הצרות של קבוצות הרכישה

המועד של "תוך שלוש שנים" הולך ומתקרב, גם מירידת מחירים אם תתרחש הם לא יוכלו להנות, כי ההון העצמי כבר הלך. האם תם עידן קבוצות הרכישה? בחברת משקלתא - משכנתא בדרך הקלה למשל, מלווים כמה מקבוצות אלו, וחווים יחד עימם את הקושי, את הסחבת ואת העיכובים הרבים. על אף שהקבוצות עדיין לא הגיעו לשלב המימון. במשקלתא אף העניקו טיפול מלא עד לביצוע

יוני גבאי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

לפני כשנתיים, בתקופה זו של תחילת החורף, החל משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל, לצאת בשטף של מכרזים על קרקעות של המינהל.

זכורים לרבים המכרזים הגדולים לאלפי יח"ד ברמת בית שמש ג', אלפי בתי אב התאגדו להמצאה התורנית בשם "קבוצות רכישה". עפ"י החישובים דאז, אמורה הייתה ההתאגדות תחת קבוצות רכישה לחסוך בהרבה מאד הוצאות, מה שיביא לעלות יחידת דיור נמוכה יותר.

בפועל, למשחק זה נכנסו גורמים רציניים, וגם גורמים פחות רציניים. יש התאגדויות של "קבוצות רכישה" הנמצאות בניהול אנשים בעלי ניסיון וקבלות בידיהם, וישנם כאלו שזו להם טבילת האש הראשונה בתחום הבנייה. הבנקים לא היו מעורבים בהליך רכישת הקרקע, והמימון אם כן, מאיפה? תבינו: ממחותנים בעלי משפחות או מזוגות צעירים שחסכו מעט.

הכל היה טוב ויפה באם היינו רואים את הטרקטור מתחיל לחפור, מה שלא קרה עד עצם היום הזה. ושלא באשמת אף אחד, וודאי לא באשמת מנהלי הקבוצות. אנשי המכירות באגפי הנדל"ן בבנקים שמיהרו ורצו לקבוע מועד לפגישה עם מנהלי הקבוצות גרמו להם לתחושה שכביכול הבנק 'רודף' אחריהם; "רק קחו את המימון ובואו אלינו".

בפועל, איש המכירות או המשווק קבע להם פגישה עם מנהל התחום בבנק. על המדוכה יושבים כבר חודשים ארוכים מורשי האשראי, עורכי הדין מהמחלקות המשפטיות. מנהלי הקבוצה נדרשים להביא עוד מסמך ועוד מסמך, השמאי ממתין לשינוי התב"ע הסופית ,להסרת ההתנגדויות, לקבלת אישורים עקרוניים, להיתרי בניה, וכניסה להליך קבלת היתרי בנייה כחוק.

המימון שניתן בינתיים מאנשים פרטיים - לא אבד, בכסף הזה נרכשה קרקע ליח"ד, אולם כרגע המדובר הוא באדמת טרשים, והמועד של "תוך שלוש שנים" הולך ומתקרב, גם מירידת מחירים אם תתרחש הם לא יוכלו ליהנות. כי ההון העצמי כבר הלך.

בחברת משקלתא - משכנתא בדרך הקלה למשל, מלווים כמה מקבוצות אלו, וחווים יחד עימם את הקושי, את הסחבת ואת העיכובים הרבים. על אף שהקבוצות עדיין לא הגיעו לשלב המימון. במשקלתא אף העניקו טיפול מלא עד לביצוע של קבוצת הרכישה הגדולה הראשונה שע"י אגודת "גבעת ירושלים". על אף אין ספור עיכובים ומכשולים שהציבו בפניהם הרשויות והבנקים, מספרים בחברה, עומדים עתה בס"ד, לקראת סיום מימון הקבוצה והתחלת האצת הבניה.

לאחרונה פורסם כי נגיד הבנק רטן על כמות המכרזים הגדולה העלולה להציף את השוק יתר על המידה ולגרום לירידת מחירים בלתי נשלטת. צר לי, אך אוכל להרגיע את הנגיד בדבר חששותיו, שר השיכון יכול להכפיל את המכרזים, אך עד שהם יגיעו לכלל התחלות בניה, ובוודאי עד שבתים אלו יאוכלסו ויירד הלחץ מהבתים הקיימים, יעברו עוד הרבה מאד שנים, יתחתנו עוד מאות אלפי זוגות, והמחסור – רק יחריף. ירידת מחירים – לא לאורך זמן!

על נציגי הציבור להתעשת, ולפעול במלוא הקיטור נגד הבירוקרטיה ההרסנית אשר מביאה את כולם לשום-מקום!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר