חסים על ממונם של ישראל

"איך הוא לא מתבייש?" | כך תדעו שהמוסכניק משקר ומנסה לעקוץ

תיקון בעלות 250 שקלים הפך במהרה למעל אלף שקלים, כשהמוסכניק מקפיץ את המחיר ודוחף עוד ועוד תיקונים לאברך המבולבל שכמו רבים מהנהגים, לא ממש מבין מה המוסכניק אומר • על מוסכניקים שקרנים ו-11 טיפים שיעזרו לכם לא להיעקץ במוסך (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
האם הוא מראה לכם מה הוא עושה עם כל חלק? (צילום: שאטרסטוק)

עמדתי שם וראיתי את חוסר האונים המשווע שלו. אברך, עם גמרא 'ובלכתך בדרך' קטנה על ידו, החזיק פלאפון כשר וחייג לאמא שלו. באי נעימות גדולה הוא אמר לה שהטיפול יצא כך וכך (סכום של מעל אלף שקלים) ו"רק אם את יכולה, זה ממש יעזור לי". הוא הביא למוסכניק את מספר כרטיס האשראי והקלה קטנה נראתה על פניו.

>> המגזין המלא - פרשת בהר בחוקותי

ברגע זה חשבתי לעצמי 'איך הוא לא מתבייש'. ורק בשל חוסר הידע שלי במכונאות – כאשר גם אם הייתי יודע, הוא עשוי כמובן לטעון אחרת – לא נציין את שמו של בעל המוסך מהעיר ביתר.

איך הוא לא מתבייש לקחת כמה אלפי שקלים מאברכים שזה הלחם והחלב של הילדים שלהם - על תיקונים שהוא 'המציא' להם במקום.

לא, אין ספק. ברור שהיה מה לתקן ברכב. אבל פה הוא הוסיף 'תיקון דחוף', שם הוא אמר שחייבים להחליף 'תפוחים' ובקיצור על תיקון של 250 שקלים מקסימום, הוא הצליח לבוד על האברך המבולבל ולקחת ממנו למעלה מאלף שקלים.

מ-300 ש"ח ל-1400 ש"ח - ברגע

"ההגה השמיע לי רעשים מוזרים כל פעם שסובבתי אותו ימינה", מספר דב בשיחה עם 'כיכר השבת', "הגעתי אליו (בעל המוסך מביתר, אתו פתחנו את הכתבה. א"ט) הוא הזיז את הרכב, פתח פנס, הוציא את הגלגלים ואמר לי שצריך להחליף גם את הברזלים המכוונים את ההגה וגם את הצמיגים הקטנים שיש שמה ליד ומהר כי זה מסוכן, הם כמעט נקרעים. זאת ועוד: לא רק בצד ימין – אלא בשני הצדדים.

"בהתחלה חשבתי שזה תיקון של שלוש מאות וחמישים שקלים ומהר מאוד המחיר קפץ לחמש מאות וחמישים להחלפת ברזל בכל צד והחלפת הצמיגים, כל אחד מהם מאה וחמישים שקל והנה אנחנו עומדים על תיקון של אלף וארבע מאות שקלים".

מה עשית באותו רגע?

"בהשגחה פרטית הגעתי עם אשתי ומשהו שם לא היה נראה לה. היא אמרה לי שנחשוב על זה ובינתיים נלך למקום אחר. הקשבתי לה. ותדע לך שאם אתה עושה כתבה עם טיפים איך בעלי מוסכים לא יעקצו אתכם – הטיפ הראשון חייב להיות להקשיב לאישה", דב מחייך ואני רושם. מה שנכון – נכון.

"למעיישה", הוא ממשיך לספר, "הוא הלחיץ אותנו ש'אל תיסעו הרבה. זה מסוכן'. אבל עלינו על הרכב ולמחרת נסעתי למוסך בירושלים. כל הזמן הזה אני נוהג בזהירות כי אני מפחד שישברו לי הברזלים של ההגה, מה אני מבין...

"כשהגעתי למוסך בירושלים המוסכניק מסתכל על הרכב. מזיז, פותח פנס ואומר צריך להחליף את הברזלים בשני הצדדים, כמו שהמוסכניק בביתר אמר, ו'זה נראה לי יפתור לך את הבעיה'. אומר המסוכניק. 'כמה זה עולה', שאלתי. הוא ענה: 'כולל עבודה – 300 שקלים'.

"'האם צריך להחליף עוד משהו? אולי גומיות?', עזרתי לבעל המוסך למצוא לי בעיה חדשה. 'לא', הוא ענה חד משמעי. 'זה לא מסוכן לרכב?', שאלתי. 'מה פתאום? הגומיות שלך בסדר גמור'. אמר, והשאיר אותי בהלם. יכולתי לשלם אלף ארבע מאות שקלים סתם. כי לבעל המוסך בביתר קל היה לעבוד עלי. וכמובן. הרכב נוסע כעת, בחסד ה' והמוסכניק בלי בעיות ורעשים".

מטורף. במקום לשלם על כל ברזל 550 שקלים, יצאת עם שני ברזלים חדשים ב-300 שקלים...

"נכון. זה השאיר אותי בהלם. המוסכניק עוד 'התנצל' בפניי שהוא לוקח שלוש מאות כי זה גם כולל זמן עבודה. כמעט חיבקתי אותו מהתרגשות.

"חייבים לזכור שהמוסכניק הוא לא 'המילה האחרונה' בסיפור. כדאי תמיד להתייעץ. לקבל עוד הצעת מחיר. ללכת למקום אחר ולוודא בדיוק מה צריך לטפל".

איפה האריזה?

"נכון. הוא חרדי משלנו. אבל הוא עוקץ על ימין ועל שמאל וזהו. הפסקנו ללכת אליו", מספר לוי, שגם הוא טיפל אצל המוסכניק בביתר. "התחלנו אצלו עם צמיגים. הוא שם לנו של 2021, הרי כתוב עליהם את השנה. אחר כך הבאנו את הרכב לתיקון והלכנו. ייתכן שבזמן הזה הוא החליף צמיגים. כאשר באנו אליו עם בעיה בצמיגים בפעם אחרת, הוא אמר שאנחנו צריכים להחליף את הצמיגים. מסתבר שהיה כתוב עליהם 2019.

"צעקנו עליו. אמרנו לו שהוא עצמו שם לנו צמיגים של 2021, אבל הוא ענה 'לא החלפתם אצלי בכלל. לא יודע על מה אתם מדברים'".

"ובכלל", ממשיך לוי לשתף, "עשינו טיפול של כאלפיים שקל. הוא בא ואמר בואו תשלמו לי פחות ואני אנפיק לכם קבלה רק בשלוש מאות שקל. לנו זה קורץ – כי הטיפול יוצא יותר זול, אבל לתיקון הבא אין הוכחה מה הוא תיקן בפעם שעברה וכך יוצא שתמיד היינו מתווכחים מה היה פעם קודמת בלי שיש לנו איך להוכיח מה באמת נעשה אצלו".

"דבר נוסף", מציין לוי, "תמיד הוא היה נותן לנו כל מיני דברים כשהם פתוחים. מעולם לא ראינו את החבילה. לדוגמה, מנורה או מצבר. תמיד הוא הביא את זה פתוח. אולי המחיר זול יותר, אבל כנראה זה יד שנייה ואז אחרי כמה חודשים צריך לבוא אליו שוב".

"במוסך אחר שהלכנו אליו בירושלים ראינו עולם חדש: כל מה שהוא לא מביא לך – זה מאריזה סגורה. הוא פותח הכל לידך", חותם לוי את השיחה.

(צילום: Logan Meis on Unsplash)
>> 11 טיפים שימנעו מהמוסכניק לעקוץ אתכם

השוואת מחירים

מעל הכל, כאמור בכתבה, השוו מחירים! ברור הדבר שאין תחליף מללכת בעצמך עם הרכב למוסך ולהראות למוסכניק את הבעיה בעיניים, אבל גם משאל טלפוני עשוי לעזור במקרה הזה, כדי לקבל לכל הפחות אינדיקציה כמה בערך התיקון אמור לעלות.

שקיפות

אם בעל המוסך מסביר לכם מה הבעיה של כל דבר שדורש תיקון – זה סימן למוסך אמין. אם הוא גם ממליץ לכם איך למנוע את הבעיה להבא (או איך היה ניתן היה למנוע את הבעיה בעבר) זהו גם סימן טוב למוסך אמין.

ביקורות בגוגל

חפשו ביקורות בגוגל. בעידן של היום, מי שלא אמין, קשה יהיה לו להסתיר את עצמו, ובעיקר: מי שאמין – אנשים נותנים את הפידבק הראוי ומחמיאים בגדול.

דוחף מוצרים

אם המוסכניק מנסה לדחוף עוד מוצרים ותוספות שאינן חשובות לתיקונו המיידי של הרכב – ייתכן כי הוא איננו אמין.

מחירון

אם תלוי על הקיר מחירון של תיקונים - סימן שמדובר במקום אמין. כאן לא ישלפו לכם מהמותן כמה יעלה הטיפול. ברור שקשה לקבוע מחירון קבוע למוסך, כי כל רכב דורש טיפול אחר, אך אם לתיקונים הבסיסיםי יש מחירון – סימן טוב הוא שגם המקום כולו מתנהל למישרין.

חשבונית

אם על כל חלק חילוף בעל המוסך מפרט כמה זה יוצא בחשבונית לתשלום – סימן טוב הוא למקום אמין. מדובר באחד שלוקח מחירים אחידים לכולם ולא ממציא מהמותן.

חברים

אין טוב מלדעת מי מוסכניק אמין יותר מאשר כזה שחברים המליצו עליו. שאלו את החברים על מי הם ממליצים ואם כמה מהם המליצו על מישהו – אז הוא בכלל מוסכניק טוב. והיי... אל תשכחו למסור לו ד"ש מהחבר שהפנה אתכם.

מוסך מורשה

המחירים אומנם יכולים להיות יקרים יותר, אבל הסיכוי שיעבדו עליכם במוסך מורשה - קטן יותר.

מעורבות

בדיוק כמו שמורה יתייחס טוב יותר לילד שהוא יודע שההורים שלו מעורבים במה שנעשה בכיתה ושואלים מעת לעת על הילד שלהם, כך כדאי שתהיו גם אתם. ככל שתעמדו ליד המוסכניק (לא קרוב מדי. לא להציק) ותגלו מעורבות – כך היחס שלו אליכם יהיה שונה מאחרים שבכלל לא מתייחסים לרכב.

לדוגמה: המוסכניק אומר לך על חלק כלשהו שהוא שחוק? בקש לדעת מה שם החלק, כתוב בגוגל מה התקן הנדרש על מנת להחליף את אותו החלק. ייתכן שלעיתים בכלל לא דחוף להחליף את החלק כרגע (ובאותה נשימה, ייתכן בהחלט שכבר דחוף היה להחליף את החלק מזמן).

לדעת על המוצר

כהמשך: בקשו לדעת כל דבר מהו, מה רמת הסיכון שדחוף להחליף אותו, כמה עולה חדש, כמה עולה יד שניה. גם אם אתם לא מבינים את כל המונחים, בכל זאת כדאי להראות שאתם בעניין.

אחריות

מה עם האחריות?! לשנה? שלושה חודשים? אם אין בכלל אחריות – ייתכן שמדובר במוסכניק לא אמין. אם הוא מוכן לקחת אחריות, סימן שהוא מאמין למעשה ידיו ואפשר לסמוך עליו.

סעו בדרכים ישרות!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר