בית שמש: הקבלנים בונים, העמותות החרדיות עדיין לא

המגרשים לבניית 1,355 יחידות דיור ברמת בית שמש ג' הוכשרו לפני זמן מה, אך בעוד הקבלנים בונים במרץ וחלקם אף צפויים להתאכלס בעוד כמה חודשים בלבד, העמותות החרדיות טרם החלו בבנייה והרוכשים דרכם יתעכבו בקבלת הדירה ויאלצו לשלם שכירות עוד חודשים ארוכים (נדל"ן)

מישאל לוי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

הקבלנים בונים במרץ, העמותות החרדיות מתמהמהות וטרם החלו בבניה, זו תמונת המצב ברמת בית שמש ג', לפי בדיקת 'עסקים' של 'מעריב'.

1,355 יחידות דיור ברמת בית שמש ג' שווקו בחודש פברואר 2010 על-ידי משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל. במכרז זכו מספר קבלנים ו-8 עמותות חרדיות.

גורם בעיריית בית שמש טוען בשיחה עם 'מעריב' כי שמונת העמותות החרדיות מאוגדות תחת עמותה אחת בראשותו של איש העסקים מנחם כרמל, שעמד בראש ועדת הדיור של 'דגל התורה'.

בעוד בפרויקטים של הקבלנים, הבניה נמצאת בעיצומה וחלקם אף צפויים להתאכלס בעוד כמה חודשים בלבד, הרי שאצל העמותות החרדיות, תנופת הבניה נעדרת מהמגרשים.

המשמעות היא כי מי שרכש דירה מקבלן, יקבל את המפתחות בתוך מספר חודשים, זמן רב לפני רוכש הדירות מהעמותות, כאשר ככל-הנראה מדובר בהפרש של יותר משנה, למרות שהמגרשים נמסרו בטווח זמן דומה.

לרכישת דירה מעמותה, יש מאפיינים חיוביים בין היתר בכך שהדירה נמכרת במחיר נקוב מראש, שהוא בדרך כלל זול יותר מזה שהקבלנים מציעים. אך בעוד הקבלן נושא בכל תשלום על עיכוב או שינוי בבנייה, הרי שרוכש דירה מעמותה ייאלץ לממן מכיסו את התוספת.

כעת מתברר כי ישנו פן נוסף, כאשר רוכשי הדירות מהעמותות ייאלצו לשלם במשך חודשים ארוכים שכירות דירה, עד אשר דירתם תהא מוכנה, לעומת הרוכשים מקבלנים, שיקבלו את דירתם זמן רב קודם לכן.

נדב ליסובסקי, סמנכ"ל השיווק של ב. יאיר, מסביר ל'מעריב' כי "הוצאת ההיתר לא הייתה פשוטה. התגלה צורך בשינוי קו בניין ונדרשנו להוצאה נוספת של מיליון שקל בגין היטלי השבחה. לעומת זאת, קבוצות רכישה מתקשות מאוד להתמודד עם מצבים כאלה וצריכות לאסוף כסף מהרוכשים. הקשיים צצים בעיקר עד קבלת היתר הבנייה והעלייה על הקרקע. כל שינוי קטן מצריך עלויות נוספות".

יקי אמסלם, מנכ"ל חברת אלמוג כ.ד.א.י, מסביר כי "95% מהפרויקטים בשכונה המצויים בשלב ביצוע מתקדם הם של קבלנים. גם אם עמותה התחילה בביצוע, הבנייה בחיתולים. ההבדלים המהותיים הם בלוחות הזמנים. עם זאת, העמותות פונות לקהל חרדי והן הציעו דירות ב700- אלף שקל בסטנדרט נמוך, ואילו אנחנו מציעים דירות ב-1.2 מיליון שקל בסטנדרט אחר".

ממשרד השיכון נמסר כי "ככלל ההבחנה נכונה והעמותות ברובן מתקדמות פחות מהקבלנים. הדבר נובע בעיקר בשל השינויים שהעמותות ערכו בתכנון, ואלה דרשו זמן ארוך יותר לקבלת האישורים המתאימים".

בעיריית בית שמש מסרו כי "רוב חברות הבנייה והעמותות שזכו במכרזים מצויים באמצע הבנייה. מטבע הדברים יש מי שפועל בקצב מהיר ומתקדם יותר ויש מי שפועל בקצב מהיר פחות, זאת בהתאם למכלול נתונים וגורמים שונים, כמו מועד קבלת המגרש מידי המינהל לאחר סיום עבודות הפיתוח בו, הגשת בקשות לשינוי תוכניות בניין עיר והתאמת התוכניות. בסך הכל ההתקדמות בבנייה ובמכירת הדירות הינה בהתאם לצפי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר