עדותה של גולדה מאיר נחשפת: "לא חשבתי שאני יכולה להתווכח עם אנשי אמ"ן"

40 שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים, נחשפת עדותה של ראשת הממשלה באותם ימים גולדה מאיר: "לא הייתי שקטה" • "לא חשבתי שאני יכולה להתווכח עם אנשי אמ"ן" (חדשות, צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום ארכיון: לע"מ)

40 שנה אחרי מלחמת יום כיפור: עדותה של ראשת ממשלת ישראל דאז גולדה מאיר בפני חברי ועדת אגרנט נחשפת, ועולה ממנה כי היא לא ידעה על שורת מחדלים, ובהם העובדה שאמצעים שהיו אמורים להתריע לפני המלחמה - לא פעלו.

עדותה של מאיר נמסרה בחודש פברואר 1974. חבר הוועדה הרמטכ"ל לשעבר יגאל ידין הקשה במהלכה על ראשת הממשלה דאז, ושאל: "אני מבין שאם היו מפילים מטוסים שלנו, הם צריכים לחשוש מתגובה שלנו, אבל אנחנו מפילים מטוסים שלהם. לא הצלחתי לקבל תשובה מספקת מבחינה הגיונית".

ראשת הממשלה גולדה מאיר השיבה לידין: "על פי דו"חות אמ"ן שהוצגו בפנינו, הסורים חשבו שזו התגרות מכוונת מצד ישראל כדי לגרור אותם למלחמה".

"אני חושבת שאחד הדברים הגדולים שיש לנו, שאפשר לתת זאת תחת הכותרת 'מזל', הוא שיש לנו אמ"ן ושירותים אחרים, שירותי מודיעין שספק אם מדינות רבות יכולות להתחרות בהם. קשה לחזות צעדים לא הגיוניים".

"בוקר בהיר אחד" אמרה גולדה על נשיא מצרים דאת אנואר סאדאת, "הוא קם ולא שאל אף אחד ואמר ליועצים הרוסים 'לכו הביתה'. אנחנו מוכרחים להיות מוכנים לדברים לא הגיוניים, לא מאתמול אנחנו חיים בסביבה הזו שהשכנים גם הם לא תמיד הם עושים דברים הגיוניים".

"היינו רגילים במשך הזמן שסאדאת - עכשיו כמעט אפשר לבקש ממנו סליחה - הוא לא איש רציני. זורק תאריכים ולא מתבייש ואחר כך לא מקיים. ובוודאי לא מעט הלצות ושיחות קלות היו בין הרבה אנשים איך הוא יכול בכלל להתקיים, איך העם יכול לסבול אותו. ואמ"ן הוכיח את עצמו. הוא קרא זאב לא זאב".

"לא הייתי שקטה" אמרה גולדה מאיר בשלב מסויים בעדותה. "בוודאי ביום שישי בבוקר לא הייתי שקטה. כאשר הודיעו גם עניין הרוסים, לא חשבתי שאני יכולה להתווכח עם אנשי אמ"ן, עם הרמטכ"ל".

העדויות מהבור נחשפות (צילום: ארכיון משרד הביטחון, עריכה וקריינות: ynet)

ראשת הממשלה דאז הודתה בעדותה על כך שלא התייחסה בחשיבות מספיקה למקור בטחוני: "אני רוצה להגיד מילה, להודות על עוול שעשיתי למקור הזה במשך כל השנים. לא פעם אמרתי לראש המוסד: אתה מאמין לו? לא פעם הייתי אומרת: אתה בטוח? כל הזמן הייתי חושבת, אולי זו דיסאינפורמציה בהרבה מקרים".

לגבי העובדה שאיש מחברי הממשלה דאז לא הציע גיוס מילואים, אמרה גולדה: "עובדה היא שאף אחד מחברי הממשלה לא הציע שאולי בכל זאת נכריז על גיוס. אני אחרי זה - מאז המלחמה, לא מיד - מייסרת את עצמי מדוע לא הצעתי את זאת. אינני יודעת, אולי כדי לנחם אותי, בשיחה עם חיים בר לב הוא אמר לי: 'אני לא מבין אותך. יושבים גנרלים, אני בר לב, רק לפני שנתיים הייתי רמטכ"ל, יושב הרמטכ"ל, יושב שר הביטחון שגם כן מבין קצת בענייני צבא ויש גנרל שהוא ראש אמ"ן, כל האנשים האלה אינם מציעים גיוס. אז דווקא את הציביליסטית צריכה להציע זאת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר