הרפורמה המשפטית

האופוזיציה נטשה את הדיון הלילי בוועדת החוקה

בוועדת החוקה הוחלט לקצר את שלב הנימוקים להסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה על החוק לשינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, ובתגובה, האופוזיציה נטשה את הדיון - שיתחדש ב-10 בבוקר (פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הדיון בוועדת החוקה, אמש (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הדיון בוועדת החוקה על חוק יסוד: השפיטה - שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כפי שמציעה הממשלה במסגרת הרפורמה המשפטית, נמשך לאורך הלילה - עד שהופסק בשל החלטת חברי הכנסת מהאופוזיציה לנטוש את הדיון, שצפוי להתחדש הבוקר (רביעי) בשעה 10:00.

במהלך הלילה, הוחלט בוועדה לקצר את שלב הנימוקים להסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה, וזאת באישור הייעוץ המשפטי של הכנסת - לאחר שהוגשו אלפי הסתייגויות.

ממלאת מקום היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד טליה ג'מאל, אמרה בדיון כי "הייעוץ המשפטי לכנסת, על דעת היועצת המשפטית לכנסת, אישר להשתמש בנוהל החריג וזאת בהתאם לכמות ההסתייגויות. הייתה הצעה של חברת כנסת מהאופוזיציה ליו"ר הוועדה להתחיל לפחות בנוהל הרגיל, ואז לראות איך דברים יתקדמו. מלכתחילה הייתה הסכמה של הייעוץ המשפטי לכנסת ללכת לנוהל החריג. בנסיבות שנוצרו ועל רקע בקשות האופוזיציה – אנו מציעים לממלא מקום יו"ר הוועדה לקחת הפסקה ולהגיע להידברות בעניין בין כל הגורמים הרלוונטיים".

ועדת החוקה יצאה להפסקה של 10 דקות ולאחר מכן הדיון חזר בניהולו של מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס, שהודיע כי הדיון יתנהל מעתה על פי החריג לנוהל שנקבע על ידי היועצת המשפטית לכנסת, ולפיו תתקיימנה הנמקות מרוכזות ולאחר מכן תהיינה הצבעות מרוכזות ברצף. לפי הסיכום שהוצג באותה העת, ההנמקות תימשכנה 6 שעות, וההצבעות המרוכזות על ההסתייגויות תחלנה מחר בשעה 9 בבוקר.

ח"כ יוראי להב הרצנו התרעם: "יש פה סטייה ממה שסוכם הערב, אתם עושים מחטף באישון לילה, דורסים את הזכויות שלנו".

חברי האופוזיציה התרעמו על ח"כ פינדרוס שאינו מאפשר להם להמשיך ולנמק את הסתייגויות סיעותיהם במלואן ודורש לדלג בין חברי הסיעות השונות לעניין הנמקת הסתייגויותיהם המהותיות. חברי האופוזיציה טענו כי הגיעו להסכמות על אופן ניהול הדיון ומחו על כך שהוא מסרב לנהל את הדיון בהתאם להסכמות והוועדה יצאה להפסקה.

לאחר שהוועדה שבה מן ההפסקה, יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, הודיע: "נתנו לכלל הסיעות אפשרות להתמקד בהסתייגויות יותר מהותיות. ניתן זמן רב, חלק מהסיעות בחרו לנצלו לדיון בהסתייגויות המהותיות וחלק לא. כרגע אנו עוברים לנוהל החריג של הנמקה מרוכזת והצבעות בסוף.

"יש הסתייגויות שכולנו יודעים שהן מהותיות, ויש חלק שמטרתן הינה לעשות פיליבסטר, וגם זה בסדר. אני מבקש מחברי הכנסת של האופוזיציה שיגידו לי על איזה הסתייגויות הם מעוניינים לבצע דיון מהותי. ההנמקה המרוכזת תסתיים בשעה 10 בבוקר, אז נתכנס להצבעה על ההסתייגויות. יינתן זמן, בין אם עד 10 בבוקר ובין אם לאחר מכן, להנמקה והצבעה על ההסתייגויות המהותיות שהאופוזיציה תבקש".

לאחר התייעצות של חברי האופוזיציה, החליטו לוותר על הנמקותיהם להסתייגויות שהוגשו ועזבו את דיוני הוועדה, במחאה על הודעתו של יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, על העברת הדיון למתכונת של החריג לנוהל הקובע הנמקות מרוכזות שבסופן הצבעות ברצף.

ח"כ יואב סגלוביץ' אמר כי "האירוע הזה הוא מבחינתו האירוע המשפטי החשוב ביותר שהיה אי פעם במדינת ישראל. התהליך שתנהל פה לא מקובל בשום קנה מידה. אין לנו כוונה להשתתף בהצגה הזו ובחלוקה שהוצעה על ידי יו"ר הוועדה. נעשה כל מה שאנו מסוגלים במגבלות מה שהתקנון מאפשר לנו. לכן לא נשתתף בחגיגה הזו – ונגיע מתי שיהיו הצבעות".

בשל כך, יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, הודיעה כי הוועדה תצא להפסקה עד השעה 10 בבוקר, אז היא תתכנס לשם הצבעות על ההסתייגויות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר