לפני ששוכרים: מסכימים שבעל הבית יבקר אתכם?

זה נשמע אולי פרט חסר ערך, אך לפני חותמים על חוזה שכירות יש לוודא גם את הפרט הזה. האם תסכימו שבעל הבית יערוך ביקור פתע בנכס ששכרתם ממנו? וגם: על אופציית הארכת שכירות, נקודת יציאה, אחריות על רהיטים, תיקון ציוד שהתקלקל, ועל שינויים בדירה (שכירות)

אילוסטרציה (פלאש 90)

מהו תהליך שכירת הדירה, ומה עליכם להכניס לחוזה על מנת להגן על זכויותיכם?

שכירת דירה נשמעת, קצת פחות מחייבת ומפחידה מאשר קנייה, אך גם היא ענין כלל לא פשוט. אז נכון שאתם אולי מוכנים להתפשר על עניינים כמו יופי ונוחות, כי ממילא הדירה לא תישאר שלכם, אבל יש דברים שאסור לותר עליהם. הסיכום על התשלום, אופן התשלום והחתימה על החוזה -מוכרחים להעשות בצורה טובה וחכמה - כזו שתמנע מכם בעיות בלתי נעימות בעתיד.

אופן התשלום

קיימות מספר צורות אפשריות לתשלום:

1. תשלום בצ'ק או במזומן בתאריך נקוב שנקבע בחוזה השכירות. שיטה זו נוחה לשוכר, אך לעיתים אינה בטוחה מספיק למשכיר, ויש לשים לב לכך.

2. תשלום לתקופת זמן מראש: בכל פרק זמן שנקבע משלם השוכר תשלום מראש לתקופה שסיכם עליה עם המשכיר (למשל תשלום לשלושה חודשים מראש).

3

. שיטה נפוצה מאד: השוכר נותן צ'קים דחויים לכל תקופת השכירות, והמשכיר יכול לפדות אותם בתאריך הנקוב. מבחינה חוקית, אין אפשרות לבטל את הצ'קים הללו, ולכן אין בהם סכנה למשכיר. אם אתם נוקטים בשיטה זו, וקבעתם ששכר הדירה יהיה בצמוד לדולר, חשוב לשים לב ולקבוע בעת חתימת החוזה, על פי איזה שער יתבצע התשלום: האם על פי שער הדולר בעת החתימה על החוזה או על פי השער ביום פירעון הצ'ק החודשי בקיזוז ההפרשים בתום תקופת השכירות -או אולי בכל שיטה אחרת שתקבעו.

בטחונות וערבויות על התשלום

המשכיר מעוניין להבטיח את עצמו, שהשוכר לא יאחר או יימנע פתאום מלשלם לו שכר דירה, ולא יגרום לנזק בלתי סביר לדירה – וזו זכותו המלאה. על כן קחו בחשבון שייתכן וידרוש מכם בעת חתימת החוזה עריבות כספית כלשהי. הערבויות הנפוצות הן: ערבים, ערבות בנקאית, שטר חוב או צ'ק בטחון. ישנם בעלי בתים שמגדילים לעשות, ודורשים אפילו יותר מסוג אחד של ערבות.

בעלות על הדירה

לפני החתימה על החוזה יש לברר היטב האם המשכיר הוא אכן בעליה החוקיים של הדירה. אף אחד לא רוצה שהבעלים האמיתיים יופיע פתאום, וידרוש ממנו אחר כבוד לפנות לו את דירתו.

חוזה השכירות

אומנם נוסח החוזה קיים ודי אחיד, אך יש מספר נקודות שחשוב לשים לב אליהם:

1. בעל הדירה יהיה מעוניין לעיתים לקנוס אתכם על איחור בתשלום. ודאי שהקנס אינו מוגזם מדי, ושהמשכיר יוכל לדרוש אותו רק אם לא שילמתם לו גם לאחר תקופת התרעה שתסכמו עליה.

2. אופציה להארכה - חשוב מאד לקבוע שיהיה ניתן להאריך את השכירות בפרק זמן נוסף – בדרך כלל באורך הזמן של התקופה הראשונה – באותם תנאי שכירות. כך נמנע את האפשרות שהמשכיר יחליט להעלות לנו את שכר הדירה, במידה ונחליט להישאר תקופה נוספת או שימצא שוכר חדש שמוכן לשלם לו יותר, ויהיה מעוניין "להעיף" אותנו מן הדירה.

3

. אופציה ליציאה - השוכר חייב לשלם על הדירה בכל תקופת השכירות, בין אם הוא משתמש בה ובין אם לאו. לכן מומלץ לקבוע בחוזה סעיף האומר שנוכל לעזוב את הדירה במידה ונמצא לה שוכר חילופי או במידה והודענו לשוכר מראש, ועברה תקופת הזמן עליה סיכמנו איתו - תקופה שמאפשרת למצוא שוכר חדש לדירה.

4. כדי שבעל הבית לא יפתיע בגירוש פתאומי מהדירה- קבעו בחוזה כי הוא חייב לתת לכם מראש התרעה מספיקה כדי להתארגן.

5. תיקון ציוד בדירה - יש לדאוג לכך שהאחריות לתיקון הציוד בדירה, במידה ויהיה בכך צורך - תחול על המשכיר. בכל מקרה, כדאי לבדוק עוד לפני חתימת החוזה שהכל תקין: החלונות שלמים, התריסים נסגרים, הברזים אינם מטפטפים וכדומה. במידה ויש צורך בתיקון- אתם כבר יודעים למי צריך לפנות.

6. אחריות על רהיטים וציוד - ראשית, חשוב למנות ולפרט בחוזה בדיוק את רשימת הריהוט והציוד שהמשכיר משאיר בדירה.

שנית, חשוב לוודא, כי כל נזק שייגרם לריהוט או לציוד שלא באשמת השוכר או כתוצאה מבלאי סביר – האחריות עליו לא תחול על השוכר. הרי אין סיבה שתשלמו על מכונת כביסה מיושנת שהחליטה לשבוק חיים דוקא כשאתם שוכרים את הדירה.

7. צריך להביא בחשבון כי המשכיר עלול למכור את הדירה יום אחד לאדם אחר. יש לוודא כי גם במצב כזה לא ייפגעו הזכויות שעליהם סיכמתם עם בעל הדירה המקורי.

8. במידה ואתם מעוניינים לבצע שינויים או שיפוצים כלשהם בתוך הדירה, בדקו כי בעל הדירה אכן מסכים לכך.

9. ביקורי פתע - כן, זה רציני. אם אתם לא רוצים לחיות כל הזמן במתח, שמא בעל הבית יחליט להפתיע אתכם בביקור ביקורתי מאד, מותר לכם להכניס לחוזה סעיף שמחייב אותו להודיע על ביקוריו יום או יומיים מראש.

10. בדרך כלל, מחייב בעל הדירה את השוכר, לבצע שיפוצים בדירה בתום תקופת החוזה. מה שעליכם לעשות, הוא לוודא שמדובר רק בשיפוצים חיצוניים קוסמטיים, כמו סיוד, ולא בשיפוץ כללי של צנרת ותשתיות.

וכעת, לא נותר לנו אלא לאחל שתפיקו הנאה מהדירה השכורה. וגם אם חלילה לא, התנחמו בכך שהיא רק זמנית ותוכלו להשתמש בעצות הללו לדירה הבאה שתשכרו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר