אושר פה אחד | צפו

תעלה לקריאה שנייה היום: הצעת החוק לשלילת אזרחות למחבלים עברה

הצעת החוק לביטול אזרחותו או תושבותו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה הטרור אושרה היום פה אחד לקריאה ראשונה בועדת הכנסת | צפו בדיונים (כנסת)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הדיון היום בוועדה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הצעת החוק לפיה, שר הפנים יוכל לגרש לשטחי הרשות הפלסטינית מחבל שהורשע בפעולת טרור וקיבל על כך תגמול מהרשות הפלסטינית עברה היום (שני) פה אחד בקריאה ראשונה בועדת הכנסת והיא תעלה לקריאה שנייה היום במליאה.

הדיון היום בוועדה

בתום סידרת דיונים אישרה הבוקר, הוועדה המשותפת לשלילת אזרחותו או תושבתו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה הטרור. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה: "שלא יהיו טעויות, מבחינתנו, זה לא משנה אם מדובר בארגון טרור או מפגע בודד. מבטיח למשפחות השכולות שנמצאות אתנו או שצופות בנו עכשיו: החוק הזה יעבור וייעשה פה צדק. בנוסף, לא נאפשר שבזמן שאחינו מדממים למוות, כמה מטרים ליד, משפחות של המחבלים יחלקו סוכריות בשמחה. מחבלים ארורים לא יהיו פה. בהמשך נשים גם לזה סוף. בדיונים קודמים ראינו שגם גורמי הביטחון בעד, גם קואליציה ורוב האופוזיציה. יחד כולנו נשים סוף למחירון על רצח יהודים".

כזכור, ע"פ הצעת החוק, פעיל הטרור או מי מטעמו ובידיעתו, שקיבל מהרשות הפלסטינית, במישרין או בעקיפין, שכר או תגמול בעד מעשה הפרת האמונים יודיע לו שר הפנים על כוונתו לבקש מבית המשפט לבטל את אזרחותו הישראלית, ובית המשפט יבטל את האזרחות. במידה ולא נסתרה החזקה שהוא מקבל את הקצבה מהרש"פ , הוא יורחק מישראל, בתום תקופת ריצוי עונשו, לשטחי הרשות הפלסטינית.

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד תומר רוזנר: "הבאנו את הצעת הייעוץ המשפטי לחוק, תוך שמירה על הליך נאות שמבטיח שלא ייווצרו שגיאות במסגרת ההליך. סבורים שהתכלית שמדינה המקיאה מתוכה מחבלים היא תכלית ראויה. הצע"ח עומדת בסף הראוי. שלילת אזרחות היא החלטה דרמטית, ואנחנו מצמצמים את שיקול הדעת של בית המשפט".

הדיון היום בוועדה

ח"כ זאב אלקין: "הנוסח הזה מבנה את שיקול הדעת של בית המשפט, יפה לקדם את הצעת החוק קדימה שעה אחת קודם. גופי הביטחון יצטרכו לתעדף את הנושא על מנת להשיג מודיעין. השיקול לאן לגרש צריך להיות של מערכת הביטחון, אין בעיה להגדיר את עזה בחוק כאחד היעדים כי מבחינת מדינת ישראל האזור נחשב של הרשות הפלסטינית. מציע להעביר את החוק כמה שיותר מהר ולא לשנות את המסלול, דווקא אם החוק ייכנס לתוקף בצורה חלקה נוכל להתבסס עליו ולהגיש הצעת חוק מחמירה יותר".

ראש תחום ייעוץ, המחלקה למשפט ציבורי במשרד המשפטים, אביטל שטרנברג: "התיקונים שנעשו בהצעת החוק משמעותיים ואנחנו סבורים שעל אף הקשיים בהצעה, היא ככל הנראה עוברת את מבחן החוקתיות. אבל למרות הבדיקות שעשינו לא הצלחנו לקבל מידע האם באמת ניתן מעמד חלופי של ישיבת קבע לאותם אסירים, דבר זה עלול לפגוע בחוקיותו של החוק. חבל ליפול על הפרוצדורה".

בתגובה לדברים אלה אמר ח"כ עמית הלוי: "אנחנו בדיון בכנסת ולא בדיני ראיות ואנחנו קובעים את הנורמות. אנחנו מחליטים שמי שמקבל כסף מהרש"פ, נחשב מבחינתנו כאזרח הרשות הפלסטינית בלי קשר למה שהרש"פ חושבת. קבלת הכסף זאת הראייה הנורמטיבית שאנחנו קבענו כתנאי, לא צריך לחפש זיקה אחרת".

ח"כ לשעבר, מוסי רז תהה: "לאן נגרש בדיוק? בפעם האחרונה שגירשו מחבלים זה רק חיזק את הטרור. מעשי הטרור יוצאים גם משטחים שאינם בשטחי ישראל, כך שההחלטה הזאת לא בהכרח תחליש את מעשי הטרור. אם אנחנו מאמינים שההרתעה הזאת ראויה, אולי נחיל אותה גם על רוצחי ראש הממשלה ורוצחי אמיל גרינצוויג".

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר כץ סיכם את הדיון: לצערי לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור, אבל אנחנו נמנע מהרוצחים השפלים לקבל כסף על רצח יהודים. ואלה שיעדיפו לקבל את הכסף, אנחנו נטיס אותם מכאן. כשאתה מרכין את הראש לטרור אתה מקבל עוד יותר טרור. יש כאלה שמקדשים את המוות ויש כאלו שמקדשים את החיים. אנחנו מתקנים פה עוול היסטורי"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר