התסריט הסודי של צה"ל

תסריט: חיזבאללה חוטף, סוריה תוקפת

עכשיו מותר לגלות: השבוע השלים צה"ל תרגיל אש ענקי בצפון הארץ על בסיס תסריט מזוויע שהצבא נערך לו כאפשרות אמיתית: המחבלים חוטפים חיילים, ישראל מגיבה, החיזבולה משגר אלפי טילים ליישובי הצפון, צה"ל מגיב ביד קשה, הסורים מתערבים ומתקיפים את ישראל בטילים כימיים

יוני גבאי | כיכר השבת |
התסריט שהונח על שולחנם של מפקדי צה"ל נשמע הזוי לחלוטין. אך מנגד גם אפשרי לכל רגע. ועל בסיס התסריט הם נצטוו לתרגל את אנשיהם.

עכשיו מותר לגלות שהשבוע השלים צה"ל תרגיל אש ענקי בצפון הארץ על בסיס תסריט מזוויע שהצבא נערך לו כאפשרות אמיתית: המחבלים חוטפים חיילים בעמדה שעל הגבול, ישראל מגיבה, החיזבולה משגר אלפי טילים מסוגים שונים ליישובי הצפון העולה באש, צה"ל מגיב ביד קשה ביותר, הסורים לא נשארים לשבת מן הצד, מתערבים ומתקיפים את עומק ישראל בטילים כימיים לצד טילים קונבנציונאליים. ולך תגיב.

בעיקר נפלה העבודה על פיקוד העורף שבמהירות ובמיומנות, על פי התרגיל לפחות, סיים בהצלחה את התרגיל רחב ההיקף שהתקיים בצפון הארץ, בו תורגלו נפילות מאסיביות של טילים על המרחב. במהלך התרגיל הופעלו לראשונה צוותי תצפית שכיוונו את הכוחות לכיוון מיקומי נפילות הטילים.

הכל החל ניסיונות לחטוף חיילי צה"ל בגבול הצפון, ירי לעבר מוצבים, חיל האוויר תוקף בתגובה, ירי רקטות מלבנון לעבר ישראל, צבא סוריה מצטרף ללחימה ויורה טילים, עשרות אלפי אזרחים יורדים למקלטים ובשיא הלחימה נורים טילים בעלי ראשי נפץ כימיים על ישראל – כל זה לא קרה במציאות, אנו רוצים לחזור ולהדגיש, אבל התרחש ונבחן בתרגיל הנרחב שערך השבוע פיקוד העורף במרחב הצפון.

"זה תרגיל שגרתי, ואנחנו עושים תרגילים כאלה לא מעט במטרה לבחון בכל פעם מודל מסוים ולתרגל אותו", מרגיע האלוף יאיר גולן, מפקד פיקוד העורף לאחר סיומו המוצלח של התרגיל, שהתפרס על פני חמישה ימים. במהלך התרגיל תירגל פיקוד העורף בפעם הראשונה מאז ומעולם מטח של טילי קרקע-קרקע בלתי קונבנציונאלי . בנוסף, באופן תקדימי האירועים שקרו בתרגיל היו בלתי צפויים לכוחות פיקוד העורף בשטח, שלא קיבלו שום מידע על אופי האירועים והיכן הם עומדים להתרחש.

נפת עמקים בפיקוד העורף, "ספגה" את מרבית נפילות הטילים במהלך התרגיל הגדול. כעת, משנסתיים התרגיל, מפקדה, אל"מ (במיל') אריק טל, זוכה למעט קורת רוח: "זאת פעם ראשונה בפיקוד שלא קיבלנו מידע אודות התרגיל. ואולם, במהלך התרגיל נרשמה עקומת למידה רבה ולאחר ניסוי וטעייה הכל עבד טוב מאוד. בהחלט אני רואה את התרגיל כמוצלח". בין השאר תורגל בתרגיל תרחיש בו טילים פוגעים פגיעה ישירה בבית החולים "פוריה" שמעל טבריה, הגורמת לשיתוקו המוחלט.

במתאר התרגיל נבחן לראשונה השימוש בתצפיתנים שתפקידם להתריע לגבי אתרי נפילות הטילים והרקטות. כשנבחנה ההתמודדות עם נפילות של טילים כימיים, הזניקו התצפיתנים את צוותי הגילוי והטיהור.

אל"מ אנואר סעד, מפקד מחוז צפון בפיקוד העורף, התייחס לשימוש בתצפיתנים לצורך זיהוי מיקומי נפילת הטילים: "אנחנו מבינים שבגלל הארסנל שיש לאויב, צריך לשלוט טוב יותר בתמונה שנמצאת כאן. האזרחים לא יכולים לדווח לבד כמו שצריך על מיקומי נפילת הטילים. התצפיתנים, שרואים את מיקומי הנפילות ושולחים כוחות למקומות הנכונים, יכולים לייעל מאוד את הזמנים בבוא העת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר