פרסום ראשון

הבנקים למשכנתאות: אין הלוואה ללא אישור המינהל

בעקבות החלטת הממשלה על הקפאת הבנייה ביו"ש, החלו בנקי המשכנתאות, להתנות מתן הלוואה לרכישת דירה מחוץ לקו הירוק, בהצגת אישורי בנייה מהמינהל האזרחי. המשמעות: בהיעדר משכנתא, יאלצו מאות משפחות שרכשו דירות בפרוייקטים המוגדרים כ´בעייתיים´, לחתום על ´ביטול חוזה´ (כלכלה)

אהרון אבוטבול | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

פרסום ראשון: הקפאת הבנייה הגיעה גם לבנקים. בימים האחרונים מסרבים בבנקים למשכנתאות, להעניק הלוואות לרכישת דירה מעבר לקו הירוק, ללא הצגת אישור מהמינהל האזרחי.

משמעות ההחלטה, הינה מכה לזוגות הצעירים בערים החרדיות. ההחלטה הגורפת אינה מוגבלת רק לרכישת דירות חדשות, והיא חלה גם על הלוואות המיועדות לתוספות בנייה, ואפילו על סגירת מרפסות. מעתה, אין משכנתא בשטחים, ללא הצגת אישורים.

הפגיעה ביכולת המימון, מהווה רף חדש בהקפאת הבנייה. באזורים רבים ביו"ש ישנם מבנים רבים שהמשך הבנייה בהם שנויה במחלוקת. ובהיעדר הסכמה, המשיכו רבים מן הקבלנים בבנייתם, מתוך תקווה לסיים לפחות את מה שכבר החלו.

הגזירה החדשה מהווה מחסום של ממש ביכולות השיווק של הקבלנים לרוכשים פוטנציאליים, כאשר הקושי הרב באישור משכנתא, יגרום לקשיים רבים ביכולות השיווק, גם של דירות שנבנו בהסכמה מליאה ואין לגביהם כל טענה.

מבדיקה שערך 'כיכר השבת' עולה, כי ההוראות החדשות בבנקים למשכנתאות, תקפות באופן גורף על כל החפצים דירות בישובים ממעבר לקו הירוק, או לחלופין תושבים המעוניינים לקבל משכנתא מהבנק לצורך סגירת מרפסת.

יש להדגיש, כי ככל הנראה, אין המדובר ביוזמה עצמאית של הבנקים, המנסים לעגן כך על ביטחונותיהם, אלא בהנחיה שיצאה מטעם המינהל האזרחי, האוסרת על הבנקים את הענקת המשכנתא מחוץ לקו הירוק, בהיעדר אישור המינהל האזרחי.

לצורך בדיקת ההוראה החדשה, פנה כתב 'כיכר השבת' לסניף 'בנק ירושלים', כשהוא מציג עצמו כלקוח החפץ במשכנתא לרכישת דירה.

שלום, אני מתעתד לרכוש דירה בפרויקטים בביתר או מודיעין עילית, לפני חתימת החוזה רציתי לברר, האם לאור ההקפאה האם צפויה לי בעיה באישור המשכנתא?

"תלוי היכן, בפרויקטים שלא אושרו ע"י המינהל האזרחי, לא נוכל להעניק לך משכנתא משום שאנו אמונים על החוק, שלא לתת משכנתאות באזורים מעבר לקו הירוק".

באיזה פרויקטים אתם כן מאשרים משכנתאות?

"אך ורק בשטחים שאושרו ע"י המנהל האזרחי. מי שמעוניין לקבל הלוואה, עליו להביא מסמכים מפורטים מהחברה, המאשרים את חוקיות הבנייה, רק כך נוכל לאשר משכנתא".

ואם אני מעוניין להרחיב את דירתי הקיימת כבר, וזקוק להלוואה מהבנק לשם כך?

"אם קיבלת את אישור המנהל האזרחי ותגיש לנו מסמכים המוכיחים זאת, אין לנו בעיה לאשר לך, אולם מכיוון שהמינהל לא מאשר כיום הרחבת וסגירת מרפסות, גם אנו לא נוכל לפעול בניגוד לחוק, ולכן לא נאשר משכנתאות בשטחים הללו עד לסיום ההקפאה".

מתי נודע לכם על כך?

"בשבוע האחרון קיבלנו הוראה מפורשת מההנהלה. בעקבות כך, אנו ממליצים לציבור המעוניין ברכישת דירה, לרכוש דירות יד שנייה".

כתב 'כיכר השבת' שפגש השבוע כמה אברכים היוצאים מאוכזבים משערי אחד הבנקים - לאחר שקבלו תשובה שלילית לבקשת המשכנתא, שמע מהם דברים קשים, נוכח הבשורה שקבלו. "מדובר באסון, שהנציגים שלנו שותקים לנגדו. צריך לזעזע את הח"כים החרדים שיפעילו לחצים לביטול הגזירה" אמר לנו אחד מהם.

ל'כיכר השבת' נודע גם, על מספר זוגות צעירים במודיעין עילית וביתר עילית, שרכשו דירות בפרויקטים המוגדרים כבעייתיים וכשנויים במחלוקת, וכעת – בעקבות היעדר האפשרות לקבל משכנתא, יאלצו אותם זוגות לבטל את חוזה הרכישה, תוך תשלום קנס כבד של אלפי דולרים, בגיל ביטול החוזה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר