סקירה ביטחונית

ראש אמ"ן מזהיר: אסד מתכונן לשימוש בנשק כימי

ראש אגף המודיעין בצה"ל, אלוף אביב כוכבי, מסר סקירה ביטחונית בכנס הרצליה בה התייחס לאיומים האזוריים, במהלכה הזהיר כי "אסד עושה הכנות מתקדמות לשימוש בנשק כימי". על איראן אמר כי "היעד העיקרי שלהם זה שרידות הממשל". על הפלסטינים: "אין אנרגיות לאינתיפאדה שלישית" (צבא וביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)

"אסד עושה הכנות מתקדמות לשימוש בנשק כימי", כך הזהיר הבוקר (חמישי) ראש אגף המודיעין בצה"ל אלוף אביב כוכבי בנאומו בכנס הרצליה.

ראש אמ"ן הבהיר כי "בשורה התחתונה - סוריה היא מדינה מתפוררת הפרמטרים, משילות, מוסדות, צבא ותשתיות. זה לא אומר שסוריה לא תוכל לאסוף את עצמה, אבל המשטר מנסה להיאבק ולשרוד".

"זו מדינה מתפוררת בפרמטרים רבים", טען כוכבי, "עם 60 אלף הרוגים עד כה, מתוכם 50 אלף אזרחים וכ-13 אלף חיילים, 1.4 מיליון פליטים, רובם באזור ירדן ובקצב של 800 ביום, אלפי פיגועים קשים ולכן כדי להתייחס לסוריה לא כאל מדינה שלמה. צריך לדבר על מדינת אסד ומדינת המורדים. שני שליש מתוך שני שליש שהם שטחים מיושבים בסוריה נשלטים על ידי המורדים".

לדבריו, "אסד מחריף את הצעדים העיקריים שלו. הוא עושה הכנות מתקדמות לשימוש בנשק כימי, אם כי הוא עדיין לא נתן פקודה להשתמש בו".

"אסד מרכז מאמצים בחלב ובדמשק מתוך תפיסה שם יקבע גורלו. בחלב, מרכז העיר בידי אסד, אבל השכונות הסמוכות נמצאות כבר בידי המורדים. במזרח, אזור דיר אזור נשלט על ידי המורדים ואזורים נוספים בשליטה כורדית. רוב הערים במדינה בידי המורדים באופן חלקי או מלא. בגולן יש רצף מובלעות של מורדים או של הצבא הסורי במלחמה יומיומית. 11 מתוך 17 מעברי הגבול של סוריה בידי המורדים וזה אומר זרימה של אמל"ח, ציוד ופליטים", הוסיף ראש אמ"ן.

באשר לאירן והחיבזאללה, אמר ראש אמ"ן כי "לאירן יש כמה אינטרסים. האינטרס הראשון הוא לא לאבד בת ברית, האינטרס השני הוא לא לאבד משענת אסטרטגית היכולה להפעיל אש על ישראל והאינטרס השלישי הוא לא לאבד קשר עם חיזבאללה".

"אירן וחיזבאללה מבינים שגורלו של אסד נגזר, ולכן הם מתכוננים ליום שאחרי", הדגיש האלוף כוכבי, "ההכנה היא צבא עממי שהוקם על ידי אירן וחיזבאללה בסוריה, צבא שצפוי להיות בגדר הנהגה שתוכל להתחרות בהנהגה הסורית שתקום אחרי נפילתו של אסד".

ראש אמ"ן הוסיף ואמר כי "הגורמים המשפיעים על האזור הם בעיקר כלכליים ופוליטיים. הטלטלה שמסביב יותר אלימה ופחות תמימה ותמשיך להיות מחולל מרכזי אף שלא התפתחו כוחות פוליטיים וגם לא רעיונות חדשים".

בדבריו, התייחס אלוף כוכבי לתוכנית הגרעין באיראן ואמר כי "צצים קולות בצמרת האיראנית שאומרים שאולי צריך לחשוב מחדש על תוכנית הגרעין אל מול לחץ הסנקציות".

"תוכנית הגרעין מתקדמת ואיראן תקצר טווחים בשנה הקרובה, אבל היא מקפידה שלא לחצות קווים אדומים, כפי שהקהילה הבינלאומית רואה אותם. היעד העיקרי שלהם זה שרידות הממשל", אמר ראש אמ"ן. "ברגעים אלה מאושרות עשרת אלפים צנטריפוגות בעיקר בקום ובנתנז בקצב ההעשרה של 240 קילו בחודש וזה מספיק לייצור של בין 6-5 פצצות, אם המנהיג האיראני יחליט ללכת על פצצה".

"ייצוא חביות הנפט ירד מ-2.3 מיליון ביום ל-1.2 מיליון וההכנסות מנפט צנחו מ-90 ל-50 מיליארד דולר בשנה. איראן לא רואה סבירות גבוהה לתקיפה בינלאומית על מתקני הגרעין שלה ותמשיך לפעול לקידום התוכנית. הגרעין האיראני מהווה גם היום האיום המרכזי על ישראל", הדגיש אלוף כוכבי.

באשר לסוגיה הפלסטינית, אמר כוכבי כי "אנחנו רואים נורות שעולות ומבעבעות מהרחוב הפלסטיני שנובעות גם מהמצב הכלכלי, אך גם מסוגיית האסירים שהיא אותנטית ומייצר דלק לבעירה. גם אירועי תג מחיר וחוסר התכלת המדינית משפיעים, אך רוב האירועים מוגבלים ולא היה אירוע שעבר 4,000 משתתפים".

"אנחנו מעריכים שאין אנרגיות לאינתיפאדה שלישית. לראשונה מזה עשרות שנים לישראל יש ארבע גבולות שמאוימים מחדירת טרור, אך לצד כל אלו אנו מזהים שמונה הזדמנויות ובהן התמסדות אויבינו באופן שמאפשר מענה מבצעי ומודיעיני, המדינות סביבנו עסוקות בעצמן ויש מפגש אינטרסים עם מדינות סוניות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר