בנק ישראל: מתפתחת בועת נדל"ן מסוכנת

המתנתם לירידה במחירי הדירות? כעת הירידה נראית רחוקה מאי פעם. מחירי הדירות עלו לרמה הגבוהה של 2011. בנק ישראל חושש מבועת נדל"ן מסוכנת והוציא הגבלות על שוק המשכנתאות (כלכלה)

ניסים בן חיים | כיכר השבת |
נגיד בנק ישראל: סטנלי פישר (צילום: פלאש 90)

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הכריז אתמול (ב') על הורדת הרבית ב-0.25% לרמה של 2%. במקביל הכריז בנק ישראל הגבלות על שוק המשכנתאות. הבנק חושש כי בועת נדל"ן מסוכנת מתנפחת. בהודעה הדרמטית נאמר כי הבנקים לא יוכלו לתת משכנתאות בשיעור של יותר מ-75% לרוכשי דירה ראשונה, 70% לרוכשי דירה שנייה ו-50% לרוכשי דירה להשקעה ותושבי חוץ.

הכלכלה הישראלית קוצרת ציונים לשבח מחברות דירוגי האשראי ברחבי העולם, אך אנחנו כאן בבית משלמים על זה ביוקר. ביוקר המחיה, בירידה בשכר וכמובן ביוקר הדיור שכבר מזמן אינו בר השגה.

בבנק מציינים כי חלק גדול מהמשברים הפיננסיים שהתרחשו במדינות אירופה החלו ממתן אשראי מוגזם בתנאים שלא שיקפו את הסיכונים המתפתחים בשוק הנדל"ן.

מחד בנק ישראל חייב לשמור על ריבית נמוכה בכדי להתמודד עם האטה בצמיחה (שכעת עומדת על נותן טוב של 3%). אך מאידך הריבית הנמוכה מביאה לגידול לא נכון בעיסקאות בשוק הנדל"ן בעקבות הריבית הנמוכה.

ההתפתחויות הנוכחיות משליכות על רמת הסיכון הגלומה בתיק האשראי הבנקאי. בבנק ישראל טוענים כי גידול מואץ של תיק האשראי לדיור במאזני הבנקים מערער את יציבות המערכת הבנקאית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר