלנו, הם לא באים לנהל משא ומתן עם נאשם בפלילים. הם לא באים לנהל משא ומתן עם מי שמבקש לחסל את מערכת המשפט שלנו, הם לא באים להתפשר עם מי שמנסה להתנקש בדמוקרטיה שלנו. הם לא באים בשביל להתרפס מול נתניהו, ובשביל להציע לו הצעות חמודות שישרתו אותו בניסיון שלו לבטל את המשפט שלו".

"להציע הצעות לנתניהו, לא משנה אם באופן ישיר או דרך מתווך כזה או אחר, זה להיכנע לו. אני מאוד מאוד מוטרדת מהקולות שמשמיעים גנץ ולפיד, לפיד וגנץ. אלה בדיוק הקולות שהמפגינים שלנו מתנגדים להם. אלה בדיוק הקולות שמרפים את ידיהם ועלולים לגרום להם להישאר בבית. לא לפשרה עם נתניהו. אנחנו אומרות בצורה חד משמעית, לא לפשרה עם נתניהו, לא למשא ומתן עם נתניהו, לא להצעות מתנחמדות לנתניהו, לא להתרפסות בפני נתניהו. אסור לאף אחד שנלחם על המדינה שלנו להיכנע לנתניהו. אתם אמורים לדעת את זה, אתם כבר נכנעתם לו בעבר ונתתם לו ממשלה, פעם אחת ב-2013 ופעם אחת ב-2020. אתם אמורים לדעת איך זה עובד".

מי שהחרה-החזיק אחריה הוא חבר הכנסת אביגדור ליברמן שנאם וכתב בחשבונותיו ברשתות החברתיות: "אני קורא לראשי האופוזיציה: צאו מהסרט! אי אפשר להגיע לשום פשרה בנושא רפורמת המשפט. אתם אומרים שהממשלה רוצה להביא את ישראל ל-100% דיקטטורה, אז איזה פשרה אתם רוצים? 50% דיקטטורה?!".

לפיד שנבהל מההתקפה של חבריו למחנה מיהר לפרסם פוסט הבהרה, בו הוא כתב: "לא הצעתי שום פשרה עם הממשלה. לפעמים השיח הציבורי שלנו מייאש ממש. דקות אחרי שהצגתי את הצעתי לכונן ועדה נשיאותית שתגן על המערכת המשפטית מפני האסון שהממשלה מנסה להמיט עליה, יצאו הכותרות והאמירות לפיהן ״לפיד מציע פשרה עם הממשלה״. לא רק שזה לא נכון, ההצעה שלי אמרה בדיוק את ההיפך! הצעתי להוציא את הנושא מידיה של ממשלה עבריינית שיש לה אינטרסים זרים, ולהעביר אותו לידי ועדה ציבורית בלתי תלויה שאותה יכונן הנשיא. ועדה נשיאותית כזו תזכה לאמון הציבור וגם תעצור את התהליך ההרסני שבו ראש ממשלה עם כתבי אישום פליליים חמורים ושרים שהורשעו בעבירות חמורות מפרקים את מערכת המשפט הישראלית ודורסים את כל המבנה הדמוקרטי שלנו. ועדה נשיאותית תראה זאת כחובתה לשמור על הפרדת הרשויות, על עצמאות בית המשפט ועל שלטון החוק. כל הדברים שהממשלה הנוכחית מנסה לפרק ולנתץ".

"אפשר לא להסכים עם הפתרון הזה, אבל מי שאומר שזו הצעה ״להתפשר עם הממשלה״ או שלא הבין את ההצעה, או שהבין אותה ומשקר מסיבות פוליטיות. שני הדברים אינם ראויים", כתב לפיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר